[email protected] 0770 414 202

Gamificarea accelereaza invatarea experientiala


Dupa parerea mea, prea multa energie si resurse sunt puse in eLearning. Modelul de Invatare si Dezvoltare 70:20:10  ilustreaza o parte a gandirii mele atunci cand spune ca: 

70% din invatarea si dezvoltarea de la locul de munca se produce in urma experientei de tipul ''la lucru''.

20% din invatarea de la locul de munca se produce in urma feedback-ului si prin urmarirea celorlalti

10% din invatarea de la locul de munca se produce prin pregatirea formala (evenimente de clasa, eLearning, resurse downloadabile, etc.) si citit

Suntem noi cu adevarat eficienti daca punem mai mult de 10% din reursele noastre in eLearning?

Voi arunca o scurta privire la ceea ce poate fi facut pentru a imbunatati eficacitatea invatarii in cadrul segmentului de 20%, feedback si urmarire, inainte de a ma muta asupra subiectului principal care priveste imbunatatirea a segmentului de 70%, care priveste invatarea si dezvoltarea prin intermediul experientei de tipul ''la lucru''.

Invatarea prin feedback si urmarirea celorlalti

Pentru sectiunea invatarii prin urmarirea celorlalti, ne vom inspira din lumea eSports. Aici, avem oameni care se joaca video jocuri competitive si, mult mai important pentru noi, avem si un numar foarte mare de oameni care ii urmaresc pe cei dintai jucandu-se. Acesti fani eSports sunt dedicati. Potrivit SuperData, un furnizor de top al datelor si de perspective asupra jocurilor si mass-media ce pot fi redate, media de vizualizare pe sesiune dureaza peste doua ore si frecventa fanilor pe eSports este in medie de 19 ori pe luna.

Pete Jenking vine la Bucuresti la Learning Network Festival

Sa luam un exemplu particular: League of Legends eSports World Championships, care s-a desfasurat in octombrie 2015. Aceasta competitie a adunat 360 de milioane de ore de vizualizari live pe eSports. Aproape dublu al totalului pe anul 2014, cand au fost 194 de milioane de ore. Pentru finala dintre echipele SKT si Koo Tigers, tinuta pe Berlin’s Mercedes-Benz Arena, numarul de vizualizari unice a fost de 36 de milioane de persoane [lolesports.com].

Va puteti intreba de ce oare ai vrea sa te uiti la altii cum se joaca video jocuri?

Nefiind eu insumi un jucator inrait, am fost fascinat si eu de acest fenomen. Ei bine, majoritatea celor care privesc eSports este compusa din jucatori la randul lor, care vor sa invete miscari noi si sa isi imbunatateasca jocul propriu, conform Joost van Dreunen, SuperData’s CEO.

Cum putem sa impulsionam aceasta modalitate de a invata mai mult la locul de munca?

Un exemplu simplu poate fi reprezentat de cresterea utilizarii job shadowing in organizatia ta. 

(Nota Learning Network: Job shadowing reprezinta o experienta de munca in care studentii invata despre un anume job, parcurgand ziua de munca ca o umbra a unui angajat competent.)

Nici nu trebuie sa fie urmarirea din umbra a celor mai buni angajati ai tai. Oamenii invata din urmarirea greselilor altora la fel de bine cum invata din a-i urmari pe cei mai buni si aceasta va spori atat cultura criticii in conditii de siguranta, cat si feedback-ul. Cei care urmaresc pot cota si revizui persoana pe care o urmaresc din umbra, in asa fel incat sa obtina si ei feedback si sa invete cum se pot deveni mai buni.

Poate chiar mergand un pas inainte si a purta o competitie in care toata lumea din centrul de servicii poate vedea cum doi membri din cadrul echipelor de servicii pentru clienti duc o competitie intensa intre ei pe o perioada de doua ore. Aceasta poate conduce la formarea unei ligi in curs de desfasurare si, de asemenea, si de invatare pe un termen mai lung.

Ar fi minunat sa patrundem si mai mult intr-o perspectiva si mai apropiata a eSports.

