fbpx Susține prezentări mai bune – adresează-te tuturor stilurilor de gândire și comportament | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Susține prezentări mai bune – adresează-te tuturor stilurilor de gândire și comportament

Mai știi când, pe la vreo prezentare, nu aveai astâmpăr, începeai să desenezi sau te pierdeai complet în gânduri? Și te simțeai un pic vinovat pentru că vecinul tău era foarte atent și lua de zor notițe? Am o veste bună pentru tine: posibil să nu fi fost vina ta. Nu era că subiectul îți părea cu totul lipsit de interes și cu siguranță că nu aveai intenția să fii necioplit. Dacă prezentarea sau prezentatorul nu se adresa preferințelor tale de gândire și comportament, este foarte posibil ca tu – respectiv creierul tău – să-ți fi luat liber.

Atunci când te afli în situația inversă însă, când tu ești prezentatorul, simți presiunea de a face o prezentare de succes. Trebuie să prezinți astfel încât nevoile tuturor celor din sală să fie satisfacute la un moment dat. Cei mai buni prezentatori fac asta tot timpul, și este mai ușor decât ați crede.

Citește și: Emergenetics®, un instrument de navigare în dezvoltarea personală

Desigur, dacă prezinți unor oameni de știință, despre care știi că sunt foarte analitici, același conținut pe care l-ai prezentat cu o zi înainte unui grup de creativi de la o agenție de publicitate, este clar că va trebui să faci niște modificări în maniera de prezentare. Dar, dacă le prezinți colegilor de serviciu sau într-un cadru mai larg, se presupune că toate cele patru atribute ale gândirii sunt reprezentate; vorbește-i fiecăruia în parte și ești pe drumul cel bun spre prezentarea perfectă.

Analitic

Creierul analitic caută valoarea adăugată a prezentării tale. Acest tip de ascultători vor să știe care este cartea ta de vizită și de asemenea că timpul lor prețios este bine folosit asistând la prezentare. Foarte posibil, se vor arăta sceptici până nu iți susții argumentele cu cifre. Dacă se află la capătul mai extravert al spectrului de expresivitate și respectiv mai autoritar al celui de asertivitate, nu fi surprins de multitudinea întrebărilor lor. Dacă nu ai răspunsuri, fii foarte clar despre faptul că vei reveni cât de curând posibil cu informația corectă. Dacă vor constata că ești redundant sau o iei pe lângă subiect, cei cu preferință analitică s-ar putea să iasă din sală – la figurat.

Structural

Creierul structural vrea să începi și să termini la timp, să acoperi subiectul așa cum ai promis și să audă o mulțime de detalii pe drumul dintr-un foarte clar punct A în foarte clarul punct B. Fii atent să nu sari de la o idee la alta fără să explici de ce ai făcut această trecere – este cu atât mai important pentru cei aflați la capătul ferm și concentrat al spectrului flexibilității. La finalul intervenției, nu uita să te întorci de unde ai plecat. Cei cu preferință structurală apreciază o încheiere bună; agendele de zi, materialul ajutător și bullet point-urile au fost inventate cu acest scop! Ai grjă să incluzi multe exemple realiste și să ai un plan de acține și pașii implementării. Acest tip de gânditori vor vrea să știe cum să aplice informația.

Social

Cei cu preferință socială au mai degrabă tendința să învețe prin interacțiune și povești, parabole sau paranteze, la fel cum cei analitici învață prin date și cifre. Asigură-te că ai cîteva astfel de povești incluse în prezentarea ta și lasă auditoriul să își spună la rândul lor povestea – este modul lor de a relaționa cu subiectul și de a face conexiunile. Dar ai grija să nu fii prezentatorul care spune prea multe povești personale, cei cu preferință analitică sau structurală se vor întreba care este relevanța lor și de ce ocupă atâta spațiu de emisie. Poți fi pe aceeași lungume de undă cu gânditorii sociali pur și simplu spunându-ți numele, fâcând contact vizual și folosind câteva testimoniale bine aese.

Conceptual

Cred cu tărie că este cel mai bine să începi o prezentare cu ceva care să capteze atenția celor cu preferință pronunțată pentru conceptual. Citatele sunt foarte bune în acest scop, pentru că sunt ca niște fotografii colorate ce te pun pe gânduri. Vei trece în curând la conținutul pe care îl așteaptă cei cu preferință structurală sau analitică, dar pe conceptuali o să-i pierzi de la bun început dacă nu faci ceva care să le satisfacă nevoia – valabil și pe parcursul prezentării.

Încă un lucru demn de menționat aici – comportamentele. La fel cum oamenii au anumite preferințe de gândire, au și preferințe de comportament. Nu toată lumea apreciază să fie scos în evidență în mijlocul prezentării, în timp ce alții de-abia așteaptă să contribuie cu niște date statistice sau cu o poveste. Unora le vor displace profund activitățile în grup, mai ales dacă trebuie să se ridice și să prezinte. Ține cont de toate tipurile de comportament și spune care este de ce-ul fiecărei activități.

Citește și: Susține prezentări mai bune – adresează-te tuturor stilurilor de gândire și comportament

Ține minte – tu ești la volan. Conținutul pe care îl prezinți este relevant pentru toată lumea din încăpere. Ai un public pentru un motiv bine întemeiat și vrei să le faci cunoscute informații valoroase. Ideea este să impachetezi acele informații și să le livrezi într-un mod care să poată fi apreciat de toată lumea. Publicul îți va mulțumi.

Companie
Categorie

 Prof. Dr. Geil Browning este co-fondatoarea companiei Emergenetics International și creatoarea profilului Emergenetics.

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.