[email protected] 0770 414 202

Cum să alegi corect un curs la care să participi


Atunci când participi la un curs, la un training sau la un workshop, îți setezi anumite așteptări. Mergi la cursul respectiv cu un anumit scop și îți dorești să ai la final răspunsuri la o serie de întrebări, să-ți fi clarificat anumite lucruri, să dobândești cunoștințe noi etc. Pornind de la beneficiile enumerate în agenda cursului, fiecare participant își face propriile speranțe și planuri de viitor. 

”În urma acestui curs, voi putea să stăpânesc mai bine tehnicile x și voi putea să vorbesc mai ușor despre subiectul y ....voi ști cum să fac față situației q și voi reuși și eu să am rezultate mai bune....” este un exemplu de așteptare din partea unui cursant.

Citeste si Există cu adevărat “stiluri de învăţare preferate”?

Toate cursurile promit că la final, participantul va dobândi anumite cunoștințe, își va îmbunătăți anumite abilități sau va fi capabil să facă anumite lucruri. Din păcate, există cursuri care sunt slab pregătite, iar trainerul depășit de situație. Am avut ocazia (ca să nu zic ghinionul) să particip la două cursuri care promiteau una, dar alta am văzut acolo. Adevărul este că, din punctul meu de vedere, ca trainer cu experiență în pregătirea și susținerea unor sesiuni pe diverse teme și de diverse durate, așteptările pot fi diferite față de așteptările unui participant ce dorește să-și îmbunătățească anumite cunoștințe și/sau abilități.

Totuși, pentru toți participanții la un curs, sunt importanți câțiva pași de făcut, atât în selectarea cursului, cât și pe parcursul acestuia. 

Identificarea nevoii de ”a merge la curs”

În activitatea de zi cu zi (profesională sau de viață, în general) observăm că sunt anumite lucruri pe care nu știm cum să le rezolvăm, sau metodele noastre nu aduc rezultatele dorite. Cel mai important lucru este să fim sinceri cu noi și să ne facem o listă cu aceste (să le numim) ”neajunsuri”. De exemplu: ”oricât de mult am încercat, nu l-am convins pe X că se poate realiza proiectul Y” sau ”de câte ori încerc să vorbesc cu W ajungem să ne certăm...”. Dacă ai astfel de ”neajunsuri” trebuie să conștientizezi și să accepți că ai nevoie să înveți să comunici mai bine. Important este să accepți!

Următorul pas este să cauți acel curs care să cuprindă în agenda sa punctele de interes pentru nevoia ta. Agenda cursului nu trebuie să fie ”stufoasă”. Mult nu înseamnă mai bun (după cum cred unii), mult poate însemna prea mult! De la un curs trebuie să pleci cu lucruri clarificate, nu cu un amalgam de subiecte pe care nu le-ai înțeles cu adevărat sau, mai rău, care nici nu ți se potrivesc.

De exemplu, la unul dintre cursurile la care am participat se discuta despre acțiuni și proiecte care au necesitat niște bugete foarte generoase. Nici eu și nici unul dintre participanți nu puteam aplica ceea ce se discuta acolo în activitățile noastre. Am întrebat cu toții ce soluții s-ar potrivi în cazurile noastre și, din păcate, lectorul nu ne-a putut da răspunsuri reale. Se baza doar pe propria experiență și tot cursul era construit pe aceasta.  

Cum să alegi un curs?

Un aspect important în identificarea cursului potrivit este legat de modul în care sunt prezentate obiectivele cursului, subiectele abordate, beneficiile etc.
Dacă vei vedea o prezentare gen:

Obiectivele cursului:

  • Ce este comunicarea? Introducere, definiții etc.
  • Tipuri de mesaje și canale de comunicare...
  • Importanța liderilor de opinie...
  • Studii de caz

Citeste si Pregatire continua? Alegerea programului de formare adaptat nevoilor tale

.......
Recomandarea mea este să nu mergi! Se vede clar că punctele enumerate mai sus sunt subiecte de discutat în curs, ele NU sunt obiective! Trainerul care le-a numit așa, nu este un trainer competent. Exemplul de mai sus este foarte real, am cunoscut persoana care a ținut cursul respectiv și m-am convins că făcea o mare încurcătură între termeni, că se baza doar pe experința proprie dintr-o companie și credea că acest lucru este de ajuns pentru a fi generalizat și potrivit oricăror situații. 

