Ane-Mary Ormenișan: Îndrăzniți. Cunoașteți. Trăiți.


AMO. Sau Ane-Mary Ormenișan. Sau...iubesc. Am aflat că studenții săi îi spun AMO și, atunci când am întâlnit-o pe Ane-Mary, am înțeles de ce acest apelativ nu vine doar de la inițialele numelui său. De la un om cu experiența sa, activ în business, te poți aștepta (prejudecata, bate-o vina!) la o atitudine în care inima nu ”contribuie” prea mult și în care locul ei este lăsat rațiunii extrem de pragmatice. Însă e tare plăcut atunci când ai ocazia de a întâlni oameni care demolează fără niciun drept de apel orice idee preconcepută sau stereotip pe care le poți avea și care îți demonstrează ce combinație minunată se poate crea atunci când și mintea, și inima sunt ”la locul lor”, lucrează ”umăr la umăr” și sunt lăsate ”să facă” ceea ce știe fiecare dintre ele mai bine.
În urma acestui interviu, recunosc, am rămas cu acea dorință pe care o ai atunci când descoperi ceva captivant la care îți dorești să revii. Și sper ca această dorință să vă fie transmisă și vouă, căci puteți descoperi un om care pune frumosul înaintea a orice, transmițându-ni-l onest, deschis și atât de natural, precum ne bate inima.

 

"Învățăm pe toată durata vieții, în ”ritmul” nostru, ori de câte ori simțim în mod concret și natural o asemenea nevoie, ”stimulată” ori spontană... (...) un partener pentru învățare extrem de serios."

 

Learning Network: O pregătire și o experiență cu adevărat impresionante pe care nu le "vezi" la tot pasul! Însă, dincolo de asta, dincolo de prezentarea standard de business, cine este Ane-Mary Ormenișan pentru colaboratorii săi, partenerii săi de afaceri, pentru cei care îi urmează cursurile și toți cei cu care a lucrat și continuă să lucreze?
Ane-Mary Ormenișan: O ”bază sigură”, o prezență ”vie” și ”confortabilă”, un om onest și pasionat. Ori de câte ori este nevoie: consilier discret, consultant specializat sau mentor. Oricând: partener dedicat! 
L.N.: În prezentarea dumneavoastră, doamnă Ormenișan, am văzut un citat din Saint-Exupery care spunea că "limpede poți vedea doar cu inima". Interesant și, mărturisesc, destul de intrigant într-o lume asociată minții, rațiunii brute, durității și altor atâtor lucruri care numai cu inima nu au de-a face. Așadar, ce are de-a face inima în ceea ce faceți, doamna Ormenișan? :)
A.M.O.: În loc să vă ofer un răspuns aplicat și argumentat științific, depășesc primul impuls și mă rezum la o împărtășire metaforică: în urmă cu mulți ani, simultan, studenții unor grupe aflate în practică au ales să-mi spună AMO, iar de atunci m-am simțit profund reprezentată de acest apelativ pe care mi l-au ”destinat” cu atâta grație...! Iubesc, deci...exist!
L.N.: Acest interviu ar fi unul incomplet dacă nu ați avea ocazia de a vă expune viziunea pe care o aveți asupra învățării. Ce este învățarea pentru dumneavoastră și de ce "Lifelong Learning Solutions"?
A.M.O.: Cred cu putere în educația transformațională și datorez această perspectivă studiului aprofundat al Analizei Tranzacționale sub ghidajul mentorilor mei. Învățăm pe toată durata vieții, în ”ritmul” nostru, ori de câte ori simțim în mod concret și natural o asemenea nevoie, ”stimulată” ori spontană... 
Lifelong Learning Solutions este ”materializarea” acestei viziuni și reprezintă - pentru cei care aleg astfel - un partener pentru învățare extrem de serios. Împreună, dezvoltăm atitudini pozitive prin:
Echilibru emoțional - pentru a ne exprima în mod adecvat opiniile
Pasiune - pentru a genera energie
(Auto) Control - pentru a menține stabilitatea
Comunicare - pentru a interacționa eficient cu ceilalți
Informații - pentru a gândi analitic
Transcendență - pentru a construi în mod vizionar
Empatie - pentru a conferi putere tuturor acestor resurse

 

"Process Communication Model®, singura abordare științifică din domeniu care se adresează inclusiv celor care nu au absolvit studii aprofundate de psihologie...predictibilitate...unicitate...beneficii la toate nivelurile: personal, profesional, organizațional."

