Inainte sa te concediezi


O mare calitate a antreprenorului este să-și dea seama când nu mai face față anumitor provocări și caută omul potrivit ca să-l înlocuiască fie în ducerea la bun sfârșit a unor sarcini, fie chiar la conducerea executivă a companiei. În cazul ideal angajatorul găsește combinația cea mai bună de cunoștințe, abilități, principii, valori iar drumul către construirea echipei de vis este scurt și plăcut.

Realitatea este arareori atât de roz pentru că nu știi niciodată exact ce pași trebuie să faci ca să angajezi candidatul potrivit, greșești inerent în procesul de recrutare, te lași influențat de idei preconcepute, reacționezi pur subiectiv sau ești păcălit de prestația omului din timpul interviului.

Am listat mai jos câteva idei folositoare antreprenorului care angajează având în vedere nevoile prezente și viitoare ale companiei:

  • Angajează la timp pentru că asta duce la creșterea sănătoasă a companiei și obținerea rezultatelor dorite fără întârzieri sau poticneli. E greu pentru cei mai mulți oameni să dea drumul deciziilor din mână, chiar și când e vorba de chestiuni mai degrabă mărunte dar este absolut necesar. Concediază-te cât mai iute după ce ți-ai constatat limitele și concentrează-te să-l găsești pe cel care va putea fructifica mai bine decât tine oportunitățile viitoare.

  • Fii sigur că înțelegi exact ce rol are noul angajat și că îi transmiți clar și precis ce așteptări ai de la el. Pentru că aduci pe cineva care să te înlocuiască știi cum arată jobul pe care el trebuie să-l facă și ce tip de rezultate poate să livreze. Nu te lasă atras în capcana de a ridica stacheta la cote imposibil de atins și nici în cea de a ascunde informații relevante pentru bunul mers al treburilor pentru că nu faci decât să favorizezi apariția unor frustrări puternice de ambele părți. Nu forța noul venit să accepte obiective nerealiste pentru că de îndată ce va constata că nu se pot atinge îți va pierde elanul, motivarea, încrederea în tine și în companie.

  • Asigură-te că este pasionat în primul rând de proiectele pe care le are de coordonat și nu de pachetul de beneficii oferit. Un om care este motivat de plăcerea de a lucra la ceva ce-i provoacă intelectul și abilitățile, la chestiuni pe care vrea să demonstreze că le poate duce la bun sfârșit este cu mult mai util și mai productiv decât unul care vine pentru un birou mai mare, o mașină trendy sau o politică generoasă de cheltuieli. În ciuda acestui adevăr general valabil și simplu de priceput, foarte mulți angajatori petrec 80% din timpul alocat interviului discutând despre salariu ori avantajele materiale pe care le oferă.

  • Testează în ce măsură îl place echipa pentru că-ți dorești să intri cât mai rapid și fără incidente într-un ritm de lucru susținut. Asta înseamnă că omul care va fi acceptat mai ușor este mai bun. Un operator independent, obișnuit să delege cu ușurință, să aibă încredere în coechipieri, să conducă bazându-se mai degrabă pe atingerea rezultatelor decât pe măsurarea activității s-ar putea să nu fie cea mai bună alegere pentru o trupă obișnuită să fie ținută într-o lesă scurtă și controlată sever.

  • Verifică potrivirea culturală pentru că nici tu nici echipa ta nu veți putea lucra eficient cu un om care nu se poate adapta culturii companiei. Filozofia fondatorului companiei, felul în care el a organizat munca, principiile care ghidează atitudinile și comportamentele nu se vor schimba de dragul unui nou venit, așa că este obligatoriu să aibă loc o discuție amplă și extrem de deschisă despre cum arată cultura companiei și în ce fel îi afectează ea pe angajați. Cele mai frecvente exemple de nepotrivire culturală sunt legate de timpul ce ți se cere să-l petreci la job, etică, transparență, colaborare, evaluarea și recompensarea rezultatelor.

Nu în ultimul rând ai în vedere că vei cunoaște cu adevărat un om doar când lucrezi cu el și sunteți nevoiți să depășiți împreună greutăți, restricții, obstacole neașteptate. Dacă poți, înainte să angajezi pe cineva, să-l vezi cum muncește în câteva proiecte comune vei reduce semnificativ posibilitatea de a lua o decizie pe care să o regreți pe termen mediu sau lung.

Să recrutezi nu înseamnă să oferi un job unui om care-l caută, ci să identifici acea persoană care poate să aducă maximum de valoare poziției pe care ai gândit-o și să-l convingi să lase ceea ce face în prezent și să ți se alăture deoarece crede în viabilitatea proiectului propus. Nu vrei să suporți costurile unei decizii de angajare nefericite pentru că sunt foarte mari indiferent dacă ești corporație sau antreprenor, așa că asigură-te că știi exact ce vrei și că ai un proces de recrutare eficace înainte să te concediezi.

Articol preluat de pe blogul HTDI!

Autor

Călin Cavaleru

Călin Cavaleru

Călin Cavaleru este un consultant care livrează soluții practice, simple și durabile organizațiilor cu care lucrează prin intervenții de definirea și implementarea strategiei, optimizarea proceselor și integrare culturală. Din 2003, an în care a devenit consultant, Călin a lucrat cu clienți din media, industrie grea, banking, asigurări, auto, retail, HORECA, oil&gas, IT&C, FMCG și...
http://htdi.ro/blog/
Scroll to Top
// //