fbpx Mihai Curelea: Să nu abandonezi niciodată | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Mihai Curelea: Să nu abandonezi niciodată

Când ajungi să fii şi plătit pentru ceea ce faci cu pasiune şi dedicare, atunci se poate spune fără rezerve că cel mai bun coechipier îţi este însuşi succesul.

Trainer, fondator al Şcolii de Training, un reper şi, nu în ultimul rând, un pasionat mereu în căutarea şi întâmpinarea pasiunii sale. Activitatea profesională a lui Mihai Curelea este fascinantă. Nu doar prin numărul de ani pe care i-a dedicat pasiunii sale tradusă în training, ci mai ales prin rezultatele pe care le-a obţinut, abordând teme vaste şi complexe şi devenind fără rezerve un exponent al pieţei de training dîn România. 

 

''...atât timp cât faci ceea ce-ţi place, munca nu e altceva decât o distracţie plătită. (...) Poate nu avem resursele şi disciplina colegilor din alte ţări, dar compensăm la capitolul “ talent”.

 

Learning Network: 14 ani de experienţă în industria de training şi, în curând, 6 ani de la fondarea Şcolii de Training. La 14 ani, un om primeşte buletinul de identitate. Dumneavoastră, domnule Curelea, unde vă situaţi după această perioadă?
Mihai Curelea: Suprinzătoare întrebare ! Aş putea să răspund în aceeaşi linie şi să spun că m-am maturizat, dar mi-ar plăcea să cred că asta s-a întâmplat totuşi ceva mai devreme. În ceea ce mă priveşte, cred cu convingere că atât timp cât faci ceea ce-ţi place, munca nu e altceva decât o distracţie plătită. Eu încă descopăr bucuria de a fi alături de participanţi în fiecare zi în care am cursuri sau workshop-uri, şi mă simt plin de energie la final de zi.

L.N.: Aveţi o experienţă mai mult decât vastă. Cum arăta comunitatea de learning şi development la începutul carierei dumneavoastre şi cum arată ea acum? Care consideraţi că îi vor fi liniile şi caracteristicile de dezvoltare pe viitor? Şi, mai ales, ce îi lipseşte încă?
M.C.: La început, eram cu toţii avizi de informaţii. Acum suntem bombardaţi de informaţii. În prezent este important cum să faci informaţia relevantă pentru participanţi, cum să extragi esenţa dintr-un volum foarte mare şi cum să o împachetezi astfel încât să fie digerabilă.  Cred că în viitor cu toţii vom căuta din ce în ce mai mult metode de a crea experienţe memorabile de învăţare pentru participanţii noştri, în condiţiile în care spam-ul de atenţie a scăzut dramatic în ultimii ani.  Cred că la capitolul creativitate şi inovaţie stăm bine, văd asta din proiectele de învăţare şi dezvoltare derulate în interiorul organizaţiilor de la noi. Poate nu avem resursele şi disciplina colegilor din alte ţări, dar compensăm la capitolul “ talent”.

 

''Autosuficienţa este cea mai mare capcană în care poţi să intri, în special dacă vorbim de dezvoltarea ca trainer. (...)  Scopul nu este acela de a-ţi impresiona audienţa.''

 

L.N.: Vorbiţi de dezvoltare şi de pasiunea pentru ea. Cum vedeţi dumneavostră dezvoltarea, domnule Curelea, şi care credeţi că sunt acele lucruri definitorii pentru atingerea ei?
Şi, pentru că tot vorbim de dezvoltare, cum vedeţi dezvoltarea în privinţa profesiei de trainer şi a comunităţii de training din ţara noastră?
M.C.: Dezvoltarea este o alegere conştientă pe care o facem. Impulsul îl avem fiecare dintre noi, numai că unii aleg să-l neglijeze, iar alţii să-l cultive cu pasiune. Mai mult decât atât, cred că este o căutare continuă, o călătorie care nu se opreşte niciodată. Autosuficienţa este cea mai mare capcană în care poţi să intri, în special dacă vorbim de dezvoltarea ca trainer. Riscul să ajungi să crezi “ că le ştii pe toate” este prezent la tot pasul.

