[email protected] 0770 414 202

Înapoi la esenta – teoria U in leadership


E clar pentru toata lumea ca nu mai putem prezice viitorul in business pe baza experientelor trecute. Putine lucruri de prin cartile de leadership “clasice” te mai ajuta sa faci fata provocarilor din business….

In 2007, Otto Scharmer (om de la MIT) a venit cu “Theory U: Leading from the Future as It Emerges”, o varianta de gandire de leadership in care pivotezi pe singurul lucru pe care il ai si care este relevant cu adevarat: prezentul.

Acum, nu suntem noi fani ai celor care bunghesc cuvinte noi (desi nu ne putem retine zambetul cand auzim despre cutare ca este primul care a “coined the term…”!) si nu e nimic nou in ideea sa te ancorezi in prezent cu ajutorul simturilor (“sensing” inseamna in definitiv sa vezi, auzi, simti ceea ce se intampla in realitatea inconjuratoare, in loc sa stai blocat in “thinking”, in propria-ti minte), dar omul chiar vorbeste despre esenta – a fi intr-o stare de atentie profunda care permite oamenilor si echipelor sa-si schimbe realitatea interioara pornind de la care actioneaza.

„Presencing” inseamna ca realizarea potentialului viitor este complet dependent de catre toti indivizii luati la un loc…pentru ca, daca esti ancorat in prezent, in loc sa fii in propriu-ti cap, imaginandu-ti lucruri, o sa reusesti sa contribui in cel mai potrivit mod la gasirea de solutii pentru problemele cu care (sic!) te intalnesti in fiecare zi.

Noua ne place modul in care a structurat povestea asta, ca si proces (vezi mai jos), cu ajutorul celor “5 miscari” necesare pentru a pune lucrurile in miscare intr-o echipa:

  1. fixeaza-ti cu claritate in minte intentia de a face diferenta, scopul pentru care te legi la cap cu problema respectiva…si asigura-te ca toti cei implicati in aceasta faza de “co-initiating” chiar sunt setati mental sa contribuie la solutie
  2. “observa, observa, observa” – adica opreste-te din a face “download” cu ceea ce ai acumulat din trecut (ca oricum nu sunt sanse prea mari sa functioneze si in viitor!) si reconecteaza-te la realitate, observand cu adevarat ce se intampla ACUM in realitate…adica opreste gandirea pe pilot automat si du-te la sursa, acolo unde ai cele mai mari sanse sa rezolvi situatia cu care te confrunti
  3. “retrage-te si reflecteaza” – adica foloseste toata acea cunoastere interioara acumulata prin experienta si vezi ce se potriveste cel mai bine realitatii
  4. “actioneaza imediat” – adica formuleaza un prim prototip de solutie si da-i bataie, vezi cum functioneaza! In echipa, procesul de “co-creating” este poate cel mai simplu lucru de facut (e un biet proces, ai nevoie doar sa-l definesti o data si sa-l folosesti apoi la infinit!), comparativ cu restul…
  5. nu te ineca  la mal precum proverbialul tigan (oooops!), ci asigura-te ca revizuiesti un pic ce s-a intamplat pentru a putea sustine eforturile respective si a avansa in continuare spre rezultate practice; faza asta de “co-evolving” este poate cea mai straina practicilor noastre de zi cu zi, pentru ca, nu-i asa, nu avem timp…si mai sunt atatea de facut…insa este secretul unui ecosistem inovativ capabil sa scaleze!

Cinstit vorbind, ne place de Scharmer si “inventia” lui pentru ca (asa cum am tot auzit si la participantii la programele noastre de invatare) pune intr-o formula structurata ceea ce deja faceam, si anume, lucreaza initial la nivel de mentalitate pentru a construi prezenta din care vine valoarea reala, in loc sa dea solutii “la o cheie” care nu se potriveste in nicio broasca…

Cum faci asta practic?

Pai asta e “specialitatea casei” la noi, sa creem experientele de invatare si lucru in echipe pentru a pune in practica acest proces.

Revenim cu detalii sau intreaba-ne daca e graba mare!

Autor

Simona Stan

Simona Stan

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul social-politic şi de business. Cu experienţă în organizarea şi coordonarea de evenimente şi proiecte publice si interne aplicate brandurilor individuale şi organizaţionale. Trainer politic. Iniţiator de proiecte sociale. Editor şi speaker.

Companie

Scroll to Top
// //