fbpx Impactul gamificării în motivarea angajaților | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Impactul gamificării în motivarea angajaților

Metodele tradiţionale de motivare au din ce în ce mai puţin succes, de unde şi nevoia companiilor de a se orienta spre metode noi, diferite, adaptate profilului psihologic al noilor generaţii. Un studiu Gallup arată că la nivel global 70% dintre angajați nu sunt implicați în ceea ce fac la locul de muncă. În acest context, gamificarea a venit ca o soluție de succes, implementată deja la cu rezultate în unele dinte cele mai mari organizații la nivel global.

Cum a aparut nevoia?

Un studiu Gallup recent punctează principalul motiv pentru care companiile devin interesate în gamification: lipsa de implicare a angajaților, în stransă legatură cu profilul psihologic al noilor generații. Studiul arată ca doar 31% dintre angajați sunt “engaged” la locul de munca, în timp ce 51% sunt neimplicați și 17.5% dintre ei sunt neimplicați în mod activ. Datele devin și mai relevante dacă ne uităm la segmentarea pe generații: gradul de engagement la Millennials este de doar 28.9%, iar la Generația X și Boomers de 32.9%. Acestea sunt generații care au crescut cu computer, Internet, jocuri și social media și se asteaptă să poata folosi aceleași instrumente și la locul de munca.

Integrarea gamification în formarea noilor generații, precum și în sistemele și procesele organizationale va genera un impact pozitiv asupra modului în care își vor valorifica abilitățile și competențele pe plan profesional.

 

Redefinește HR-ul prin Gamificare!

Dacă încă nu ți-ai dat seama că gamificarea nu este doar un trend ci un instrument care își dovedește zi de zi utilitatea, vino la un eveniment experiențial în care specialiși și practicieni din România îți dezvăluie experințele pe care le-au creat în companii cu ajutorul gamificării. 

 

Ce se poate face pentru a crește nivelul de implicare?

În acest context social, metodele tradiționale de motivare au din ce în ce mai puțin succes. Companiile sunt nevoite să se orienteze către metode inovatoare, adaptate profilului psihologic al noilor generații.

Un astfel de instrument folosit cu succes pentru creșterea gradului de implicate a angajaților este gamificarea, folosită în companii ca Google, Deloitte și Cisco. Gamificarea înseamnă preluarea unor elemente din jocuri și integrarea lor în procesele organizaționale, de la recrutare, formare și dezvoltare, până la creșterea motivației echipelor și a nivelului de engagement al angajaților. Spre exemplu, la SAP implementarea unui sistem de gamificare pentru SAP Community Network a dus la o creștere cu 400% a gradului de utilizare și la o creștere de 96% a feedback-ului. La Google, gamificarea sistemului de decont al cheltuielilor a dus la o rată de aproape 100% de depunere la timp a deconturilor. Deloitte a gamificat progamele de training, reducând cu 50% timpul de finalizare și crescând semnificativ gradul de implicare al angajaților.

În România, fenomenul gamification este încă la început de drum, initiațive existând în zona de training, e-learning, în special în companii din IT și telecomunicații.

De ce funcționează gamificarea? Creierul, dopamina și motivația.

Gamificarea se bazează pe psihologia motivației, mai exact pe legătura strânsă dintre dopamină și obținerea unei recompense. Dopamina este un neurotransmițător produs în mod natural în creier și care joacă un rol esențial în starea noastră de fericire. Creierul eliberează dopamina de fiecare dată când experimentăm ceva plăcut, inclusiv recompense. În termeni de productivitate, cu cât oamenii ating mai multe obiective, cu atât se eliberează mai multă dopamină și rămân motivați. Gamificarea acționează în această zonă oferind recompense pentru finalizarea obiectivelor mici.

Gamificarea funcționează numai atunci când oamenii sunt motivați să facă ceva, de aceea este important să știm de unde vine motivația. Potrivit publicației “Scientific American”, motivația se bazează pe trei elemente principale. Primul este autonomia, oamenii devinind mai motivați atunci când sunt în control. Apoi contează valoarea pe care o dăm unui obiectiv: suntem mai motivați atunci când un obiectiv este important pentru noi. Nu în ultimul rând, este importantă competența pe care o avem într-un anumit domeniu.

Un studiu realizat de Badgville, unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţă de gamificare, arată că motivarea bazată pe joc îmbunătăţeşte performanţă angajaţilor care o folosesc – productivitatea lor crește cu 90%, iar gradul de conştientizare a obiectivelor şi a taskurilor cu 86%.

 

Cine schimbă jocul? Piața de gamification

O analiză de piață realizată de Technavio la nivel global estimează că piața de gamification va depăși pragul de 6 miliarde dolari în 2019.

Jucătorii cheie de pe piața de gamification sunt în acest moment Bunchball, Badgeville și BigDoor, care oferă clienților platforme, soluții software și consultanță pentru implementarea strategiilor de gamification în organizații.

Produsele și platformele lor de gamification ajută companiile să măsoare și să influențeze comportamentul utilizatorilor prin crearea de reguli, recompense și obiecte virtuale. Printre clienții acestor companii se numără: Microsoft, Adobe. Salesforce.com, IBM, Samsung, Dell și Deloitte.

 

Concluzie

Numeroase studii au analizat impactul pe care îl are gradul de implicare şi motivare a angajaţilor asupra performanţelor companiilor, cercetările făcute de Gallup concluzionând că se ajunge în medie la o creştere cu 20% a productivităţii şi profitabilităţii în cazul companiilor care au un nivel ridicat de angajament al angajaţilor.

Categorie

Digital/ IT Expert

Alexandra este lector ȋn cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti, a susţinut doctoratul ȋn... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.