Inscrie-te la Gamification for Learning & Development Masterclass

Stabileste aceste sesiuni in asa fel incat echipa sa o poata urmari live din orice parte  a lumii. Acestia ar putea sa urmareasca in asa fel cum unul din membrii staffului tau de vanzari da un telefon sau face o prezentare pentru a incerca sa atraga un potential client. De fapt, cu putina planificare ar trebui sa fii capabil sa ai ceva transmis sau urmarit pentru aproape orice tip de job. De la doua ore de urmarire a unui marketer, care pregateste newsletterul, pana la urmarirea procesului in care cineva de la biroul de asistenta IT parcurge un apel de suport. De sperat ca va fi ceva mai util din punct de vedere informativ decat ''ati incercat sa inchideti si apoi sa il porniti din nou?''. Aceasta ca sa citez echipa IT.

Aici, puteti gasi cateva sfaturi de la Growth Engineering, o companie de eLearning, despre cum sa realizezi mai mult de 20% feedback si urmarirea celorlalti in cadrul platformelor de eLearning:

  • incurajeaza comunicarea de tip elev-la-elev printr-un flux social organizational 
  • ofera elevilor oportunitati de a comunica unul cu celalalt prin intermediul Live Chat-ului
  • incurajeaza elevii sa comunice unul cu celalalt si sa construiasca retele in jurul unui subiect anume
  • permite elevilor sa impartaseasca sau sa recomande resurse utile prin intermediul fluxurilor tale sociale organizationale, de la un video sau document, la un link sau o ilustratie utila
  • ofera elevilor tai oportunitati de a deveni ''Subject Matter Experts''- experti intr-un domeniu care conteaza
  • faciliteaza crearea de bloguri de invatare sau de tip wikis
  • elevii tai ar trebui sa fie capabili sa vada si sa raspunda intrebarilor adresate frecvent
  • introdu un mentor, sau sistem tovaras sau prieten in carul portalului tau de invatare 
  • profita la maximum de experienta de la locul de munca

Sunt de parere ca ar trebui sa folositi gamificarea pentru a creste rapiditatea si gradul de eficienta a celor 70 de procente, care reprezinta invatarea si dezvoltarea de la locul de munca prin experienta propriu-zisa a muncii prestate.

Gamificarea inseamna a invata despre ceea ce merge bine si ce ne motiveaza din jocuri. Unul dintre elementele jocului de care sunt in mod special interesat si din care am invatat este acela ca, in afara de necesitatea de a fi distractive pentru a le juca de la bun inceput, la fel de necesar este sa si vrei sa continui sa te joci din nou si din nou. 

Jocurile creeaza acel lucru amuzant de a te determina sa joci acelasi joc de fiecare data diferit. De multe ori prin faptul ca iti ofera resurse sau avantaje diferite. Acest fapt mentine jocul ca fiind proaspat la nivel de perceptie. In plus, este un mijloc extraordinar de a invata cum sa joci cel mai bine respectivul joc. 

Nu poti stapani un joc decat atunci cand l-ai jucat de multe ori, incercand diverse metode.

Unul dintre jocurile mele de computer preferate recente este Sid Meier’s Starships, un joc de strategie in care jucatorii joaca cu randul. Fapt care permite folosirea unor tactici numeroase. 

De fiecare data cand joci un joci, ajungi sa ai mai multe alegeri care mentin jocul interesant:

  • stilul in care vei juca jocul- de la investirea in tehnologie sau concentrarea pe oamenii tai
  • avantajele pe care le vei capata- ca acela de a incepe cu o stea in plus sau cu 10% crestere a moralului echipei
  • perioada de timp care presupune respectivul joc- prin alegerea marimii hartii
  • cat de provocator vrei sa fie- prin alegerea numarului de oponenti si prin setarea nivelului de dificultate
  • alegerea caii de dezvoltare tehnologica pe care o vei incerca pentru a castiga un avantaj tactic
  • posibilitatea de a decide daca doresti sa incerci sa castigi printr-o modalitate particulara- prin dominare galactica, populatia cea mai larga, stiinta avansata care permite construirea de mai multe minuni sau, pur si simplu, la ce victorie asupra unui stat ajungi primul.

Cred ca poti folosi acest tip de setare de scenariu si constrangeri sau limitari voluntare pentru a gamifica procesele zilnice de afaceri. Aceasta inseamna ca trainingul si invatarea sunt integrate muncii, doar ca ele sunt livrate ca training separat.

