Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Alina Doica: TOYF este o invitatie de a ajunge la esenta mesajului


Cand alegem un curs ne uitam la multe aspecte, de la cele mai pragmatice cum ar fi bugetul, pana la cele tehnice - de acoperire a competentelor, delivrare si la cele estetice design, fun, etc. Sunt multi si factorii care influenteaza calitatea trainingului. Si daca mai adaugam si faptul ca nu exista retete pre-stabilite care sa garanteze succesul, ne dam seama ca alegerea unui curs este un proces complex. De aceea, eu cred ca este necesara o buna cunoastere a istorieri unui curs - mai ales cand un curs vine cu o istorie in spate si a motivatiei oamenilor care il livreaza. Propunerea mea este sa priviti acest interviu nu ca pe un adverorial ci ca pe o incursiune in culisele unui curs ce se anunta spectaculos.

Learning Network: Esti o persoana pasionata de munca pe care o faci, povesteste-ne in cateva cuvinte cum ai ajuns sa fii trainer.

Alina Doica: De mult ori glumesc, spunand ca meseria m-a ales pe mine. Inca din scoala a fost evident ca stiintele exacte sunt inabordabile pentru mine, iar dreptul sau stiintele economice nu ma atrageau. Asa ca m-am indreptat spre limbi straine si nu am regretat nicio zi aceasta decizie. Am fost profesoara cativa ani, o experienta care mi-a folosit imens. Este o profesie putin apreciata in zilele noastre, si nu este deloc usoara. Ai nevoie de rigoare, organizare, empatie, pregatire zilnica… Mi-a placut mult, iar de la a fi trainer de limbi straine pana la comunicare nu a fost decat un pas.

LN: Ce ai experimentat (simtit/gandit) cand ai văzut prima data cursul TOYF. Când s-a intamplat asta? Cum ti-ai dat seama ca este un curs pe care vrei sa fii trainer pentru acest curs?

A.D: Era candva in 2004, 2005 si imi amintesc foarte bine de energia cu care m-am aruncat in exercitiile pe care ni le-a propus trainerul. M-a atras in primul rand jocul cu ideile, felul in care poti schimba nuantele unui mesaj folosind diferite tehnici. Apoi mi-am dat seama ca imi va fi de mare folos pentru ca eu sunt destul de divergenta din fire, sar de la o idee la alta, pierd interlocutorul pe drum. Si mi-a placut ca pot sa spun ce am de spus pastrand un fir rosu, logic, dar fara sa renunt la originalitatea ideilor. Mi-am dorit sa-l pot face si eu ca trainer intr-o zi si am muncit mult pentru asta.

LN: Ce inseamna TOYF? Cum a fost creat? De cat timp exista produsul pe piata (si in romania) si de cat timp esti trainer? Cati participanti a avut cursul in Romania pana acum?

A.D: Think On Your Feet are o poveste interesanta in spate. Ideea a pornit de la Dr Keith Spicer, un reputat jurnalist, profesor universitar si politician canadian. Bazandu-se pe experienta sa de 25 de ani in mass-media si studiile de la Sorbona, el a reunit cateva dintre cele mai eficiente tehnici de comunicare intr-o carte, publicata in anii ’80 sub numele de « Think On Your Feet ». Aceasta s-a bucurat de un real succes si, cativa ani mai tarziu, o companie de training canadiana a cumparat drepturile de proprietate intelectuala si a transformat conceptul intr-un curs. In cei 35 de ani de existenta el a fost livrat in 30 de tari si 12 limbi, pentru mai bine de 500.000 de participanti. Ca fapt divers, in fiecare zi, undeva in lume se intampla un seminar Think On Your Feet. Interact a adus cursul in Romania in 2000, iar eu il livrez din 2008. Este una dintre cele mai appreciate solutii ale noastre si deja cateva mii de participant s-au bucurat de beneficiile acestui ecosistem de comunicare.

