Mergi la conţinutul principal

Câte cuvinte...

Indiferent cât de bine crezi că poți să comunici în scris dacă destinatarul mesajului tău fie nu înțelege deloc, fie receptează  mesajul trunchiat, ai ratat ținta. Consecințele neînțelegerilor mesajelor scrise ne sunt arhicunoscute pentru că fiecare dintre noi le-a trăit atât acasă cât și la serviciu: bani aruncați pe fereastră, relații cu colegii compromise definitiv, clienți pierduți, oportunități ratate, conflicte cu șefii sau nevasta /soțul…

Soluția acestei probleme este simplă – să învățăm să scriem mai bine!

În caz că te frământă dacă ți se aplica sau nu îndemnul de mai sus îți recomand un test simplu care îți va îndepărta rapid îndoielile. Ia un text de 500 de cuvinte sau mai mult, pe care l-ai scris și de care ești mândru. Recitește-l și întreabă-te:

Câte cuvinte șmechere ai folosit? Înțeleg prin șmecher cuvinte lungi, complicate, interpretabile sau pe care numai un număr restrâns de inițiați le pot înțelege? Te-ai gândit că dacă cititorul tău nu înțelege ți-ai pierdut degeaba timpul scriind mesajul? Ți-e clar că, indiferent de poziția ta pe scara ierarhică, dacă vorbim de job, omul care citește și nu pricepe ce zici sau în ce fel îl afectează informația transmisă, îți va ignora mesajele viitoare sau în cel mai fericit caz le va citi în diagonală?

Câte cuvinte ai putea elimina din text nu numai fără să pierzi din valoarea mesajului, ba chiar câștigând claritate și concizie? Câte cuvinte contează cu adevărat? Cât e de ușor de înțeles mesajul tău? După câte propoziții va renunța clientul tău potențial să citescă?

Cât de natural curge povestea pe care o transmiți? Cât de bine sunt structurate paragrafele mesajului tău? Există logica și fluența mesajului? Există vreun motiv pentru care cititorul ar fi atras și ar citi cu sufletul la gură? Sau se va întreba la sfârșit ”așa și…?”

Cum sună mesajul? E sec? Plictisitor? Atrage? Ai omis pași absolut necesari înțelegerii narațiunii? Se poate pierde receptorul în bucle inutile? Pune-te în papucii cititorului și întreabă-te ce simți acum că ai terminat de citit? Înțelege el ce are de făcut dacă ai inclus și un îndemn la acțiune? Și ce câștigă dacă face?

Pentru cine ai scris? Găsește cititorul tău vreo valoare pentru el în mesajul tău? Satisfaci în vreun fel nevoile de informare, îndrumare sau distracție ale celui care te citește? Îți recunoaște el tonul, stilul și abordarea sau ai jucat într-un film în detrimentul autenticității?

Răspunde-ți cinstit la aceste întrebări și ai să știi dacă ai nevoie să vii la cursul de scriere eficientă în afaceri, să trimiți pe cineva sau să-l recomanzi cuiva care vrea să fie eficace, să-și îmbunătățească relațiile, să gândească organizat și să se facă înțeles din prima.

Rodica Nicolae

Rodica Nicolae este redactor-sef al revistei Manager Express - publicatie a Medien Holding - care se adreseaza managerilor interesati de... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.