 

L.N.: Ați desfășurat până acum seminarele Process Communication Model® "Experimentând Excelența" și "Comunicarea eficientă". Care sunt coordonatele principale ale acestora și ce aduc ele inovator pe piața de training și de business din România? Ce vizează și care este contribuția lor specială în experiența învățării, a dezvoltării profesionale și personale continue a celor care participă?
A.M.O.: În primul rând, sunt singurele abordări științifice din domeniu care se adresează - într-un limbaj accesibil și sugestiv - inclusiv celor care nu au absolvit studii aprofundate de psihologie. 
Un alt avantaj important constă în faptul că acest excelent instrument de management poate fi utilizat cu rezultate foarte bune imediat după încheierea seminarelor, în toate acţiunile personale şi profesionale pe care dorim să le întreprindem! 
Modelul Procesului Comunicării® funcţionează impecabil atât în relaţiile de cuplu, de familie sau de prietenie, cât şi în organizaţii, unde este nevoie să motivăm, să oferim recunoaştere şi suport, concentrând energie de calitate în activităţile de îndeplinire a unor obiective prioritare sau de perspectivă.
Referitor la beneficiile speciale pe care ni le oferă PCM®, ele constau mai ales în predictibilitatea comportamentelor noastre din timpul interacţionării cu ceilalţi şi în măsurarea efectivă a caracteristicilor specifice tipurilor de personalitate pe care alegem să le exprimăm preponderent, în funcție de nevoile noastre psihologice fundamentale. 
L.N: Ce alte serii ale seminarelor mai urmează și care sunt beneficiile participării la acestea?
A.M.O.: Organizăm seminare PCM® de tip ”open” în fiecare lună și în sistem ”in house” ori de câte ori ni se solicită. Ambele seminare sunt recunoscute internațional și fac parte din programele complexe de formare în Process Communication Model®: ”Train the Trainer” și ”Train the Coach”, conduse de John Parr. Iar dintre beneficiile la nivel personal enumăr:
Oportunitatea realizării Profilului Individual al Personalităţii (PPI) sub licenţă PCM® (la standarde NASA), care cuprinde: 
• Structura propriei personalităţi; 
• Tipurile de percepţii, punctele forte, vulnerabilităţile, trăsăturile de caracter definitorii, expresiile faciale reprezentative, mediile ambientale agreate; 
• Canalele de comunicare şi stilurile de management preferate; 
• Acţiunile şi nevoile psihologice specifice fiecărui tip de personalitate;
• Metodele cele mai eficiente de a gestiona stresul individual ori colectiv;
• Planul personalizat de acţiune pentru succes.
Şansa de a ne cunoaşte în profunzime şi de a lucra efectiv cu Sinele nostru autentic
Creşterea stimei de sine şi a încrederii în propriile capacităţi
Posibilitatea optimizării abilităţii valoroase de a interacţiona pozitiv cu cei care gândesc sau simt altfel decât noi
De asemenea, printre beneficiile la nivel profesional, se află:
Rafinarea capacităţii de a comunica eficient în contexte şi în situaţii dintre cele mai diverse, care pot presupune un grad ridicat de risc emoţional
Folosirea unor repere concrete pentru descifrarea semnificaţiilor cuvintelor, sunetelor, expresiilor faciale, gesturilor şi posturilor utilizate de către interlocutori
Descoperirea unor metode excelente de a rămâne în relaţii sănătoase cu persoanele care au un set diferit de valori sau de standarde în raport cu ale noastre, însă au şi anumite obiective comune cu cele pe care noi înșine ni le-am asumat
Identificarea potenţialelor tipare de eşec şi a acţiunilor recomandabile pentru a le transforma în viitoare modele de succes
Așa cum, la nivel organizaţional, beneficiile sunt:
Descoperirea şi utilizarea efectivă a conceptelor de bază ale PCM®, în scopul optimizării comunicării interpersonale, al înţelegerii diferenţei dintre procesul şi conţinutul comunicării, dintre tipurile de personalitate şi caracteristicile semnificative ale acestora
Dezvoltarea abilităţilor de a motiva echipele, de a gestiona conflictele, de a controla şi reduce stresul, de a conduce într-un mod adecvat şi de a ne îmbunătăţi capacitatea de a influenţa deciziile
Înţelegerea relaţiei dintre aşteptări, nevoi şi stres, astfel încât să putem administra optim situaţiile tensionate
Identificarea şi evaluarea tipurilor de personalitate ale celor din jur şi adaptarea comunicării stilului potrivit pentru fiecare dintre ei
Eficientizarea capacităţii de a convinge şi impresiona potenţialii clienţi, de a fideliza clienţii existenţi prin menţinerea unor relaţii armonioase şi de a conduce cu succes negocierile comerciale.

