Olimpia Meșa: Învățarea sau despre cum să deveniți ceea ce vă doriți


Se spune ca viata noastra intreaga este o calatorie. Un drum pe care fiecare dintre noi il strabate si de-a lungul caruia aduna cu sine o multitudine de lectii invatate. Lectii care inseamna inca un pas pe care il facem mai puternici, mai buni, mai intelepti pe drumul nostru. Multe se cer calatorului, insa cu siguranta cea mai mare cerinta si provocare este aceea de a lua nu pierde unul dintre cele mai mari si importante daruri pe care-l primeste la pornire: invatarea. Despre fascinanta si vitala invatare, azi, cu Olimpia Mesa. 
Un partener de nadejde in calatoria invatarii. Un iubitor si un artizan al ei pe care Learning Netowork este onorat si bucuros sa il aiba alaturi. Este dificil sa vorbesti intr-un interviu scurt despre un invatare cu cineva care stie si poate atat de multe despre aceasta. Considerati-l insa o mica harta pe care s-o aveti cu voi mereu in calatoria voastra. Drum bun!

 

''Procesul de invatare inseamna dezvoltare personala si este natural. (...) Invatarea este schimbare...arta predarii trebuie sa fie arta schimbarii creierului. (...) Imaginati-va o rotatie fara sfarsit cu planete, acolo in creier, cu procese bine definite, la locul lor si care contribuie semnificativ fiecare in felul sau, si un designer de invatare care le cunoaste si tine cont de ele in fiecare moment de creatie." 

 

Learning Network: Doamna Mesa, expertiza si experienta dumneavoastre sunt unele extrem de consistente. De aceea, ar fi mai mult decât interesant si util pentru cititorii nostri sa ne impartasiti ce înseamna in viziunea dumneavoastra invatarea? Dar "a crea invatare"?
Olimpia Meșa: Sa ne amintim, de exemplu, despre condusul masinii. Ce-i motiveaza pe oameni sa inceapa sa invete sa conduca o masina? Cum este atunci cand se asaza pentru prima data la volan? Iar cand pornesc masina si trebuie sa fie atenti la zeci de lucruri, oglinzi, schimbator de viteze, acceleratie, zgomot motor, instructiuni? Cate pagini de reguli trebuie sa invete? Ce se intampla atunci cand fac conexiuni intre cele invatate din manualul de teorie si mersul efectiv in trafic aglomerat? Cat dureaza procesul de invatare? Cum ajung sa conduca, in cele din urma si sa vobeasca cu copilul din masina, fara probleme?

Olimpia Mesa conduce cursul de instructional design: Corporate Learning School. Afla detaliile!

Procesul de invatare inseamna dezvoltare personala si este natural. Invatam in mod constant, uneori nu foarte constient, alteori cu un efort consistent. Ne ajuta sa ne adaptam situatiilor care se schimba. Desi nu ne gandim la aceasta ca la invatare, tot ceea ce facem produce invatare deoarece este o experiente senzoriala. Invatarea este schimbare. Este o schimbare in noi insine deoarece este o schimbare în creier. Astfel, arta predarii trebuie sa fie arta schimbarii creierului. Predarea nu poate exista ca o activitate de sine stătătoare. Atunci cand un instructional designer/trainer/profesor propune o activitate de invatare si cere feedback, intreb: (1) ce se intampla mai exact in creierul celui care invata in tot acest timp? (2) Asta ne dorim? (3) Cu ce ar fi bine sa contnuam pentru a urma modul natural de invatare a creierului? Unul dintre cele mai importante progrese in neurostiinta consta in crearea metodelor pentru examinarea partilor din creier care sunt cele mai active atunci când invatam. Instrumentele care arata imagini ale creierului au deschis calea catre o intelegere mai profunda a modului in care creierul functioneaza, se dezvolta si cum poate fi schimbat. Pentru ca procesul de invatare sa aiba drept rezultate performante optime, toate partile creierului trebuie sa fie integrate corespunzator.
L.N.: De-a lungul carierei atat de bogate si in cadrul multiplelor proiecte derulate, care este cea mai importanta lectie pe care ati invatat-o la randul dumneavoastra?
O.M.: Acum sase ani, cand fiul meu avea in jur de patru ani, ii citeam in fiecare seara despre planete. Stia o multime de lucruri despre acestea. La un moment dat, m-a oprit din lectura si a spus “Merci, mami, lasa asta, acum spune-mi, te rog, cum stau ele asa impreuna? Cum stiu unde le este locul si de ce nu se imprastie prin spatiu?” Cu ceva ani inainte de aceasta conversatie, am realizat si eu ca ceea ce lipseste designului de invatare in corporatii, dar si in scoli, sau in cursurile online realizate de antreprenori, este exact asta, cunoasterea modului natural in care invata creierul si respectarea acestuia in procesul de design instructional. Imaginati-va o rotatie fara sfarsit cu planete, acolo in creier, cu procese bine definite, la locul lor si care contribuie semnificativ fiecare in felul sau, si un designer de invatare care le cunoaste si tine cont de ele in fiecare moment de creatie. Veti zambi, dar de cele mai multe ori cand facilitez workshopuri pentru traineri cu multa experienta, care cunosc zeci de tehnici si tipuri de activitati, reactia este “Uau! Acum inteleg cum se leaga toate si imi dau seama de ce uneori reactiile in sala nu erau chiar cele dorite, pur si simplu activitatea nu era la locul ei.” sau “Mda, in invatare nu exista Ice Breakers,
abia acum realizez ca ceea ce facem la inceput de curs nu satisfacea nevoia de stimulare şi conectare resimtita de creierele lor.”, etc.