LN: Care este impactul pe care cursul il are asupra participantilor? Ce spun acestia? I-ai revăzut la un timp dupa curs? Se pastrau rezultatele?

A.D: Uneori glumim, citandu-l pe un participant de acum multi ani – « Uite in sfarsit un curs de comunicare pentru ingineri !». Dar, ca in fiecare gluma, exista o samanta de adevar. Participantii apreciaza in primul rand aplicabilitatea lui, faptul ca adopta imediat tehnicile si le folosesc la birou, acasa, cu prietenii. Mi s-a intamplat sa ma intalnesc dupa o vreme – uneori cativa ani – cu clienti care l-au facut si sa imi spuna, de cum ma vad « sa stii ca inca folosesc tehnicile ! » Chiar anul acesta am avut un client care a participat acum 15 ani si, devenit intre timp directorul general al unei alte firme, si-a trimis intreaga echipa de management la curs.

LN: Este nevoie sa faci ceva dupa curs pentru a pastra rezultatele?

A.D: In primul rand, cred ca trebuie sa fii dispus sa integrezi ce ai invatat in practica de zi cu zi. Partea buna este ca nu trebuie sa faci ceva anume – ocazii de a exersa sunt la tot pasul : o interventie intr-o sedinta, o discutie cu un coleg sau un client, un mail mai stufos, o prezentare. Este genul de curs in care diferenta de performanta dintre primul exercitiu si runda finala de practica este vizibila – ne-o spun chiar participantii de fiecare data. Trebuie doar sa vrei sa construiesti pe acest castig.

LN: Care a fost cel mai ne-asteptat feedback pe care l-ai intalnit dupa curs?

A.D: Imi aduc aminte de un participant care a venit la mine dupa ce s-a incheiat si mi-a marturisit: « Sa stii ca am venit foarte sceptic. Am crezut ca e inca un curs americanesc ce nu are nicio legatura cu ce facem noi. Dar mi-am dat seama ca pot sa il folosesc inclusiv in viata personala, cu prietenii sau familia, fara sa para ca tocmai am venit de la un curs de comunicare». M-a impresionat.

LN: Sunt multe cursuri care promit o revelatie sau o experienta te tip “breakthrough”. TOYF nu o face explicit, insa descrierea cursului si elementele pe care le are in agenda arata ca este genul de experienta care atinge elemente profunde. Care este schimbarea pe care participantii o fac in acest curs?

A.D: Schimbarea porneste chiar de la numele sau – “think on your feet” este o invitatie la a ne organiza in primul rand ideile, a ne hotari rapid ce vrem sa spunem, care este esenta mesajului. Mai stiti celebra intrebare de la romana, ce vrea sa spuna poetul? De multe ori nu avem impact pentru ca nu ne luam timp sa gandim clar. De fapt, nu avem nevoie de mult timp, uneori sunt suficiente cateva fractiuni de secunda. Avem insa nevoie de un spatiu in care sa reflectam putin si sa capatam niste obiceiuri sanatoase de gandire. Cursul creeaza acest spatiu in care ne formam reflexul de a gandi clar si ne da cateva structuri pe care ne putem mula ideile pentru a le transmite cu concizie si impact. De aici si sloganul cursului – clear speaking is clear thinking. Pare foarte usor la inceput, dar la finalul primei zile participantii constata cu surprindere ca sunt obositi. Da, le spunem noi, pentru ca ati gandit mult si ati reinvatat sa ganditi clar. Dar este o oboseala placuta, ca atunci cand ai urcat pe o carare de munte si ai ajuns in varf.

LN: Este tipul de curs care schimba o paradigma sau mai degraba ofera acces la resurse interioare? Prin ce proces trec participantii in timpul cursului?

