Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mihai Stănescu: Prezență executivă, sistem de networking, eficientizare și învățare continuă


„Ce îmi arată viața mea profesională și/ sau personală că e nevoie să învăț rapid și tot nu învăț?'” Aceasta este provocarea pe care, rugat fiind în cadrul acestui interviu, ne-a oferit-o Mihai Stănescu. Cel a cărui experienţă este una care se identifică cu însăşi istoria coachingului în România.

Un interviu despre dezvoltare cu tot ceea ce ea presupune. Pe toate planurile şi la toate nivelele, indiferent dacă este vorba de persoane sau business-uri. Căci pot există cu siguranţă (şi există!) multe diferenţe între oameni şi afaceri, dar există în acelaşi timp o asemnănare şi un liant incontestabile: dezvoltarea.

 

 ...managerii au învățat să delege și responsabilitatea, nu numai task-uri. (...) ce pot face acum ca în 5, 10 ani de zile să îmi fie foarte bine. (...) nu sunt de acord cu această percepție conform căreia numai oamenii din corporații fac coaching.''

 

Learning Network: Domnule Stanescu, cred că nu greşesc atunci când spun că atât experienţa, cât şi activitatea dumneavoastre sunt cu adevărat edificatoare pentru ceea ce presupune dezvoltarea organizaţionala pe segmentul corporatist, dar şi pe cea a IMM-urilor. Tocmai de aceea, profit de ocazia de a vă intervieva pentru a vă ruga să ne spuneţi cum aţi cataloga nivelul de dezvoltare organizaţională la care s-a ajuns în prezent în România faţă de acum 16 ani, moment la care v-aţi început implementarea proiectelor din acest sector. Care este cel mai important pas care s-a făcut şi ce lipseşte încă?

Mihai Stănescu: Da, s-au dezvoltat foarte multe lucruri față de acum 16 ani. În primul rând, am trecut de la o învățare de tip intelectuală, la una de tip skill-uri și abilități care pot fi măsurate foarte ușor. Avem unelte foarte puternice în piață pentru diagnoza organizațională și cea a performanței. De asemenea, avem programe care nu mai sunt de tip one time shot, cu o grupă de manageri, ci acum se întind pe o perioadă lungă de timp si cuprind mai toate nivelurile organizațiilor. Cred că cel mai important pas a fost făcut în măsura în care managerii au învățat să delege și responsabilitatea, nu numai task-uri. Ce lipsește este o viziune pe termen mediu și lung, adică ce pot face acum ca în 5, 10 ani de zile să îmi fie foarte bine. Cum lucrez la dezvoltarea mea?

L.N.: Vă ocupaţi şi de segmentul IMM-urilor. Un aspect deosebit de important şi interesant, având în vedere faptul că, la nivel general, coachingul este asimilat şi considerat ''apanajul'' corporaţiilor. Cum se ''vede'' şi cum se realizează aici coachingul?

M.S.: În primul rând, nu sunt de acord cu această percepție conform căreia numai oamenii din corporații fac coaching. Dimpotrivă, de obicei, campionii fac coaching și sistemul antreprenorial conține, cel puțin potențial, mai mulți campioni decât corporațiile. Din punctul meu de vedere, coachingul pentru antreprenori se „simte” ca o creștere foarte puternică în stabilitatea conducerii business-ului dar și în cifre. În momentul de față, în ultimii 5-6 ani, expertiza mea își găsește cel mai bine loc cu antreprenori care vor să își depășească o limită de profitabilitate sau de cifră de afaceri și care vor să treacă la următorul nivel, indiferent dacă este vorba despre o trecere de la câteva sute de mii la un milion, sau de la câteva milioane la câteva zeci de milioane.

 

„ ...am contribuit la maturizarea segmentului antreprenorial în România....acompanierea și dezvoltarea oamenilor care abia încep să fie antreprenori. (...) să punem cu foarte mare putere accent pe resursele aproape nesfârșite ale sistemului uman care există în organizațiile mari.”

 

L.N.: Ce aţi adus inovator prin proiectele dumneavoastră în dezvoltarea organizaţională din sectorul IMM-urilor prin activitatea pe care o derulaţi?

M.S.: Din perspectiva inovației la nivel de piață, cred că primul lucru care trebuie spus în continuare este faptul că am adus coachingul în România. Ceea ce reprezintă un mare avantaj competitiv pentru antreprenori, mai ales dacă este bine folosit. Acest lucru se poate vedea în toate piețele dezvoltate din lume. Mai mult decât atât, mulți dintre clienții mei antreprenori au reușit să își depășească nivelul și să atingă o stabilitate superioară în termeni de cifre și de impact asupra pieței. Astfel, pot să spun că am contribuit la maturizarea segmentului antreprenorial în România. De asemenea, cred că o altă mare contribuție pe care o aduc recent, în ultimii ani,  este acompanierea și dezvoltarea oamenilor care abia încep să fie antreprenori.

