Mergi la conţinutul principal

Antreprenoriat vs. intraprenoriat

Companiile au nevoie de oameni vii, inovativi, creativi şi generoşi, capabili să dezvolte procesul cunoaşterii atât către exterior, cât şi către interior, oameni care să facă mişcări transversale pentru a ieşi din cercul luptei pentru supravieţuire, depăşind stress-ul personal şi organizational. Şi mai mult chiar, companiile responsabile au nevoie de angajaţi responsabili, în contextul în care responsabilitatea este abilitatea de a oferi opţiuni şi soluţii şi nu de a  face permanent managementul situaţiilor de criză.Astfel, intraprenoriatul este un concept care începe să prindă viaţă şi care oferă un nou context de manifestare a potenţialului angajaţilor, prin implicarea acestora în identificarea oportunităţilor pieţei, în activităţile directe de inovare şi creare a unor valori recunoscute de piaţă.Dacă ar fi să ne referim la factorii care generează angajamentul angajaţilor, în conformitate cu abordarea lui Daniel H. Pink în cartea sa Drive – sau “Adevărul despre ce ne motivează”, atunci ingredientele cheie ale intraprenoriatului sunt:

  • autonomia, ca abilitate de identificare a modalităţilor proprii de realizare a scopurilor propuse;
  • determinarea, ca ingredinet motivaţional necesar pentru abordarea oricărei provocări;
  • formularea scopului, ca finalitate a ceea ce noi identificăm ca fiind important.

Obiectivul major al unui program de intraprenoriat este de a crea un cadru durabil de transfomare personală şi organizaţională, orientat către „a fi” în prezent, a formula şi a soluţiona teme de avertizare strategică referitoare la viitorul posibil, într-un context motivant de manifestare a energiei personale.Intraprenorul este persoana dintr-o organizaţie care îşi asumă întreaga responsabilitate pentru transformarea ideilor în produse finite şi profitabile, prin inovare şi abordare asertivă a riscurilor şi oportunităţilor.Cinci întrebări pentru antreprenori:

  • Cât eşti de deschis unor noi iniţiative, altele decât cele corespunzătoare planificării strategice actuale?
  • Este intraprenoriatul un obiectiv strategic al business-ului tău?
  • Ai o politică de intraprenoriat?
  • În ce măsură modelul de business favorizează şi susţine generatorii de schimbare?
  • În ce măsură organizaţia ta creează suficient spaţiu pentru intraprenoriatul social?

Dacă da, atunci cel mai probabil în dezvoltarea resurselor umane s-a creat contextul de trecere de la conceptul de manageri eficienţi, la leaderi şi intraprenori de succes.Cinci întrebări pentru angajaţi:

  1. În ce măsură activităţile tale vizează comuniunea cu beneficiarii serviciilor şi produselor tale?
  2. Este locul tău de muncă o extensie naturală şi firească a mediului tău social sau familial?
  3. În ceea ce faci primează beneficiile non-materiale ale activităţii tale?
  4. Ai sentimentul că preocuparea ta şi contextul profesional actual este în deplin acord cu scopul şi misiunea personală?
  5. Îţi oferă jobul actual posibilitatea dezvoltării profesionale şi personale în acord cu propriul nivel de ambiţie şi vizibilitate?

Dacă da, atunci atât mediul organizaţional, cât şi potenţialul tău te recomandă ca un viitor intraprenor de succes.Intraprenoriatul încurajează dezvoltarea unor atitudini şi competenţe de gândire strategică şi acţiune empatică, cu accent pe dezvoltarea abilităţilor de anticipare, inovare şi „joc în piaţă”. Pentru provocarile de mâine, soluţiile pe care ni le imaginăm azi sunt cel putin imperfecte, astfel că este necesar să facem un salt pentru extrapolarea viitorului posibil şi să identificăm noi traiectorii de dezvoltare personală şi organizaţională.Rolul intraprenoriatului este acela de „a da jos” tinerii din tribune şi a-i aduce în terenul de joc. De regulă la elaborarea opţiunilor strategice ale companiilor participă un numar limitat de persoane. Intraprenoriatul te invită la joc, te invită la acţiune, te invită să joci rolul propriei tale vieţi şi te invită să fii dinamic şi responsabil  în tot ceea ce faci.Şi nu în ultimul rând, intraprenoriatul presupune identificarea unui nou set de valori, bazate pe succes şi prosperitate şi o atitudine de tipul câştig- câştig- câştig. Succesul este predictibil şi pentru a avea succes trebuie să ai o viziune şi un obiectiv. Succesul se construieşte în interior şi porneşte de la credinţele personale. Dacă îţi schimbi credinţele îţi schimbi viaţa.Articol publicat initial pe Business-Edu.ro

Marcel Răducu este Senior Partner la Business Consulting&Reengineering. După o activitate de peste 15 ani în structurile administraţiei... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.