Mergi la conţinutul principal

Constantin Stan & Enviso- La început, chiar am creat „piața specifică”

Orice persoană care apelează la anumite servicii, își dorește ca acestea să fie nu doar de cea mai înaltă calitate, dar să regăsească în cel care i le furnizează dorința și dedicarea reale de a se raporta nevoilor și intereselor sale. Atât cele imediate, cât și cele pe termen lung. Iar dacă ele se și pot anticipa, având ca obiectiv modelarea viitorului și deblocarea inovației, este minunat. Și cu atât mai mult aceasta se aplică atunci când vorbim de învățare, de formare, de dezvoltare!
Când o companie și oamenii săi au făcut o misiune și un principiu în sine de desfășurare a activității lor din toate acestea, cred eu că se creează acel parteneriat durabil și sigur pe care cu toții îl căutăm. 
În cazul lui Constantin Stan și compania sa Enviso, sintagma "clientul nostru, partenerul nostru", se aplică perfect, ea fiind înseși modul și valoarea fundamentale de lucru: cei care au nevoie să învețe, să se dezvolte, să crească profesional și personal sunt cei în jurul cărora se creează totul. Pentru că ei și numai ei contează. 
Cum fac asta Constantin și Enviso? Prin integritate, respect, parteneriat, anticipare, angajament, inovație, etică, responsabilitate și prin ceea ce regăsiți mai jos într-un interviu exclusiv și, sper, cât mai edificator:

 

...atunci, mi-am spus că voi aduce aceste certificări în România la un preț accesibil pentru români, prin parteneriate cu institute acreditate internațional (...) singurii care colaborează cu 4 institute de certificare (...) în condițiile în care multă lume vorbește despre digitalizare și robotizare, ne ocupăm de pregătirea proceselor organizațiilor pentru digitalizare.

 

Learning Network: Cine este Enviso și cum a apărut?
Constantin Stan: Am înființat Enviso în 2006, după o experiență bogată în multinaționale, în afara țării, în state precum Franța, Elveția, UK sau Olanda, atât în mediul industrial, cât și în cel al serviciilor financiare. Ideea mi-a venit, constatând cât de greu era la acea vreme pentru angajații români să acceadă la un curs internațional pentru îmbunătățirea proceselor (în Lean, în Six Sigma, în BPM), sau să obțină o certificare recunoscută internațional în acest domeniu. În acea perioadă, mi-a luat doi ani să fiu admis la un curs de Lean Six Sigma Black Belt în Olanda- din constrângeri bugetare ale angajatorului meu de atunci- și, atunci, mi-am spus că voi aduce aceste certificări în România la un preț accesibil pentru români, prin parteneriate cu institute acreditate internațional. Așa au început parteneriatele cu Dolf Hannert - președinte LSSIAP* – Dolf fiind și mentorul meu în Six Sigma, cu Robert Shank - președinte IASSC**, cu Fabrizio Majorana, CEO Mikel Harry Management Institute  sau cu Eric Lachapelle , CEO la PECB***.
*Lean Six Sigma Internațional Association of Professionals
** Internațional Association for Six Sigma certification
*** Professional Evaluation and Certification Board
L.N.: Ce aduce nou pe piața specifică Enviso?
C.S.: La început, chiar am creat „piața specifică” și a fost o satisfacție ulterior, văzând mai multe firme de training oferind cursuri în același domeniu. Ulterior, am diversificat portofoliul de cursuri și metodologii, azi fiind singurii care colaborează cu 4 institute de certificare, oferind o gama completă de cursuri (de la nivelul Yellow Belt, până la nivelul Master Black Belt și Executive Champion). Acum, toate cursurile inhouse sunt customizate, toate exercițiile sunt realizate pe procesele existente ale clienților, instrumentele specifice metodologiilor de îmbunătățire fiind aplicate în funcție de necesități. 
În plus, asigurăm coaching până la finalizarea proiectelor de îmbunătățire. Mai mult, în condițiile în care multă lume vorbește despre digitalizare și robotizare, ne ocupăm de pregătirea proceselor organizațiilor pentru digitalizare, derulăm sesiuni de Design Thinking și de inovație.

 

Noi „umanizăm” Six Sigma și nu suntem „fundamentaliștii” acestei metodologii (...) Clienții percep imediat variația și nu o acceptă ușor (...) problema acceptării schimbării e una universală.

 

L.N.: Atunci când spui "Lean Six Sigma", majoritatea se gândește la ceva foarte greu, complicat și greu de înțeles. Cum puteți contrazice această "prejudecată" sau percepție? 
C.S.: Toți cursanții noștri vă pot contrazice. (zâmbește) Noi „umanizăm” Six Sigma și nu suntem „fundamentaliștii” acestei metodologii. O cunoaștem suficient de bine pentru a vedea imediat unde poate avea succes și unde nu. Pentru că Six Sigma nu e o soluție la orice problemă, dar e un pachet de instrumente foarte util, atunci când avem o problemă de variație în proces. Dacă aveți, să zicem, o marcă preferată de iaurt și în fiecare dimineață, desfăcând recipientul, iaurtul are alt gust, veți pierde rapid încrederea în brandul preferat. Clienții percep imediat variația și nu o acceptă ușor. Poate doar dacă, în exemplul de mai sus, pe recipient era scris „iaurt supriză” și atunci v-ar fi nemulțumit monotonia gustului la produs. (zâmbește) O astfel de problemă de variație poate fi analizată și rezolvată prin Six Sigma.
Există prejudecata dificultății instrumentelor statistice, când, de fapt, dificultatea unui proiect Six Sigma stă în capacitatea leader-ului unui proiect de a implementa schimbarea, indiferent de cultura și naționalitatea membrilor echipei. Noi am lucrat cu cursanți din 30 de țări, am avut privilegul de a observa multe culturi, iar problema acceptării schimbării e una universală, prezentă nu doar la cursanții proveniți din țări latine, ci chiar și la popoare unde disciplina e caracteristică principala, cum ar fi, de exemplu Hong Kong sau China.