 

"Eu nu creez doar cursuri, de cele mai multe ori sunt Calatorii de Invatare."

 

L.N.: Care sunt, din practica evident, cele mai importante elemente de care un designer de cursuri pentru mediul de business trebuie sa tina cont?
O.M.: Atunci cand un manager cere un curs de Coaching de o zi pentru echipa sa si are esteptari ca toti supervizorii din echipa sa faca coaching, e nevoie sa stii sa-i explici managerului cum se produce invatarea, sa-i aduci aminte cum a invatat sa conduca o masina, sa-i arati exact si in mod profesionist ce se poate invata in sapte ore de workshop, intr-o sala de curs. Asadar, elementul unu: trebuie sa fie foarte bine informat si foarte bine pregatit pentru a reusi nu doar sa creeze invatare, ci sa explice procesul prefesionistilor din business pentru care o creeaza si apoi sa le arate cum se pot face lucrurile doferit. Eu nu creez doar cursuri, de cele mai multe ori sunt Calatorii de Invatare si in loc de workshopuri, le propun clientilor proiecte cu activitati inainte si dupa cele 7 ore din sala de curs. Un alt element, am vorbit mai sus: sa creeze tinand cont de modul natural de invatare a creierului. Si element trei: sa fie mereu la curent cu descoperirile din domeniu si altele adiacente care ar putea influenta invatarea.
L.N.: Care sunt provocarile cu care un designer de cursuri pentru mediul de business se confrunta pe piata din Romania?
O.M.: Ieri am imprumutat o masina de cusut si m-am apucat sa scurtez singura niste draperii. Eram sigura ca stiu sa fac asta, mama cosea mereu ceva cand eram mica, credeam cu fermitate ca stiu sa utilizez masina de cusut. Am uitat de un element mic, dar semnificativ din setari si am refacut
de patru ori pentru ca nu iesea cusatura cum trebuie. Am fost frustrata ca mi-a luat mai mult timp decat credeam. Am fost suparata ca nu aveam pe cine sa intreb ce se intampla. Am apreciat mai mult munca pe care o fac croitoresele de meserie. M-am bucurat ca am terminat si ca nu se vad foarte tare defectele. Am zis, hai ca merge si asa. Cam asa sunt si provocarile unui designer de cursuri in Romania si nu numai. Initiaza proiecte de invatare si cred ca stiu ce au de facut pentru ca au fost la destule cursuri sa vada cam ce se intampla in sala, ca abia mai tarziu sa realizeze ca acele experiente nu sunt suficiente pentru a crea ceva profesionist. Isi dau seama cand livreaza cursul ca au gresit undeva, dar nu-si dau seama unde exact. Le ia mai mult timp. Nu au acces la mentori, profesionisti adevarati, care sa-i ghideze, s.a.m.d.

 

"In toate organizatiile din Romania cu care am avut sansa sa colaborez, am gasit oameni talentati care ar putea intr-un an sau doi sa faca saltul de la traineri la designeri de cursuri. (...) Este nevoie sa fim atenti la potentialul pe care il avem aici.(...) Putem avea mai mult curaj."