 

"Sper ca în viitorul apropiat să pot sprijini într-un mod mai concret ”regenerarea” demnității specialiștilor care activează ori care doresc să activeze în profesiile vocaționale din domeniul resurselor umane. (...) trăim vremuri în care ne preocupă mai puțin consistența și mai mult rezultatele imediate... Uităm să mai fim autentici și curajoși..."

 

L.N.: Care sunt cele mai importante proiecte pe care dumneavoastră și firma dumneavoastră le desfășurați în prezent și ce aveți în pregătire pentru viitorul apropiat?
A.M.O.: În prezent, în afară de organizarea și de susținerea cursurilor din portofoliu, aloc energie și timp de calitate unor proiecte ”de suflet”, în sistem ”pro bono”, alături de partenerii: Gifted Education Centre și Facultatea de sociologie-psihologie a Universității ”Spiru Haret”. 
Sper ca în viitorul apropiat să pot sprijini într-un mod mai concret ”regenerarea” demnității specialiștilor care activează ori care doresc să activeze în profesiile vocaționale din domeniul resurselor umane. 
L.N.: După o atât de îndelungată experiență, cred că sunteți mai mult decât îndreptățită să împărtășiți cu noi viziunea dumneavoastră asupra principalelor provocări cu care un om de afaceri se confruntă atunci când vorbim despre învățare și dezvoltare, inclusiv în organizații.
 A.M.O.: Provocările sunt complexe și multiple... Educația a devenit, din păcate, ”Cenușăreasa” evoluției românești, fiindcă trăim vremuri în care ne preocupă mai puțin consistența și mai mult rezultatele imediate, construite deseori pe forme fără fond... Uitând să mai fim autentici și curajoși, ne mulțumim cu derizoriul, ”măcar până trecem puntea”... Pentru mine, calitatea este dată de acuratețea și de structura bine articulată a programelor de instruire, de perspectiva concretă a rafinării cognitive și de oportunitățile reale de a deveni - învățând în mod asumat - cea mai bună variantă a noastră din ”aici și acum”. 
Pentru organizațiile mici, provocările constau în lipsa resurselor suficiente (indiferent de natura lor), în absența mai multor platforme adecvate de promovare, în fragilizarea abordărilor parteneriale, în lipsa interesului real al societății pentru investiții în dezvoltarea personală și profesională pe termen lung...

 

"...a trecut atâta vreme de când am înțeles cât este de important să elimin din exprimare verbul ”a trebui” (...) parteneriatul echilibrat în care fiecare învață ceva nou și puternic asumându-și...bucurându-se...celebrând...introspectând, transformându-se..."

