[email protected] 0770 414 202

CAT DE IMPORTANT ESTE UN TRAINING DE PM?


Comparativ cu alte traininguri, nevoia unui curs de formare în domeniul Managementului de proiect (Project Management – PM) este mai greu de conştientizat. Uneori, companiile pornesc de la presupunerea că utilitatea unui asemenea training apare doar în cazul în care organizaţia foloseşte în mod efectiv proiectele ca instrumente de schimbare. Aşa încât „pentru noi nu e relevant, pentru că nu facem proiecte” e un motiv des invocat de a amâna contractarea unui training de PM pentru un viitor indefinit.

Chiar şi atunci când organizaţiile elaborează şi implementează în mod curent proiecte, consideră că nu au suficient de mulţi angajaţi potenţial interesaţi de subiect – ceva de genul „noi am avea unul sau doi oameni, dar nu putem constitui un grup pentru care să merite să contractăm un asemenea serviciu”.

Mai mult, chiar şi în cazul în care s-ar putea constitui o grupă la nivelul organizaţiei pentru care tema prezintă interes, există temerea că un curs de PM e prea tehnic pentru a fi cu adevărat util – „da, probabil că pentru organizaţiile care au o componentă importantă de producţie e foarte util, fiind acolo ingineri care înţeleg lucrurile astea, dar la noi ar fi vorba de departamentul HR sau marketing... o să-i pierdeţi imediat dacă intraţi în chestii tehnice".

Din experienţa noastră, fiecare dintre aceste argumente poate fi reconsiderat în urma unui scurt exerciţiu de reflecţie. 

Cursul de Manager de Proiect pe care Peter Olah il sustine, îşi propune să dezvolte o serie de competenţe de care un angajat are nevoie la locul de muncă indiferent dacă e implicat sau nu în proiecte. De exemplu, formulând altfel elementele din agenda cursului, putem spune că:

  • prima zi se focalizează pe identificarea şi definirea corectă de probleme şi şanse,
  • a doua şi a treia zi pe competenţele de planificare a unui intervenţii în direcţia soluţionării problemelor sau valorificării şanselor, 
  • ultimele zile din program sunt direcţionate către competenţele de implementare, monitorizare şi evaluare a intervenţiilor.

În acest context, ne putem opri pentru o secundă să ne întrebăm – care angajat nu are nevoie să identifice rapid şi corect eventualele problemele care îi afectează eficienţa în activitatea de zi cu zi? Sau şansele de a face lucrurile mai bine? Care angajat nu are nevoie să îşi planifice activităţile curente şi să le desfăşoare conform acestei planificări? Cărui angajat nu îi solicităm să îşi monitorizeze performanţa şi să raporteze, la sfârşitul unei perioade, progresul înregistrat?... 

În al doilea rând, pentru a putea implementa cu succes intervenţii în organizaţie, nu e suficient ca doar managerul de proiect să dispună de competenţele specifice menţionate mai sus. Şi asta pentru că o mare parte din munca pe proiect e partenerială, iar oamenii din echipă trebuie să aibă măcar noţiunile şi abilităţile de bază pentru a putea fi, cu adevărat, parteneri în proces şi nu simplii executanţi. De exemplu, pentru a putea defini exact durata unei activităţi, e de dorit ca estimările să se facă de către managerul de proiect împreună cu echipa de implementare – echipă care are nevoie să înţeleagă ce este aceea o structură de activităţi (WBS) sau un grafic Gantt pentru a putea oferi, cu adevărat, inputuri utile în proces. 

În fine, conţinutul unui curs de Management de Proiect poate fi uşor adaptat nivelului de cunoştinţe al participanţilor, iar exemplele ce pot fi folosite pentru a facilita înţelegerea pot fi extrase din cele mai variate domenii. Chiar şi instrumentele aşa-zis tehnice (de exemplu, arborele de probleme sau diagrama PERT) nu necesită decât un pic de logică, nu şi o minte de inginer, iar întocmirea unui buget ţine de competenţe financiare de bază...

Aşa încât, rezumând, putem să afirmăm cu certitudine că:

  • un training de PM produce rezultate chiar şi atunci când proiectele în sine nu sunt o prioritate pentru organizaţie;
  • un training de PM reprezintă o necesitate pentru mult mai mulţi oameni decât strict cei care sunt sau vor fi manageri de proiect;
  • un training de PM se poate adapta perfect pe nevoile unor oameni fără un profil tehnic sau financiar, aducând plus-valoare şi pentru „nespecialişti”.

În perioada mai - iunie 2014, desfășurăm în Cluj-Napoca o nouă sesiunea deschisă tuturor celor interesați să participe la cursul autorizat ANC de Manager de Proiect - cod COR 242101.

Autor

Radu Cocean

Radu este colaborator ATU Consulting din 2010. Aria sa de expertiză o reprezintă managementul proiectelor, domeniu în care oferă servicii de training şi consultanţă. Îl recomandă logica bine structurată şi abilităţile sale de comunicare. Şi, desigur, clienţii satisfăcuţi!
http://atuconsulting.ro/

Companie

Scroll to Top
// //