Am întâlnit și situația în care o agendă de curs cuprindea un amalgam de subiecte, care, în mod normal, ar fi trebuit tratate în cursuri separate. Există o percepție greșită despre nevoile de training, mulți organizatori crezând că, dacă oferă un curs ”bogat” în subiecte, potențialii participanți vor fi mai atrași și mai dispuși să aleagă cursul respectiv. Să încerci să crezi, ca participant, că în două zile de curs poți dobândi cunoștințe ample despre vânzări, negociere, time management, comunicare, rezolvarea conflictelor cu tipuri de personalități diferite, este doar un ideal care în realitate este imposibil de atins. Poate fi, cel mult, o discuție liberă, fără aprofundare și învățare concretă a unor tehnici. 

Cum știi că ți se potrivește acel curs?

După ce ți-ai identificat nevoile proprii de dezvoltare, caută acel curs care are o agendă de subiecte ce răspunde nevoilor tale. Nu căuta cantitate, ci calitate! Este mai bine să afli lucruri mai puține, dar să le aprofundezi, să le exersezi prin jocuri și role-play, iar la final să pleci cu mintea ”luminată”, decât să simți că ai auzit o grămadă de lucruri, dar nu îți sunt prea clare și nu prea știi ce, când și unde să le folosești sau dacă poți să le folosești. 

Un alt lucru important este să verifici dacă ai background-ul necesar pentru a participa la acel curs. Sunt anumite sesiuni pentru care trebuie să ai deja o experiență sau cunoștințe avansate. De exemplu, pentru un începător în activitatea de comunicare de marketing, nevoile de training vor fi diferite față de nevoile unei persoane care face comunicări de marketing de mai mult timp, a experimentat și a învățat diverse tipsuri din acest domeniu. La fel ca în orice școală, trebuie să urmezi cursurile în ordinea firească: după clasa a III-a, mergi în clasa a IV-a. Dacă încerci să mergi direct la liceu, fără să se fi întâmplat între timp vreo minune, nu vei înțelege nimic și nici nu vei putea aplica ceva din ceea ce vei auzi acolo. Mai rău este că vei fi și demoralizat și demotivat.

Ce să întrebi înaintea cursului?

Pentru a te asigura că ți se potrivește cursul ales, trimite o listă cu întrebări înainte de a te înscrie. Răspunsurile la întrebările tale trebuie să te ajute să evaluezi corect dacă este sau nu este potrivit cursul pentru tine. Poți întreba despre metodele de predare, despre experiența trainerului și despre materialele pe care le vei avea la dispoziție. De asemenea, furnizează detalii despre activitatea ta, despre nevoile tale și întreabă dacă acel curs ar fi potrivit pentru tine. În mod normal, trainerul ar trebui să-ți dea un răspuns corect, să-ți spună dacă ai nevoie de acel curs și să-ți facă (eventual) recomandări. Oricum, în funcție de răspunsurile primite, poți evalua mai bine dacă este cazul să mergi mai departe.

Dacă ți se vor adresa întrebări, de către organizatorii cursului sau chiar de către trainer, despre activitatea ta, despre realizările avute până acum, despre așteptările de la curs și alte întrebări concrete, atunci vei ști că ai toate șansele să faci o alegere corectă. Un trainer interesat să răspundă, prin cursul său, nevoilor participanților, este un trainer de la care ai ce învăța!