L.N.: Dar în privinţa sectorului corporatist? Ce contribuţie inovativă aţi adus în aproape două decenii de când aţi devenit un reper pe piaţă?

M.S.: În sectorul corporatist cred că cea mai distruptivă contribuție a fost translatarea competențelor de leadership foarte practic și pragmatic, din mințile expaților în mințile managerilor români. Din ce în ce mai mulți oameni dintre clienții noștri s-au calificat pentru a deveni general manageri sau CEO în diverse colțuri ale lumii. Cea mai inovativă contribuție este să punem cu foarte mare putere accent pe resursele aproape nesfârșite ale sistemului uman care există în organizațiile mari. Asta înseamnă resurse de competențe, de abilități, de relații, gândire colectivă.

 

Prezenţa executivă: '' ...comunicare, comportament și ținută...o identitate de lider care să semnaleze constant că această persoană este la locul potrivit, în momentul potrivit. Relațiile dintre oameni sunt cele mai importante.''

 

L.N.: Unul din workshopurile pe care le derulaţi are la bază conceptul de ''prezenţă executivă''. Ne puteţi spune la ce şi la cine se referă acesta?

M.S.: Prezența Executivă este un concept care are la bază evoluția profesională a angajaților. Prin cei trei piloni: comunicare, comportament și ținută se poate contura o identitate de lider care să semnaleze constant că această persoană este la locul potrivit, în momentul potrivit. Evenimentul se adresează în principal managerilor, antreprenorilor, liderilor de echipe sau departamente dar nu numai – Acest eveniment este un atuu pentru oricine lucrează cu oameni și, în același timp își dorește să atingă mereu cel mai înalt nivel al performanței personale.

L.N.: Cum poate ajuta în domeniul de business ''prezenţa executivă''? Mai precis, de ce ''prezenţă executivă''?

M.S.: Este foarte simplu – relațiile dintre oameni sunt cele mai importante: ele modelează, organizează și reorganizează întreaga activitate pe care aceștia o desfășoară. Toată această interacțiune funcționează normal: mai întâi văd persoana care vine spre mine, îi observ ținuta. Când ne întâlnim începem să vorbim și remarc modul în care comunică: verbal și nonverbal. După ce petrecem ceva timp împreună, remarc și analizez comportamentul. Acesta este cursul tuturor interacțiunilor și de aceea este foarte important să cunoaștem regulile de conduită, de ținută, să putem comunica și asculta corect.

 

„ ...mă pot referi la acest concept, la acest eveniment, ca la cea mai mare mișcare de educare a mediului de business din România.”

 

L.N: Cum evaluaţi dezvoltarea/implementarea acestui concept la nivelul managerilor din România? Este el unul universal sau diferă de la o ţară la alta, respectiv de la un tip de afacere la altul?

M.S.: În România există foarte mult spațiu pentru dezvoltarea prezenței executive. Cu toate că există câteva persoane care au o înclinație nativă către respectarea unui set de reguli în afaceri, putem afirma că este des întâlnit și opusul acestora. Mi s-a întâmplat adesea să regăsesc diverse situații problematice povestite de clienții mei care își au rezolvarea în prezența executivă. De asemenea, mă pot referi la acest concept, la acest eveniment, ca la cea mai mare mișcare de educare a mediului de business din România. Pentru că modul în care te porți pe tine semnalează dacă și cum poți avea grijă de cei din jurul tău – și asta este foarte important în mediul de afaceri: construirea, menținerea și semnalarea încrederii.

L.N.: Care sunt, în opinia dumneavoastră, acele aspecte cu statut sine qua non, absolut indispensabile pentru evoluția profesională a oricărei persoane din sectorul de business?

M.S.: Aspectele pe care le consider absolut indispensabile pentru evoluția profesională a oricărei persoane din mediul de business sunt: o prezență executivă ireproșabilă, un sistem de networking foarte bine pus la punct, continua eficientizare a fiecărei activități, indiferent dacă este management sau non-management – adică să muncești mai puțin și să ai rezultate mai multe, să fii mai eficient – și învățarea continuă. Cea din urmă face referire la faptul că în fiecare an apar lucruri noi în fiecare domeniu, la care e nevoie să fim conectați.

 

„Rolul meu a fost în a-i acompania pe oameni să „își dea jos” valorile de pe pereți, adică să înceapă să le retrăiască din nou.”

 

L.N: Care este rolul coach-ului în schimbarea culturii organizaţionale? Ne puteţi exemplifica cu date din cariera dumneavoastră?

