Teoria jocurilor, simulari de business si gamificare: Atentie la diferentieri


ATENTIE: Ce diferente exista intre teoria jocurilor, simularile de business si gamification.

De cativa ani, au aparut si in Romania, tendinte noi pe piata de training. In cadrul cursurilor si al workshop-urilor se folosesc, destul de frecvent, simularile de business si gamificarea. Cum suntem activi pe piata de training cu un curs de strategie in afaceri, care are notiunea de joc chiar in denumire, - Teoria Jocurilor In Afaceri - am constatat la prezentarile facute firmelor, ca se fac in mod frecvent, confuzii intre aceste 3 notiuni – teoria jocurilor, simulare de business si gamification / gamificare.

Ca sa lamurim lucrurile voi explica aceste trei notiuni.

Ce este teoria jocurilor ?

Este o subramura a matematicii, fiind folosita in multe domenii de activitate, cum sunt dreptul, finante, politica, management, antrepenoriat social, chiar si in biologie si epidemiologie. Este considerata chiar o ramura a microeconomiei de prin 1944. Ca orice stiinta este un ansamblu organizat si coerent de cunostinte, dobandite prin cercetare stiintifica ; contine modele care pot fi folosite pentru a face predictii si care pot fi testate prin experiment sau observatie. Teoria jocurilor, in afaceri, este un model abstract de luare a deciziilor. Cu ajutorul ei, se identifca optiunile de decizie si se definesc reguli de luare a deciziilor in conditiile concurentiale de pe piata, astfel incat sa ne maximizam profitul. Pe baza conceptelor din teoria jocurilor veti intelege si veti putea anticipa, inaintea concurentilor, ceea ce este probabil sa se intample pe piata pe care activati, obtinand in acest fel un avantaj competitiv.

Ce este simularea de business?

Este o tehnica, utilizata destul de frecvent, prin care sunt reproduse anumite ‘experiente’. Denumirea provine din latinescul simulatio, care inseamna a reproduce, a reprezenta sau a imita ceva. Deci cu ajutorul simularilor reproducem situatii, interactiuni, fenomene, obiecte, cu scopul de a le studia, fara sa fim nevoiti sa le observam in momentul in care se manifesta in viata reala. Simularile sunt instrumente foarte utile care permit experimentarea fără expunere la risc, sunt simplificări ale realității, deoarece includ doar cativa dintre factorii din lumea reală și sunt la fel de bune ca și éxperientul’din viata reala, sau ca ipoteza fundamentala (daca vorbim de anticiparea unor efecte viitoare), folosita pentru realizarea cercetarii.

O simulare poate fi realizată prin: rezolvarea unui set de ecuații (un model matematic), construirea unui model fizic ( la scară), repetiții, stagii, joc (cum ar fi jocuri de strategie), sau un model grafic realizat pe computer.

Ce este gamificarea?

Cuvantul gamification este legat de numele lui Nick Pelling si, bineinteles, de jocurile pe calculator.

Nick Pelling l-a folosit cu scopul de a defini o caracteristica ce trebuia adaugata la interfata dispozitivelor electronice pentru a spori atractivitatea folosirii acestora de catre utilizatori. Mai exact, Pelling s-a referit la „sporirea atractivitatii dispozitivelor electronice utilizând interfeţe grafice de tip joc, pentru a face tranzactiile electonice mai placute si mai rapide”, atunci cand a folosit acest cuvant, gamification.

Noţiunea de gamificare este utilizata astazi, cu un inteles diferit de acesta, si anume se refera la prezenţa sau adăugarea de caracteristici specifice jocului, în activităţi care nu sunt considerate în mod tradiţional jocuri, cu scopul de a le spori atractivitatea si interactionalitatea. Deci presupune utilizarea elementelor intalnite in jocuri- jucatori, reguli de joc, castig sau beneficiu, transpuse în viata reală, în asa fel încât persoanele implicate in diferite activităti, sa le perceapă într-un mod mult mai distractiv şi antrenant, imbunătăţind astfel rezultatul final.

Sa ne gandim ce este un joc: este o interactiune intre jucatori, care respecta un set de reguli si care implica un castig, un beneficiu. Acest castig sau beneficiu apare pentru unul sau mai multi jucatori, implicati intr-un joc, la fiecare repetare a jocului.

Acum ca am inteles ce reprezinta teoria jocurilor, simularea si gamificarea, sa le si identificam intr-un exemplu concret.

Daca luam ca exemplu, cursul nostru – Teoria Jocurilor In Afaceri – in cadrul cursului se invata notiunile de teoria jocului (strategie dominanta, echilibrul Nash, strategie sigura, mixta, de declansare etc) pe baza de simulari, in cadrul carora sunt puse in concurenta 2 grupe, ce reprezinta doua companii concurente, care trebuie sa ia deciziile care le maximizeaza profitul, cu privire la aspecte concrete de business, cum sunt : stabilirea pretului, daca facem sau nu publicitate, monitorizarea angajatilor, negocieri , reglementare etc. Aceste situatii ipotetice de business, dar care sunt foarte apropiate de ceea ce exista in realitate, sunt simulari si sunt simplificate fata de cele existente in viata reala, in sensul ca in stabilirea deciziilor, este luat in considerare profitul fiecarei companii, fara a face toata munca pentru determinarea acestuia; este luata in considerare interactiunea dintre 2 concurenti, chiar daca in realitate, pe piata, exista mai mult de 2 firme concurente etc; se folosesc date care nu sunt cele reale, inregistrate in contabilitatea firmelor.

Gamificarea este si ea utilizata, deoarece, fiecare grupa trebuie sa respecte anumite reguli (au un interval de timp in care trebuie sa dea raspunsul, acesta trebuie sa fie corect, nu trebuie sa discute cu concurenta, trebuie se scrie raspunsul pe o hartie si sa-l inmaneze in plic, trainerului etc) si pentru fiecare raspuns corect la problemele de rezolvat (descrise in simulari), fiecare grupa primeste puncte. La final grupa care a obtinut mai multe puncte, este declarata castigatoare (acesta este castigul sau beneficiul obtinut in joc).

Sper ca acum este clar ca cele 3 notiuni - teoria jocurilor, simulari de business si gamificarea nu sunt unul si acelasi lucru si sper ca numarul celor care cred ca stiu teoria jocurilor, doar pentru ca au mai facut simulari de business, sau doar pentru ca au mai participat la cursuri in care s-a folosit gamificarea, sa se reduca semnificativ in randul celor care citesc acest articol. Aveti ocazia de a contribui la diminuarea numarului celor care fac confuzii intre aceste notiuni, distribuind acestui articol, pe retelele de socializare.

 

 

Autor

Dalia Anghel

Dalia Anghel

Owner /Managing Director/ Business strategist/Trainer/Author of course Game Theory in Business. Specialized in maximizing profitability and new value creation by renewing management framework and prioritizing the allocation of resources into strategic area, having 17 years in Automotive industry with experience in : Business Strategy, Business Development , Corporate business, Export, Import,...

Companie

Scroll to Top
// //