Mergi la conţinutul principal

Alex Aninoșanu: Aleg să mă concentrez pe mindset-ul pe care e nevoie să îl ai în L&D

Learning Network: A fost un an 2020 plin de provocări. Ce simți că s-a schimbat pe piața de L&D din România?

Alex Aninoșanu: Piaţa în sine s-a schimbat. La început mulţi “ne dădeam cu părerea” despre cum am făcut tranziţia către virtual delivery şi experienţe hibrid, însă prea puţini înţelegeam cu adevărat conceptul. Cred că acum suntem ceva mai maturi în zona asta, atât furnizorii cât şi “cumpărătorii”. Eu zic mereu că sunt cu fundul în două luntre, şi asta mă ajută să văd piaţa din mai multe unghiuri aşa că simt că ne-am maturizat un pic. 
Nevoile s-au schimbat şi au ieşit la suprafaţă situaţii şi lucruri pe care înainte le puteam gestiona sau măcar aşa aveam impresia. Ca să dau un exemplu, sunt surprins că după 10 ani de când fac asta, încă am intervenţii pe zona de Feedback. Pe de-o parte mă bucur că am o pâine de mâncat aici, pe de alta, mă întristează că încă vorbim despre asta ca şi când ar fi rocket science, când de fapt sunt câteva principii sănătoase pe care dacă le iei în considerare, lucrurile se aşează cu totul altfel.
Mă bucur să văd un focus mai mare pe partea de neuroştiinţă şi pe a înţelege mecanismele care duc către success, nu doar reţetele. 
M-am bucurat tare mult să văd că se comunica mai mult, nu doar în L&D, în HR în general. Înainte de pandemie credeam cu tărie că e nevoie să aducem mai mult marketing în HR. Mă bucur să văd că a început să se întâmple. Dacă înainte ne făceam griji de genul comunicăm prea mult, acum am realizat că nu e suficient.
Şi ce îmi place cel mai mult e că văd valorificat în organizaţii capitalul uman intern, prin programe de mentoring şi coaching interne.  Care nu sunt noi, însă parcă acum au venit în prim plan mai tare decât înainte de Covid-19.

L.N.: În acest context și-au câștigat loc noile trenduri (e-learning, blended, online, hibrid). Cum te poziționezi față de acestea? Care crezi că este viitorul în L&D?

A.A.: E greu de spus. On paper şi din perspectiva organizaţiei, e clar că au potenţialul de a fi mai facile când vine vorba de masa de oameni la care ajungi. Din perspectiva learner-ului nu sunt sigur că sunt cele mai valide abordări. Şi nu spun asta pentru că nu cred în ele, cred cu tărie, însă le văd făcute cum trebuie în foarte puţine dintre organizaţiile cu care colaborez. Ce observ e ca mulţi oameni din L&D şi HR iau decizi legate de migrarea către metodele cu o componentă mai mare online din motivele greşite. Şi nu, nu cred că e greşit să faci cost saving, însă nu dacă te costă calitate şi ia din experienţa de învăţare. Conţinutul digital de calitate costă mai mult la început, decât te costă livrarea la clasă.
Citeam recent un studiu de la Gartner care spunea că Virtual Learning are cel mai slab grad de retenţie, dacă nu e însoţit de coaching după, din partea managerului sau din surse externe. 
Îmi e greu să le şi numesc noi trenduri. Vorbim de ele de mai bine de 10 ani.
Cât despre viitorul L&D, eu pariez pe culturi construite în jurul coaching-ului şi feedback-ului pe post de dialog zilnic nu element de performance review. Pariez pe user generated content (mai ales video, dar şi audio ca învăţare pasivă) când vine vorba de conţinutul online. Sau măcar dacă nu user generated, cu user-ul în prim plan ca “actor”. Şi mai pariez pe călătorii de învăţare blended, sau experienţe immersive, de tipul retreat-urilor. 
Nu sunt noi şi ştiu că nu sunt nici cele mai populare, însă de unde stau eu, sunt cele care aduc cea mai mare plus de valoare.

L.N.: Ce rol are L&D în această nouă eră numită the New Normal?

A.A.: Rolul de L&D se transformă constant, prin definiţia lui implica învăţare şi dezvoltare constante. Într-o singură zi sunt curator de conţinut, event planner, facilitator, coach, consultant, instructional designer, manager pentru echipa mea şi multe altele probabil. Modelul T shaped în care e importantă atât specializarea cât şi generalizarea pare că a fost croit special pentru L&D. 
Eu aleg să mă concentrez pe mindset-ul pe care e nevoie să îl ai în L&D şi acesta l-am învăţat din Improvizaţie. Unul dintre principiile de bază ale Improvizaţiei e “Fă-ţi partenerul să strălucească!”. Iar eu cam asta încerc să fac, să îi fac pe oamenii pe care îi deservesc să strălucească, fiind acolo pentru ei, indiferent că au nevoie de competentele mele de gândire strategică pentru a gândi programe pe termen lung sau de un partener de conversaţie în situaţiile dificile cu care se confruntă. Înainte de rolul de L&D zic că e mai presus asta de om, iar dacă reuşim să fim alături de oamenii din organizaţiile în care ne construim carierele, suntem deja mai buni la rolul ăsta de L&D.

L.N.: Dacă ar fi să atribui o culoare viitorului în L&D care ar fi aceea și de ce?

A.A.: Mov e culoarea. Îl asociez cu înţelepciune şi cred că de asta avem nevoie mai mult decât de orice altceva, Înţelepciunea de a lua deciziile potrivite pentru oamenii pe care îi deservim. Şi potrivite asta nu e întâmplător, eu nu cred în “cele mai bune”.

L.N.: Ce mesaj vrei să le transmiți participanților la Learning Festival? Dar cititorilor Learning Network?

A.A.: Continuaţi să faceţi treabă grozavă pe care o faceţi! Faptul că participaţi la acest eveniment sau că citiţi cu regularitate Learning Network e o dovadă vie că vă pasă. Mai întâi de dezvoltarea voastră, apoi de a fi acolo pentru oamenii vostri. Şi bucuraţi-vă de cele 3 zile de festival, pentru mine e o onoare să fiu într-o companie atât de selectă, atât din perspectiva speakerilor cât şi a participanţilor.

 

Află aici despre Learning Festival.

Companie
Categorie
Echipa Learning Network

Learning Network este terenul de joacă al celor care cred în puterea învățării, sunt curioși să își descopere limitele și își doresc să obțină... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.