fbpx Invata inteligent | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Invata inteligent

In ce an a murit Napoleon? Care este masa atomica a aurului? Poate in alte vremuri retinerea unor astfel de informatii era foarte importanta. Dar cine mai are nevoie de asa ceva azi, cand tot ce doresti sa cunosti se afla la doar un clic distanta?

Cunoasterea unui context (cum ar fi, spre exemplu, viata lui Napoleon) este, desigur, necesara, la fel si cunostintele generale. Dar astazi, in era calculatoarelor, cand serverele gem de informatii, mai este nevoie sa “bagam” informatii minutioase in mintile celor care invata? Mai mult decat atat: este acest gen de livrare de continut relevant pentru expectantele societatii de astazi?

Este nevoie instrumente mai bune care sa ii pregateasca pentru provocarile lumii in care traim astazi: gandirea abstracta, rezolvarea creativa de probleme, scrierea persuasiva, abilitatile de prezentare. Invatarea trebuie sa se concentreze nu in jurul lui “ce” sau al lui”cat” (legat de cantitatea informatiilor memorate) ci in jurul lui “cum” si “cand”, adica: in ce mod se poate valorifica, aplica, o cunostinta?  Carui context ii serveste? Cum se poate transfera ea de la o situatie in care isi dovedeste utilitatea la o alta?

Invatarea despre business pare ca se potriveste acestui imperativ  pragmatic si de adaptare a cunoasterii mai bine ca oricare alta.

De fapt, ceea ce ar trebui sa se intample mult mai mult in centrele de studiu pentru afaceri nu reprezinta decat o reluare a unei traditii de transmitere a cunostintelor: asa cum fetele “furau” diferite mestesuguri de la bunici sau calfele deprindeau meserie de la mesteri, tot astfel studentii de business trebuie sa lucreze astazi strans, aplicat, cu practicienii experimentati.

Daniel Pink, autorul cartii A Whole New Mind, subliniaza faptul ca pericolul pierderii slujbei nu este este unul geografic si cultural; nu din China sau India vine amenintarea reala, ci chiar de pe birourile noastre: in viitor tot mai multe joburi vor fi transferate inteligentei artificiale. Iar unul din motive este capacitatea ei, evident superioara, de stocare de informatie.

Insa ceea ce nu au calculatoarele este mintea omeneasca. Sau, mai sfatos spus, inteligenta ("wisdom"). Aceasta inseamna cunoastere bazata pe experienta. Cum ar spune jurnalistul britanic Miles Kington: “cunoastere inseamna sa stii ca rosia este un fruct.  Inteligenta inseamna sa stii ca nu il folosesti la salatele de fructe.”

Russell Ackoff, teoretician al sistemelor si profesor de schimbare organizaitonala, considera ca continutul mintii umane poate fi clasificat in cinci categorii:

  1. Date brute
  2. Informatie adica datele procesate in scopuri pragmatice. Este nivelul raspunsurilor la intrebarile “cine?”, “ce?”, “unde?”, “cand?”
  3. Cunoastere, adica aplicarea elementelor de pe primele doua niveluri. Este nivelul lui “cum?”
  4. Intelegere, adica interpretarea, evalaurea lui “cum?”
  5. Inteligenta ("wisdom"), adica evaluarea penultimului nivel

Cred, in lumina a ce sustine Ackoff, ca educatia in general, ca si cea de business, trebuie sa se concentreze pe partea de intelegere si, Ia final, pe inteligenta ("wisdom"), nu pe cea de informativa si cunoastere.

Studentii au nevoie de acea intelegere si inteligenta care se poate obtine numai supunandu-se experientelor lumii reale. Din pacate insa mediul academic de invatare pentru afaceri este inca prea teoretic. Am fost criticat pentru ca invit prea multi speakeri in timpul cursurilor mele (n.trad. Allen H. Kupetz este Executive in Residence in cadrul Rollins College’s Crummer Graduate School of Business, Florida); am fost intrebat in ce masura contribuie acest lucru la imbunatatirea abilitaitlor studentilor. Sunt insa lucruri pe care nu ei nici nu le-ar putea afla din cartile de studiu.

Spre exemplu un expert a impartasit celor prezenti la cursul de Tehnologie antreprenoriala (“technology entrepreneurship”) provocarile pe care a trebuit sa le impartaseasca intr-o situatie dificila de business si ce strategii a fost nevoit sa foloseasca pentru a reusi.

Un altul a povestit studentilor de la ora de Afaceri globale despre experienta de crestere culturala prin care a trecut pe masura ce compania lui se extindea in diferite parti ale lumii.

Metoda studiului de caz ii ajuta pe studentii in business sa ia pulsul la ceea ce se intampla cu adevarat in lumea afacerilor, cea de dincolo de bancile universitatii. Dar imi doresc sa se intample mai mult; vreau ca ei sa nu mai invete la nivel de cunoastere ci de inteligenta, iar ea sa vina din experienta.

In era informatiei nu cunoasterea, ci inteligenta "(wisdom") este cea care conteaza.

Traducere si adaptare de Irina-Gabriela Buda dupa ”Teaching with Wisdom”, Allen H. Kupetz, BizEd, martie/aprilie 2013

Articol publicat cu sprijinul ASEBUSS

Categorie

Deşi am la bază studii de filosofie, în ultimii doi ani m-am concentrat mai degrabă pe cele de training, în cadrul unui master al Facultăţii... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.