M.S.: Rolul meu a fost în a-i acompania pe oameni să „își dea jos” valorile de pe pereți, adică să înceapă să le retrăiască din nou. Cea mai simplă definiție a culturii organizaționale, după mine, este modul în care ne tratăm unii pe alții în cadrul unei organizații. Cu cât ne tratăm mai bine, cu atât rezultate vor fi mai înalte. Nu există nicio altă ecuație care să contrazică acest principiu. Mai mult decât atât, cred că un rol foarte important a fost să îi ajut pe conducătorii de organizații să exprime, prin fiecare gest de management sau de leadership, acest mod de a fi împreună. Asta pare foarte simplu, însă la nivelul realității de zi cu zi este foarte complicat, când ne confruntăm cu multe probleme si proiecte. Am derulat multe proiecte care aveau ca scop schimbarea modului în care interacționează oamenii într-o organizație și pot să vă spun că un rezultat care apare de obicei este scăderea timpului dedicat ședințelor și întâlnirilor. Mecanismul din spate este foarte simplu: din moment ce oamenii se înțeleg mai bine, adică gândesc în același fel, nu mai e nevoie de atâta explicitare, informare, reinformare și informații redundante. Mai mult decât atât, în momentul în care oamenii chiar încep să lucreze împreună nu mai e nevoie de o abordare politică a subiectului și nu mai e nevoie nici de atâtea rezistențe.

 

'„ ...eu îmi doresc să trăiesc într-o societate în care toată lumea știe să își obțină împlinirea nevoilor într-un mod etic și ecologic...niciodată nu aș lucra în medii care sunt împotriva dezvoltării.”

 

L.N.: Care sunt valorile de bază după care vă ghidaţi în ceea ce faceţi şi care sunt acele lucruri pe care nu le-aţi face niciodată?

M.S.: Valorile de bază pentru mine sunt: în primul rând, valoarea de bază în coaching, și anume autonomia: individuală și de grup, în sensul în care eu îmi doresc să trăsiesc într-o societate în care toată lumea știe să își obțină împlinirea nevoilor într-un mod etic și ecologic. În al doilea rând este vorba chiar de această ecologie – pe principiul foarte simplu: dacă ai capacitatea să iei 100% dintr-un lucru, poți să lași 10 sau 20% în locul în care l-ai găsit pentru ca și alții să poată beneficia de asta și creezi astfel un efect de sistem pozitiv. În al treilea rând, există o valoare de bază care crește foarte mult în ultimii ani - noțiunea de civilitate: să arăți că ești un om potrivit pentru a conduce. Când vorbim de cetăți precum Grecia antică sau de business-uri ca în secolul 21 este același lucru.

Participă la cursul susținut de Mihai: Executive Presence - O călătorie către evoluția ta profesională!

Lucrurile pe care nu le-aș face niciodată: nu aș fura niciodată, nu aș face trafic de influență sau de informație niciodată și niciodată nu aș lucra în medii care sunt împotriva dezvoltării. Am avut ocazia să vizitez asemenea medii și atunci când oamenii sunt orientați doar să controleze status quo-ul și să îl mențină, pentru mine nu există niciun fel de motivație pentru a face un proiect.

 

„ ...să aduc o nouă perspectivă asupra modului de a conduce o organizație sau o instituție în România în secolul 21...şi să dezvolt noțiunea aceasta de civilitate.”

 

L.N.: Ne puteţi vorbi de proiectele dumneavoastră imediat următoare? Ce intenţionaţi să aduceţi nou sau să îmbogăţiţi pe piaţa de executive & business coaching de nivel premium pe care activaţi?

M.S.: Pentru următorii ani intenționez să aduc o nouă perspectivă asupra modului de a conduce o organizație sau o instituție în România în secolul 21. Dacă ne uităm în sistemul economic și administrativ românesc, intervențiile care țin de capacitatea unor oamenii de a conduce niște organizații precum și intervențiile de învățare sunt aproape nule. Îmi doresc să lucrez în direcția asta. Un alt lucru pe care vreau să îl realizez este să dezvolt noțiunea aceasta de civilitate pe care o consider o valoare foarte importantă. La nivelul practicalităților, o să vă rog să revenim după ce vom lansa aceste idei.

L.N.: În final, aţi putea să oferiţi prin intermediul platformei noastre o provocare de învăţare celor care ne urmăresc?

M.S.: Ca provocare vă invit să răspundeți la întrebarea: Ce îmi arată viața mea profesională și/ sau personală că e nevoie să învăț rapid și tot nu învăț?

Autor

Simona Stan

Simona Stan

Specialist in comunicare si imagine politice. Experienta de aproape 10 ani in organizarea si coordonarea de evenimente publice si interne politice, sociale si educationale. Trainer politic si educational. Initiator de proiecte sociale. Editorialist si speaker.
Scroll to Top
// //