 

L.N.: Cum caracterizati stadiul si dezvoltarea acestui sector (designul de cursuri) in tara noastra? Ce lipseste inca? Ce este meritoriu?
O.M.: Este suficient sa cautam cate joburi de Instructional designeri sunt in acest moment pe site-urile specializate versus cele de traineri. Sau am putea cauta online, sa vedem cate cursuri de Train The Trainers gasim versus cursuri de Instructional Design. Potential exista foarte mult si din ce
in ce mai multe companii din Romania apeleaza la serviciile noastre. In toate organizatiile din Romania cu care am avut sansa sa colaborez, am gasit oameni talentati care ar putea intr-un an sau doi sa faca saltul de la traineri la designeri de cursuri.
L.N.: Cum caracterizati piata de L&D din Romania in comparatie cu celelalte state europene si cu SUA si care considerati ca sunt acele aspecte care au nevoie de maxima atentie a specialistilor in domeniu?
O.M.: Iarasi, va propun sa cautam unde au loc cele mai importante evenimente din domeniul L&D. Sa ne intrebam cate companii de training din Romania inoveaza si ajung sa vanda francize in strainatate si cate companii de training sau corporatii cumpara francize din alte tari europene sau SUA dupa care traduc cursurile fara sa le adapteze si le vand sau utilizeaza aici? Este nevoie sa fim atenti la potentialul pe care il avem aici. Putem schimba modul in care se studiaza in facultate, sau in companii si felul in care se pregatesc specialistii in domeniu. Putem avea mai mult curaj.

 

"..ii ajut pe autori sa transforme operele lor in cursuri, prin impletirea de noi tehnologii cu noi forme de invatare. Indiferent ce curs au facut angajatii....acum putem crea o aplicatie de mobil, iPad, sau desktop care sa sustina practica si formarea de noi obiceiuri la locul de munca."

 

L.N.: Sunteti creatoarea Școlii Book to Courses. Puteti oferi cititorilor nostri care sunt principiile de la care ati pornit in crearea acesteia si ce a adus si continua sa aduca aceasta nou pe piata de invatare si nu numai din Romania?
O.M.: Acum doi ani am realizat ca pot ajuta nu doar companii. Experti din toata lumea isi publica zilnic cunostintele si expertiza in forma cartilor de non-fictiune si milioane de oameni au nevoie de ajutorul lor dincolo de paginile cartilor. Mi-am propus, asadar, sa lansez o scoala online si un servciu nou prin care sa ii ajut pe autori sa transforme operele lor in cursuri, prin impletirea de noi tehnologii cu noi forme de invatare. Scoala se adreseaza autorilor care isi doresc nu doar sa scrie, ci si sa formeze oamenii ce le admira operele. Am reusit sa transformam expertiza si carti in cursuri online si in Romania. Business, relatii de cuplu, sau alaptare, toate au fost proiecte extrem de interesante si pas cu pas vor avea mult succes si aici.
L.N.: Care sunt proiectele pe care le desfasurati in prezent si pe care le aveti in vedere in viitorul apropiat?
O.M.: Sa revenim cu gandul la companii si sa ne imaginam un director de vanzari care vrea inca un curs de doua zile pentru forta de vanzari a organizatiei pentru ca isi doreste rezultate si dezvoltare de competente noi. Avand aceasta cerere si exemplul cu condusul masinii de la inceputul interviului, ce i-ati propune directorului de vanzari? Noi ii propunem incepand de luna viitoare nu doar un workshop de 2 zile, ci si un program de follow-up in forma unui App prin serviciul Training FollowApp™ Factory. Indiferent ce curs au facut angajatii, leadership, vanzari, customer service, sau wellbeing, creat de noi sau de alta companie de training, acum putem crea o aplicatie de mobil, iPad, sau desktop care sa sustina practica si formarea de noi obiceiuri la locul de munca.
L.N.: Mesajul dumneaavoastra pentru cititorii Learning Network este...?
O.M.: Imbratisati invatarea ca si valoare personala si veti observa ca aceasta intentie va face sa va expuneti la din ce in ce mai multe experiente, oameni si locuri, si va ajuta sa deveniti ce va doriti, si sa aveti viata pe care
v-o doriti. Multumesc Learning Network. 

Autor

Olimpia Meșa

Olimpia Meșa

Fondator & Director al Instructional Design & Book to Courses™ Online School Olimpia  Meşa este cea care a deschis prima firmă de instructional design din Europa Centrală şi de Est. Pregătirea şi certificările necesare pentru această activitatea le-a realizat în cadrul unei companii din Statele Unite, pe care ulterior a fost invitată să o reprezinte în Europa. Olimpia este designerul de...
Simona Stan

Simona Stan

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul social-politic şi de business. Cu experienţă în organizarea şi coordonarea de evenimente şi proiecte publice si interne aplicate brandurilor individuale şi organizaţionale. Trainer politic. Iniţiator de proiecte sociale. Editor şi speaker.

Companie

Scroll to Top
// //