L.N.: Care este primul şi cel mai important sfat pe care l-aţi oferi oricui vrea să se formeze că trainer?
M.C.: Să aibă răbdare. Cariera unui trainer e modelată de experienţele din sala de curs, de participanţii cu care lucrează, de  provocările de dinaintea, din timpul, sau de după programul de training.  Toate acestea se obţin în timp. Sunt mulţi manageri sau antreprenori de succes care vin din business  şi vor să ardă etape, să obţină totul dintr-odată.  De cele mai multe ori se întorc în business pentru că nu au trecut testul răbdării.

L.N.: Ce înseamnă a fi trainer de succes? Cu ce se probează el, care sunt criteriile?
M.C.: Pentru mine, un trainer de succes este acela care a înţeles că nu este vorba despre el, ci este vorba despre participanţi. Câteodată, faptul că eşti foarte bine pregătit pe un subiect se poate întoarce împotriva ta în timpul unui training, făcându-te să ţii mingea la tine în teren mai mult decât este cazul. Scopul nu este acela de a-ţi impresiona audienţa cu bogăţia de cunoştinţe, cu diplomele obţinute, sau cu succesele anterioare în domeniu. Scopul este acela de a-i ajuta pe participanţi să înveţe ceva folositor, pe care ulterior să-l poată aplica cu uşurinţă în viaţa lor de zi cu zi. 

 

''Poate fi trainer oricine a căpătat suficientă experienţă într-un anumit domeniu, simte nevoia de a împărtăşi cu ceilalţi experinţa şi acumulările sale  şi doreşte cu adevărat să ajute. (...) o proporţie de 70 % practică şi 30 % teorie funcţionează...'' 

 

L.N.: Poate să fie oricine trainer? Spuneţi că aţi început programul Şcolii de Training, pornind de la ideea că micile diferenţe în abilităţi vor duce la enorme diferenţe în rezultate. Care sunt acele abilităţi esenţiale de care un trainer are nevoie pentru a avea succes?
M.C.: Poate fi trainer oricine a căpătat suficientă experienţă într-un anumit domeniu, simte nevoia de a împărtăşi cu ceilalţi experinţa şi acumulările sale  şi doreşte cu adevărat să ajute.  Restul se formează.  Am lucrat în cei 6 ani de Şcoala de Training cu o diversitate foarte mare de oameni. De la corporatişti la artişti, medici, jurnalişti, avocaţi, solişti de operă, monitori de ski şi, mai nou, profesori de fizică.  Indiferent de domeniu sau de subiect, abilitatea de a te conecta cu participanţii este critică pentru a avea succes ca trainer. Iar asta se învaţă, se deprinde prin exerciţiu. Noi o formăm în cursul nostru. De la modul în care te conectezi cu privirea, la modul în care-ţi modulezi vocea sau îţi foloseşti gesturile sau postura.  De la modul în care pui întrebările, la modul în care conduci discuţiile de grup sau oferi feedback, şi aşa mai departe.

L.N.: Din experienţa dumneavoastră practică, care sunt tehnicile şi strategiile cele mai bune pentru o experienţă de învăţare de succes, evident? Şi cât de mult contează domeniul căruia i te adresezi şi tipul de organizaţie pentru ca aceasta să se producă?
M.C.: Ai foarte multe tehnici şi strategii la dispoziţie pentru a crea o experienţă de învăţare de succes.  Noi am descoperit de-a lungul timpului că o proporţie de 70 % practică şi 30 % teorie funcţionează indiferent de domeniu şi tipul de organizaţie. Participanţii îşi doresc să fie activi la cursuri, să nu se plictisească. Dacă te străduieşti să ţii acest echilibru,  restul ţine de creativitatea cu care îţi alegi activităţile de training şi înţelepciunea cu care îţi structurezi subiectele. 

 

''...câteva puncte forte la noi: flexibilitatea, adaptabilitatea, curajul de a experimenta.'' 

