fbpx Cum încurajăm copilul să îşi dezvolte abilităţile | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Cum încurajăm copilul să îşi dezvolte abilităţile

Realitatea de zi cu zi ne arată că de cele mai multe ori e mai uşor să criticăm decât să recompensăm. Observăm mai uşor şi mai repede comportamentele problematice decât cele de dorit. Drept urmare, reacţionăm mai degrabă când copilul face o boacănă şi de cele mai multe ori nu reacţionăm deloc atunci când copilul se joacă frumos.

Este important să schimbăm acest lucru şi să facem exerciţii de a ne focaliza pe aspectele pozitive din comportamentul copiilor. Dacă întotdeauna corectezi ceva la copil, dacă pari întotdeauna dezamăgit, furios sau nemulţumit când eşti cu copilul, îi transmiţi mesajul că nu este capabil de nimic, că nu are valoare şi că nu merită atenţia şi aprecierea ta. Înainte de a corecta încă ceva la copil, întrebaţi-vă dacă este chiar important să corectaţi acel lucru. Este chiar atât de necesar să schimbaţi acel lucru sau îl puteţi lăsa aşa cum e şi în schimb să vă focalizaţi pe ceva pozitiv? Studiile arată că suntem mai eficienţi în procesul de dezvoltare a copilului dacă încurajăm ceea ce face bine copilul, şi nu încercăm doar să eliminăm problemele.

Încurajarea unui comportament al copilului creşte şansele ca acel comportament să se repete. Iată două metode de a încuraja comportamentele copilului.

Atenţia

Atenţia este una din cele mai importante nevoi ale copiilor. Avem multe moduri în care putem oferi atenţia noastră copiilor şi multe oportunităţi să o facem, în interacţiunile zilnice cu copilul. Zâmbim, facem cu ochiul, ne uităm în ochii copilului, expresiile noastre faciale exprimă dragostea şi mulţumirea, o atingere sau pur şi simplu privitul pot oferi copiilor atenţia de care au nevoie din partea noastră. Aceste reacţii arată copilului că ne place un comportament al său, că ne pasă de el şi nu îl ignorăm, îi transmit căldura afecţiunii pe care o avem şi interesul nostru pentru tot ceea ce face. Mai ales la copiii mari, sunt moduri bune de a înlocui lauda în prezenţa altor persoane, când copiii s-ar putea simţi ruşinaţi că îi lăudăm. Este important să nu aşteptăm să ni se ceară atenţia: de multe ori, modul prin care copilul încearcă să obţină atenţia noastră poate fi un comportament pe care îl considerăm problematic.

Lauda

Ca şi adulţilor, şi copiilor le place să fie lăudaţi. Primul pas este să observăm ceea ce face copilul şi să identificăm comportamente pe care acesta le-a făcut şi dorim să le repete. Este important ca lauda să nu fie însoţită şi de comentarii privind comportamente problematice, de genul „Îmi place că te joci frumos, nu ca până acum”. Fiţi entuziasmat de ceea ce face bun copilul şi lăudaţi sincer dacă doriţi să aibă efect. Descrieţi cât mai detaliat comportamentul pe care îl lăudaţi.

Ce spun studiile despre modul cel mai bun de a ne lăuda copiii?

Ne lăudăm copiii pentru că vrem să-i motivăm, să le dezvoltăm încrederea, să îi pregătim să fie gata pentru provocările cu care se vor întâlni. Lauda este o formă de încurajare foarte puternică, dacă este folosită corect şi cu atenţie. Iată câteva recomandări care ne ajută să folosim bine lauda:

  • Suntem sinceri şi concreţi atunci când lăudăm copiii
  • Îi lăudăm doar pentru aspecte care sunt în controlul lor, pe care ei sunt în măsură să le schimbe
  • Folosim lauda care descrie standarde de comportament realiste şi realizabile
  • Folosim cu grijă lauda pentru realizări prea facile
  • Folosim cu grijă lauda pentru comportamente care îi plac foarte mult copilului
  • Apreciem progresul copilului în dezvoltarea unei abilităţi şi nu comparativ cu alţi copii.

Tuturor ne plac mesajele pozitive de încurajare venite din partea celorlalţi. Suntem atenţi însă la un aspect extrem de important – sinceritatea acestor mesaje. Poate mai mult decât adulţii, copiii au un radar special care detectează nesinceritatea. Este important să fim autentici în relaţia cu copilul şi să transmitem mesajele pozitive doar atunci când le simţim, şi nu atunci când credem că ar trebui să le transmitem. Exerciţiul de a recompensa şi lăuda copilul presupune ca prim pas exerciţiul de a observa ceea ce are el valoros, ceea ce face bine şi ceea ce este pe cale să înveţe. Cu siguranţă orice părinte se simte mulţumit şi fericit în aceste situaţii. Mai trebuie doar ca, într-un mod cât mai firesc şi natural, să transmitem şi copilului gândul nostru bun, exprimându-l verbal sub formă de laudă.

 

Categorie

Psiholog, absolventa a Universitatii Babes-Bolyai Cluj, are experienta de peste 15 ani in coordonarea proiectelor educationale,... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.