 

Nu poți încremeni într-un standard autoimpus! (...) Viitorul L&D trebuie să asigure accesul instantaneu la informație și să ofere rapid soluții concrete la problemele de business (...) lăsăm în organizații angajați cu mai multă încredere în ei înșiși, mai optimiști, autonomi... 

 

L.N.: Spuneți că misiunea voastră este aceea de a anticipa nevoile de mâine. Cum se traduce aceasta la nivelul pieței de L&D și de business pe plan național și internațional? Cum vedeți "mâinele" L&D-ului și al organizațiilor?
C.S.: Viteza procesului de învățare trebuie crescută. Transferul de informație trebuie accelerat. Vă dau un exemplu: cursul de Six Sigma Black Belt clasic are 1000 de slides! Noi l-am redus de aproape 5 ori, concentrând informația și aplicând gamification. Aici, recunosc, am discuții serioase cu unul dintre institutele americane menționate anterior, dar sunt convins că, dacă nu se vor adapta, vor pierde rapid din clienți. Nu poți încremeni într-un standard autoimpus! Dinamica schimbării materialelor noastre de curs este foarte mare și nu mă refer aici la design, la layout, ci la o continuă perfecționare și optimizare a materialului de training și a metodologiei de transfer de cunoștințe. Viitorul L&D trebuie să asigure accesul instantaneu la informație și să ofere rapid soluții concrete la problemele de business.  
L.N.: Cum ajută concret organizațiile și pe oamenii lor proiectele de Lean Management și Six Sigma?
C.S.: Dincolo de rezolvarea problemelor de proces, adică a problemelor repetititve, supărătoare, dincolo de îmbunătățirea performanței la nivel de organizație și de angajat, lăsăm în organizații, după derularea unor programe de îmbunătățire, angajați cu mai multă încredere în ei înșiși, mai optimiști, autonomi, capabili să privească mereu critic situația de fapt, capabili să se desprindă de dogmele organizaționale. Derularea unor astfel de programe de îmbunătățire duce și la atenuarea conflictelor inter-departamentale, la îmbunătățirea fluxurilor de comunicare.

 

Nimeni nu are un glob de cristal, dar un sistem de management al proceselor transparent, flexibil, bazat pe analiza datelor în timp real și pe utilizarea unor instrumente statistice de predicție, poate ajuta mult și poate face diferența între competitorii din aceeași industrie. 

 

L.N.: Care sunt, în opinia voastră, principalele provocări cu privire la procesele de business atât pe piața autohtonă, cât și pe cea internațională? Dar în ceea ce privește piața de training?
C.S.: La procesele de business, odată cu creșterea dinamicii piețelor internaționale, a scăzut mult predictibilitatea. Menționează acest lucru, la cursuri, atât participanții care lucrează în industria petrolului din Stavanger, în Norvegia, dar și cei din industria auto, din Sedis, în Franța. E greu să faci diferențiere între procesele de business de la noi și de la alții. Lipsa de personal calificat ne este menționată și la Lausanne sau Neuchâtel, dar și la Iași. De fluctuație mare de personal se plâng și cursanții din Shenzen! Nimeni nu are un glob de cristal, dar un sistem de management al proceselor transparent, flexibil, bazat pe analiza datelor în timp real și pe utilizarea unor instrumente statistice de predicție, poate ajuta mult și poate face diferența între competitorii din aceeași industrie. Creșterea creativității și inovației, creșterea autonomiei angajaților, adaptarea la cerințele și nevoile angajaților tineri, toate aceste măsuri pot, de asemenea, să ajute mult.
Același lucru îl văd aplicat și la piața de training: o flexibilizare a modulelor de training, o scădere a duratei acestora, o diminuare (până la dispariție) a sesiunilor „generice”, fără aplicabilitate directă, începând „chiar de mâine”, sunt condiții esențiale pentru succesul pe piața de training.
L.N.: Care sunt, principalele trenduri cu privire la procesele de business atât pe piața autohtonă, cât și pe cea internațională?
C.S.: Cu siguranță, aici trendul principal este reprezentat de digitalizare. Riscul pe care îl vedem și care, din păcate, s-a confirmat în câteva cazuri cunoscute de noi, e dat de adoptarea pripită a unor soluții de automatizare/robotizare fără pregătirea prealabilă a proceslor. Pe de-o parte, excepțiile „ucid” procesele, chiar și la cele automatizate. Pe de altă parte, o activitate fără valoare adăugată, chiar executată de un robot, rămâne o activitate fără valoare adăugată. Vedem în Business Process Management, în Lean, în Six Sigma metodologii ideale pentru pregătirea proceselor în vederea digitalizarii, iar succesul proiectelor noastre e o confirmare a viziunii corecte pe care o avem.

LEARNING NETWORK
Constantin Stan

Constantin este CEO Enviso și are o experiență de peste 20 de ani în îmbunătățirea proceselor în organizații. Conduce proiecte de lean management... vezi profilul complet

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul de business si politici sociale, marketing online și PR. Learning facilitator,... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.