A.D: Este un curs care lucreaza foarte bine cu materialul clientului. El ofera niste metode de a structura ideile si de a ne organiza mesajul pentru mai mult impact, concizie si claritate, ceea ce poate parea restrictiv. In mod paradoxal insa, nu este un retetar. Asta este unul dintre lucrurile pe care le iubesc cel mai mult la TOYF – te ajuta sa iti pui ordine in ganduri, dar ai libertatea sa dai viata si culoare ideilor tale asa cum vrei. Tehnicile sunt ca o vaza pentru ideile tale, care sunt florile – le sustin si le hranesc, dar tu hotarasti cum va arata aranjamentul final. Daca schimba ceva la nivel mai profund, este poate modul in care ne raportam la comunicare – e mai mult despre a-l ajuta pe celalat sa inteleaga si mai putin despre a transmite un mesaj. Astfel, ne repozitionam si putem sa ne asumam mai multa responsabilitate in comunicare, iar asta se traduce intr-un climat mai sanatos.

LN: O serie de intrebari dificile: Exista riscuri dupa participarea la curs? Exista si tipologii umane carora sa nu li se potriveasca cursul? Dar organizatii? Ce ii lipseste acesturi curs? Ce arii nu acopera si care sunt necesare in raport cu subiectul?

A.D: Exista, ca la orice demers de invatare, riscul de a nu-l duce pana la capat; pentru a-l contracara noi oferim diverse sugestii si metode de follow up. Mai exista riscul de a lua tehnicile prea ad literam, de a cadea in capcana sa le consideram prea simple. Cum spuneam la o alta intrebare, daca te joci cu tehnicile si cu ideile tale, vei descoperi valentele acestui « quiet giant », cum il alintam noi in reteaua Think On Your Feet.

Livrandu-l de atatia ani si in domenii complet diferite, de la farma la IT&C, trecand prin FMCG si industrie, pot spune cu incredere ca se potriveste multor tipuri de organizatii. Din nou, nu spun ca este o reteta universala, dimpotriva. Doar ca, adresand niste nevoi esentiale, dar deseori ignorate in comunicare, el se potriveste multor tipologii umane. Este importanta insa o analiza corecta a nevoilor – de multe ori clientii ne spun ca « au probleme de comunicare, ce curs le recomandam? » Iar noi vrem sa ne asiguram ca am pus diagnosticul potrivit, inainte de a recomanda tratamentul.

Comunicarea este o zona foarte vasta si automat atingem subiecte ce deschid apetitul participantilor, dar nu le putem acoperi in profunzime in 2 zile. Un exemplu ar fi asertivitatea – exista un moment in curs care poate deschide discutia despre comunicarea asertiva, despre ascultare si empatie, dar in formatul sau clasic nu putem sa exploram subiectul in detaliu. Vestea buna este ca sistemul TOYF se poate integra cu usurinta in tot felul de programe – o si facem de altfel. Cateva exemple sunt : abilitati de prezentare, comunicare asertiva si conflict management, feedback, first time manager sau leadership.

LN: Am omis vreo intrebare despre curs la care ai dori sa raspunzi? Care este aceasta?

A.D: Cand ai folosit ultima oara tehnicile despre care vorbesti? Chiar in discutia noastra am folosit trei sau patru dintre tehnicile pe care le exersam in Think On Your Feet.

 

Multumesc!

Autor

Alina Doica

Alina Doica este trainer in cadrul Departamentului de Comunicare al Interact. Expertiza ei cuprinde solutii de comunicare si team cohesion. In ultimii opt ani Alina a livrat solutiile Interact catre clienti din industriile: bancara, telecom, bunuri de larg consum, IT, energie, farma. De asemenea, este membra a corpului academic al Scolii de Marketing si Comunicare IAA (International Advertising...

Echipa LearningNetwork.ro

Learning Network este terenul de joaca al celor care cred in puterea invatarii, sunt curiosi sa isi descopere limitele si isi doresc sa obtina rezultate remarcabile in viata lor. Portalul (www.learningnetwork.ro) iti ofera informatii din industria de learning&development sub forma de stiri, articole si review-uri si posibilitatea de a achizitiona bilete la conferinte si cursuri deschise. ...

Companie

Scroll to Top
// //