Un alt aspect important este ”lungimea” listei cu subiecte de parcurs. Încearcă să evaluezi dacă este posibil ca totul să fie cuprins în timpul alocat. Socotește doar orele efective de curs, fără pauze. De exemplu, dacă este curs de 2 zile, cu program de la 9:00 la 17:00, orele efective sunt cel mult 6 și jumătate, pe zi, nu 8. Se iau de obicei, două pauze a câte 15 min. și pauză de masă de o oră. Dacă se vor face diverse alte activități de susținere a subiectelor discutate (jocuri sau dezbateri), timpul pentru prezentarea fiecărui subiect va fi și mai scurt. Întreabă neapărat despre acest aspect, legat de timpul efectiv de curs.

Nu te lasă în mrejele unei agende stufoase, susțin cu tărie că este mult mai importantă calitatea decât cantitatea!

Ce poți face în timpul cursului, dacă realizezi că nu este pentru tine?

În principiu, dacă ai făcut pașii descriși mai sus, ar trebui să nu se întâmple să ”aterizezi” într-un curs nepotrivit. Totuși, dacă observi că ceea ce se discută nu este pentru tine, ori că nu poți aplica în jobul tău, ori că știi deja metodele respective, ori că nu înțelegi pur și simplu ce se discută (este prea complex pentru tine), nu rămâne impasibil. Adresează întrebări și cere explicații. Trainerul ar trebui să găsească soluții, să-ți facă recomandări legate de materiale suplimentare pe care le-ai putea parcurge sau să-ți spună ce parte din subiectele discutate s-ar potrivi ție. Un trainer cu experiență va ști să găsească o soluție, să facă din cazul tău un ”studiu” (un studiu de caz) pe care să-l dezbată.

Cum poți beneficia cât mai bine de informațiile din curs?

În afară de atenție și ascultare, este important să notezi ceea ce se discută și să încerci să corelezi subiectele cu nevoile tale. Cu alte cuvinte să cauți și să găsești răspunsuri la ”neajunsurile” din lista ta. Adresează întrebări și fii activ! Fii atent la ce spun și ceilalți cursanți și vezi ce poți învăța și de la ei. Asigură-te că trainerul este disponibil să te ajute și ulterior, când vei pune în practică cele învățate la curs.

În concluzie
Un curs trebuie să răspundă unor nevoi corect identificate. Cu cât mai bine vei ști să afli ce îți trebuie, cu atât mai multe șanse să mergi la un curs potrivit ție vei avea.

Citeste si Rolul managerului în follow-up-ul post training

Personal, ca trainer cu experiență, consider că un curs trebuie să ofere soluții. Lectorul trebuie să poată răspunde și să adapteze subiectele discutate la situațiile concrete descrise de participanți. Un curs bun se arată ca fiind bun atunci când trainerul adresează întrebări (înainte de înscrierile la curs) potențialilor cursanți și are curajul de a spune ”cursul meu nu ar fi cel mai potrivit pentru tine pentru că.....dar, putem discuta despre.....și despre.....care s-ar putea să te ajute...”. În urma unei discuții concrete și corecte, vei putea ști că este cazul sau nu să mergi la acel curs. 

O altă așteptare pe care eu o am de la un curs este aceea de a fi totul încadrat în timpul alocat. Este o adevărată artă, pe care nu o au toți lectorii, de a ”stăpânii” timpul. A socoti timpul necesar fiecărui subiect, plus eventualele intervenții și dezbateri, este un must pe care fiecare trainer ar trebui să-l aibă pentru a alcătui o agendă atractivă și cu adevărat realistă!

Autor

Ioana Oțoiu

Am început să susțin cursuri din ianuarie 2005 și iată că tocmai am împlinit 11 ani de când mă ocup (și) cu această activitate! Pentru mine, a împărți cu cei din jur cunoștințele mele, coroborate cu experiența profesională și cu teoriile încercate în practică, este o menire pe care simt că o am încă de mică, de când mă jucam de-a ”tovarășa învățătoare”. Pasionată de activitatea de comunicare și...
https://punctdevedereblog.wordpress.com/
Scroll to Top
// //