Uite cum se poate folosi gamificarea in situatiile caracteristice sectorului de vanzari:

Cand persoana ta de la vanzari se logeaza zilnic in sistemul CRM (Managementul Relatiei cu Clientii), aceasta se prezinta mai intai cu niste alegeri a diferitelor cai de a-si juca rolul in ziua respectiva, cum ar fi, de exemplu:

  • alegerea de campanii de marketing diferite cu care sa lucreze
  • folosirea de scenarii de vanzare diferite
  • folosirea de ore diferite de a suna
  • munca fara folosirea pentru o zi a emailului 
  • mentinerea doar a posibilitatii de a folosi pentru o zi telefonul, mai putin folosirea emailului
  • lucru doar pe  o anume platforma de social media
  • alegerea sectiunii din cadrul companiei pe care vrei sa o targetezi

Este important pentru manageri sa realizeze ca, pentru a face totul sa fie distractiv si motivant, stafful trebuie sa se ofere voluntar sa joace aceste mijloace diferite si sa nu fie fortat sa foloseasca gamificarea. Trebuie sa mentii o optiune pentru staff de a ignora gamificarea si sa ii permiti acestuia sa isi faca treaba asa cum si-ar face-o in mod normal.

Folosind aceasta tactica sau abordare in sistemul CRM, aceasta va ajuta stafful sa stapaneasca vanzarile. Prin jucarea diverselor cai, pur si simplu acestia testeaza si separa diversele abordari din cadrul procesului de vanzare. Foare curand, ei isi vor afla si isi vor invata propriile puteri si cunoaste modul in care ''jucarea sistemului'' pentru garantarea unei victorii este egala cu garantarea vanzarii!

Mai mult de atat, atunci cand o persoana din vanzari se plictiseste, poate intotdeauna sa isi seteze singur provocari de a juca intr-un mod diferit prin abordarea si ''atacarea'', poate, a unei noi tinte de piata. Sunt de parere ca aceasta va ajuta in prevenirea epuizarii personalului tau din sectorul de vanzari, in asa fel incat cei mai buni dintre ei sa stea mai mult in cadrul companiei tale.

Acest scenariu sau abordarea bazata pe constrangeri ar putea functiona pentru a stapani numeroase tipuri de rol. Avem aici o imagine asupra modului in care o tabla de joc poate arata si functiona pentru cineva care se logheaza zilnic pentru a-si conduce afacerea.

Respectiva persoana isi poate alege stilul de abordare a afacerii sale, isi poate alege stilul de conducere sau atitudinea pentru acea zi sau saptamana de munca (fiecare dintre aceste optiune vine cu diverse avantaje si dezavantaje), isi poate alege nivelul de dificultate, marimea companiei pe care incearca sa o targeteze si ceea ce vad drept castig pentru acea zi sau saptamana.

Iar acum vreau sa vizualizezi cum ar arata aceasta tabla si sa sa va simtiti ca si cum ati fi in propriul rol.

Poti sa creezi in gluma o astfel de tabla care iti arata ce alegeri ai putea face in fiecare zi in asa fel incat sa te ajute sa inveti cat poti de mult despre diferite modalitati de a performa. Simte-te liber sa imi trimiti aceasta tabla facuta in gluma pentru feedback sau, chiar si mai bine, adu-o cu tine la Conferinta Tehnologiilor de Invatare (Learning Technologies Conference) si putem discuta personal chiar acolo. 

Aici, poti gasi o serie de ponturi sau sfaturi de la Growth Engineering. De data aceasta privitor la folosirea celor 70% de invatare experientiala in cadrul platformelor de eLearning:

  • solutia ta de invatare online trebuie sa furnizeze celor care invata un mediu lipsit de risc  pentru a experimenta
  • jocurile de invatare si simularile ofera oportunitati de invatare experientiala
  • a te baza pe un scenariu eLearning ii ajuta pe cei care invata sa ia decizii si sa isi aplice invatarea intr-un numar de contexte diferite
  • a cere celor care invata sa isi uploadeze studiile de caz pe portalurile lor de invatare reprezinta o cale extraordinara de a folosi experienta anterioara pentru a conduce invatarea.

Autor

Pete Jenkins

Pete Jenkins

In an age where our prime minister is caught playing Pokémon while in session in parliament it is clear how powerful gamification is - and it is time to look at how game design and game mechanics can be put to good use in the context of learning, development and performance at work. To help us explore this fun and captivating topic, we have invited Pete Jenkins to join us. We'll learn how...
Scroll to Top
// //