 

L.N.: Cum este sau ar trebui să fie relația trainer-cursant în viziunea lui Ane-Mary Ormenișan?
A.M.O.: Oh, a trecut atâta vreme de când am înțeles cât este de important să elimin din exprimare verbul ”a trebui” și să-l înlocuiesc - în mod conștient - cu verbele ”a alege”, ”a decide”, ”a intenționa”...! 
Relația trainer-cursant înseamnă pentru mine parteneriatul echilibrat în care fiecare învață ceva nou și puternic asumându-și riscuri calculate, bucurându-se de prezent, celebrând reușitele, introspectând, transformându-se nuanțat în funcție de context, chiar dacă uneori doare...
Restul ... rămâne ”secretul” tuturor ”poveștilor” trăite împreună într-un univers relațional securizat, la care ne întoarcem ori de câte ori experimentăm gratitudinea...
L.N.: Se discută atât de mult despre comunicare. Se elaborează și se susțin cursuri. Se scriu numeroase articole...Pe bună dreptate, comunicarea este esențială. Care sunt și cum arată acele coordonate principale ale unei comunicări eficiente, de succes, la nivel personal și profesional, de business? 
 A.M.O.: Aș avea nevoie de zile ca să răspund la această întrebare așa cum mi-aș dori! Pe ”repede-înainte” însă, iată câteva dintre cele mai semnificative repere ale comunicării eficiente:
Autenticitate, integritate, iubire, onestitate (Julian Treasure)
Comunicarea eficientă are loc doar atunci când există o ofertă şi o acceptare în acelaşi canal. Ofertă = invitaţie    Acceptare = răspuns direct (Dr. Taibi Kahler)
Orice proces de optimizare a comunicării debutează cu ascultarea activă a mesajelor care ne sunt adresate şi continuă cu observarea atentă (pe termen lung) a comportamentelor interlocutorilor noştri în timp ce interacţionează cu noi (cuvinte repetate la anumite intervale de timp, expresii faciale, gesturi, mişcări, posturi, tonalitate, viteză).
Relaţiile se armonizează energetic atunci când stimulăm în mod constructiv împlinirea din ce în ce mai adecvată şi completă a propriilor nevoi psihologice (conştientizate) şi a nevoilor similare ale celor cu care interacționăm!

 

"Bucuria și puterea de a trăi frumos"

 

L.N.: Care sunt principiile după care vă ghidați în activitatea dumneavoastră profesională?
A.M.O.: Codul nostru etic include:
Respectarea demnității tuturor ființelor umane și a dreptului lor individual la autodeterminare
Asigurarea unui mediu agreabil pentru studiu și practică, în care participanții la formare își asumă partea lor de responsabilitate pentru siguranța individuală și colectivă
Aplicarea deontologiei profesionale în tot ceea ce privește serviciile de consultanță și training oferite
Asumarea angajamentului de a dezvolta relații parteneriale echilibrate și durabile
Identificarea și îndeplinirea cu onestitate și rigoare a solicitărilor legitime primite din partea clienților
Păstrarea strictei confidențialități asupra tuturor informațiilor care nu sunt destinate publicității
L.N.: Care este profilul celui care nu se oprește niciodată din învățare și dezvoltare?
A.M.O.: Autonom, complex, curios (într-un mod respectuos și sănătos), dedicat, rafinat, receptiv...
L.N.: Mesajul dumneavoastră pentru cititorii Learning Network este... 
A.M.O.: ”Îndrăzniți, cunoașterea înseamnă bucuria și puterea de a trăi frumos!”
 

Autor

Simona Stan

Simona Stan

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul social-politic şi de business. Cu experienţă în organizarea şi coordonarea de evenimente şi proiecte publice si interne aplicate brandurilor individuale şi organizaţionale. Trainer politic. Iniţiator de proiecte sociale. Editor şi speaker.
Ane-Mary Ormenişan

Ane-Mary Ormenişan

“Limpede poţi vedea numai cu inima. Esenţialul rămâne invizibil pentru ochi...” Antoine de Saint-Exupery Business Administrator şi fondatoare a companiei de consultanţă şi training Lifelong Learning Solutions S.R.L.: www.lifelong.ro Cadru didactic atestat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Consilier pentru dezvoltare personală acreditat de Autoritatea Naţională pentru Calificări (fost C.N.F.P...
Scroll to Top
// //