Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Pasi cheie pentru un brainstorming eficient


Drumul catre succesul unei afaceri este pavat cu obstacole. Multe, mai mari sau mai mici, unele stiute, altele nu. Cu siguranta, munca grea si sustinuta poate duce o afacere departe, dar, cu toate acestea, ea se poate pierde daca nu este insotita si de capacitatea de a rezolva rapid si creativ problemele care apar. Ori, in acest caz, intervine brainstorming-ul. 
Cel care reprezinta un prim pas cat se poate de firesc atunci cand afacerea se confrunta cu schimbari neasteptate, noi cereri pentru servicii sau produse sau cand este nevoie de idei noi si proiecte inovative pentru a o duce pe un nivel superior. 
In ansamblu si in teorie, un brainstorming poate parea simplu. Practic, insa, acesta nu functioneaza de fiecare data asa cum se doreste. In tot acest proces, ba se ciocnesc egourile, ba se creeaza grupuri in interiorul grupului, ba unii domina intalnirea, in timp ce altii tac apasat si nu indraznesc sa isi transmita ideile...
Si cum orice se invata, si in cazul brainstorming-ului, invatarea si aplicarea unor anumiti pasi pentru ca acesta sa devina cu adevarat un instrument functional de suport constituie o reteta garantata.

1. Cadrul pentru brainstorming eficient:
Creati cadrul prin stabilirea unor reguli de baza. Dintre acestea, cele mai importante sunt:
- acordarea de timp pentru ca fiecare sa se concentreze in mod specific pe faza de generare a ideii ca etapa separata si independenta de faza de editare a ideii
- folositi fraze de tipul "da, si..." in loc de a spune "nu" sau "dar"
- impartiti toate ideile si aratati-va aprecierea fata de cele mai putin...conventionale
- pastrati-va atitudinea pozitiva si rezervati negativitatea pentru faza de editare

2. Incalzirea pentru brainstorming:
Incepeti intalnirea cu cateva mici provocari fizice. Ceva care sa fie neasteptat si amuzant si care sa va puna sangele in miscare si sa va energizeze. Iar de-a lungul sesiunii de brainstorming, monitorizati nivelul de energie. Daca acesta tinde sa scada, mai initiati inca o mica serie de exercitii.

3. Abordarea fazelor brainstorming-ului:
Ramaneti degajati si separati in mod clar procesul de creatie de cel de editare. Primul inseamna arta, iar arta este dezordonata. Face murdarie in jur. Arta este libera. Ca atare, nu este doar o singura cale de a crea. Acesta este momentul in care sa va simtiti temerari si in care sa sarbatoriti greselile. In ceea ce priveste procesul de editare, acesta este momentul in care sa concentrati ideile, sa le incadrati si sa le folositi in mod productiv. Nu lasati o sesiune de creatie libera sa sa transforme intr-una rigida de editare.

4. Atitudinea din timpul brainstorming-ului:
Psihologii cognitivi au demonstrat ca starile sunt contagioase, iar cele pozitive favorizeaza creativitatea. O sesiune de bainstorming poate fi primul pas catre o solutie care sa-i faca pe toti sa zambeasca, asa cum unul se poate sfarsi inainte de a incepe printr-o stare negativa care are puterea de propagare si efectele unei infectii.

5. Responsabilitatea
Da. Intotdeauna cineva trebuie sa fie vinovat, nu-i asa? Chiar si in cazul unui brainstorming. Sau mai ales in cazul lui. Cu toti avem nevoie de suport. 
Asa cum unii dintre noi, cum ar fi cei centrati pe gandire analitica, tind sa critice si sa emita judecati. Cand vine vorba de brainstorming, de preferat este sa lasam critica si judecatile la usa si sa ne abtine a da sarcini sau a gasi responsabilli. In definitiv, daca tot tinem la asta, brainstorming-ul este o sarcina colectiva si o responsabilitate comuna. Oricum insa, scopul lui nu este un alt prilej de a arata cu degetul.

6. Amestecati
Lucruri simple, cum ar fi asezarea pe locuri diferite, schimba perspectiva participantilor. Desenati, faceti scheme pentru ideile care va vin, puneti-le pe un perete si folositi-va de toate resursele spatiului pentru a va captura ideile. Spargerea rutinei poate schimba dinamica echipei si poate sa contribuie la cresterea nivelului de energie a sesiunii de brainstorming.

7. Folositi-va de...scribi
Exact. Scribi. Ma rog, scribi moderni. Treaba echipei este sa vina cu idei. Nu sa le inregistreze. Astfel, introducerea in grup a unei persoane sau a mai multor in functie de nevoi a caror singura sarcina este aceea de a inregistra ideile, va genera un imens si binevenit sentiment de usurare a tuturor, scapand astfel de povara subconstienta a faptului ca orice idee va trebui, cumva, sa fie retinuta. 

Provocarile sunt permanente. Insa, avem de partea noastra posibilitatea de a invata permanent cum sa le facem fata. Primul si mereu cel mai important pas in drumul nostru catre succes.

In noiembrie, Clujul invata alaturi de Learning Network la Learning Network Festival.

Toamna aceasta, Timisoara invata alaturi de Learning Network la Learning Network Festival.
 

Autor

Simona Stan

Simona Stan

Specialist in comunicare si imagine politice. Experienta de aproape 10 ani in organizarea si coordonarea de evenimente publice si interne politice, sociale si educationale. Trainer politic si educational. Initiator de proiecte sociale. Editorialist si speaker.
Scroll to Top
// //