 

L.N.: Care consideraţi că este nivelul de performanţă al trainerilor români? Pot ei concura şi depăşi, în ciuda unui istoric şi a unei experienţe cu mult mai mari, trainerii din alte state cu tradiţie în acest sens?
M.C.: Cred că avem oameni talentaţi şi bine pregătiţi. Piaţa de training de la noi însă este destul de eterogenă, îmi e destul de greu să mă raportez la un nivel generalizat, şi cred că la fel este şi afară. Chiar dacă statistic, sunt mai mulţi traineri din afară care vin şi au succes în România, decât traineri români care au succes în afară, e greu totuşi de tras o linie şi de făcut o comparaţie. O perioadă de timp am făcut parte dintr-o reţea de companii de training şi consultanţă prezentă în 16 ţări din Europa şi Asia, şi aş putea spune că am descoperit câteva puncte forte la noi: flexibilitatea, adaptabilitatea, curajul de a experimenta. 

 

''...nu mi s-a întâmplat până acum să dau peste cineva incapabil să vorbească în public.'' 

 

L.N.: Formaţi traineri şi îi antrenaţi pe cei care doresc să îşi dezvolte abilităţile de public speaking. Un domeniu care multora pare extrem de greu accesibil şi de atins. Poate fi vorbitul în public învăţat în lipsa unor calităţi native evidente? Este el cu adevărat accesibil tuturor sau rămâne un domeniu ermetic în care doar cei cu un dat din naştere se pot perfecţiona şi manifesta?
M.C.: Cu siguranţă se poate antrena. Am lucrat cu sute de oameni până acum, şi nu mi s-a întâmplat până acum să dau peste cineva incapabil să vorbească în public. Am întâlnit însă foarte mulţi care cred despre ei că sunt incapabili să vorbească în public. Cu aceştia am avut cele mai mari reuşite !

L.N.: După atâţia ani de practică, de experienţă,  de mii de oameni cu care aţi intrat în contact, care este cea mai mare lecţie pe care Mihai Curelea a învăţat-o de la profesia sa şi de la oamenii pe care i-a antrenat?

M.C.: Să nu abandonezi niciodată.

 

Trecut, prezent şi viitor: Şcoala de Training, Şcoala de Coaching, învăţare experienţială, Train the Trainer, perspective, provocări, feedback, alegeri potrivite...

 

L.N.: Aproape şase ani de Şcoala de Training. Unde vedeţi acest proiect la împlinirea unui deceniu de activitate?
M.C.: Şcoala de Training a crescut organic, neforţat, şi a crescut frumos.  “Train The Trainer” este doar unul din multe programe pe care le facilităm acum pentru clienţii noştri.  În profesia noastră, ca să fii credibil trebuie “să practici ceea ce predici”, aşa că ne-am dezvoltat de-al lungul timpului un portofoliu de cursuri şi workshop-uri care acoperă aproape orice subiect din zona de “soft skills”.  Vom lăsa acelaşi proces organic să funcţioneze şi vom vedea unde vom  ajunge la un deceniu de activitate. Important este să ne bucurăm de călătorie şi să avem sentimentul că am făcut ceva folositor la finalul zilei.

L.N.: Mai aveţi în vedere crearea şi de alte proiecte de anvergura Şcolii de Training?
M.C.: Şcoala de Coaching este un proiect la care lucrez de ceva vreme şi în care am cooptat câţiva colaboratori valoroşi cu care împărtăşesc aceleaşi convingeri privind învăţarea şi dezvoltarea. Cel mai probabil îl vom lansa în primăvara anului viitor. De asemenea, pregătim un proiect dedicat doar învăţării experienţiale, pe care vrem să îl lansăm anul viitor. 

 L.N.: Ce proiecte aveţi în vedere şi desfăşuraţi pentru toamna- iarna acestui an?
M.C.: Este  perioada din an cu cele mai multe implementări, suntem implicaţi în trei proiecte majore care ne-au ocupat calendarul până în luna Februarie. Cu toate astea, încercăm să ne facem timp şi pentru cursurile open.  Ultimul curs Train The Trainer cu ceritificare ANC de anul acesta va fi în perioada 9-11 Noiembrie,  în Bucureşti.

L.N.: Definiţia dumneavoastră pentru trainer ar fi...
M.C.: Cel care creează spaţii de învăţare pentru participanţi le arată diferite perspective, îi provoacă să le testeze, îi ajută cu feedback şi-i încurajează să le aleagă pe cele care sunt cele mai potrivite pentru ei. 

 

Categorie

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul de business si politici sociale, marketing online și PR. Learning... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.