Mergi la conţinutul principal

Cum te pot duce in eroare trendurile si trendsetterii?

Trendurile sunt variatii ale acelorasi lucruri pe care le-ai avut si inainte dar acum se pun in alta lumina si isi adauga si cateva lucruri noi, dar fara sa schimbe complet obiectivul sau scopul instrumentului.

Acuma daca vorbim de domeniul managementului si al stiintei conducerii organizatiilor, se vad trenduri si aici si mode.

A aparut moda cu Total Quality Management (TQM) la sfarsitul anilor ’70 si a tot crescut pina cand a fost resapata de japonezi – care au fost si primii adepti ai domeniului – fiind denumita KAIZEN. Preluata din nou de americani si definita ca si Lean Management. In esenta filozofia fiind aceeasi, cum sa dezvolti un proces de imbunatatire continua a produselor si a proceselor de fabricatie?

Iar acest lucru este mai degraba o filozofie si nu un proces, desi el asa se vinde.

Aduceti-va aminte de frenezia cu ISO in anii ’90 la noi. IN ves asta a fost ,mai demult. SI uitati-va la ce s-a ajuns. Dai o suma de bani, una mai mare la inceput si apoi tot din 2 in 2 ani si nu conteaza ce faci tu acolo, primesti o diploma care zice ca esti bun!

Aceast tip de business a fost si este foarte raspindit si nu stiu de ce este atribuit ca si “invetie” evreilor. Faci o asociatie a “Fabricantilor de ulei” si daca vrei sa ai nu stiu ce diploma sau acreditare ca faci ulei trebuie sa platesti acolo o taxa ca sa obtii o hartie care sa zica ca ai voie sa faci ulei. Se aplica in toate domeniile si intotdeauna cei care sunt primii “ocupa teritoriul” si isi revendica pozitia de forta.

Ultimele mode sunt legate de Six Sigma si Lean Management fiind niste tehnici de imbuntatire a prodiuctivitatii si a calitatii foarte intens promovate, indeosebi in zona manufacturii si a tehnologiilor de varf.

Alte mode prezente sunt reprezentate de project management, talent management, management by objectives, Key Performance Indicators, etc.

Orice moda care vine are pretentia ca iti ofera solutia ideala pentru cresterea afacerii tale, cheia succesului, etc. Ceea ce stim ca nu poate fi adevarat. Cheia succesului nu sta intr-o singura privire sau aspect unghiular asupra afacerii tale. Lumea este complexa si omul asisderea, astfel ca a trata aceste aspecte precum cartile de genul “Management for Dummies” este o eroare imensa.

Da, fiecare domeniu in sine iti poate aduce o perspectiva anume asupra business-ului tau, a organizatiei tale, dar nici una nu iti spune totul.

Problema cu aceste trenduri este ca sunt apetisante si ele inglobeaza, fara indoiala, o anume cantitate de inovatie, de creativitate si ai impresia – cel putin la inceput – ca da, asta este formula care te poate scoate din impas.

Am avut la un moment dat un client, sa-I spunem Andrei H, care avea firma H si cand a dat de sistemul de Key Performance Indicators (KPI) a implementat in firma in acelasi timp si un program SAP pentru gestiunea business-ului. Andrei H inginer fiind era indragostit evident de tot ce tinea de tehnica si noile tehnologii. Astfel ca intrega firma a devenit sclavul sistemului de gestiune, pretecandu-si mai tot timpul introducand date in sistem, pentru a-l alimenta cu ceea ce trebuie. SI asa au ajuns sa monitorizeze peste 350 de indicatori…iar in timpul asta au uitat de clienti, de vanzari, de calitatea productiei, pentru ca ei alimentau sistemul cu date…Dar acest lucru trebuie sa aibe un scop care sa cuprinda intreaga firma, ca imagine si performanta.

Firma in final nu a falimentat dar a fost vanduta unor competitori.

Si mai toate “modele” lasa pe afara un subiect extrem de important – ce influenta are asupra business-ului tau comportamentele, perceptiile si atitudinile angajatilor tai? Sau ale tale?

Orice instrument, metoda, filozofie, proces este gestionat si manipulat de oameni, iar oamenii sunt…asa cum sunt.

Intotdeauna am fost fascinat de lucrurile simple care au impact imens asupra organizatiilor, asupra industriilor, precum comportamentele sau experientele avute de catre antreprenori in tinerete sau copilarie. Viata este simpla, numai ca noi vrem sa o complicam pentru a putea avea o explicatie la indemana pentru esecurile noastre:

“Vezi ce complicat este? De asta am esuat eu!”

Modele sunt reluari ale unor mentalitati ce par a oferi solutii la lucruri complexe. Ma gandesc ce universitati sau masterate or fi absolvit aia de au cosntruit piramidele Egiptene sau cele Mayase?

Cum s-or fi descurcat imparatii Romani cu administrarea unui asemenea de vast imperiu? Oare la Roma se facea MBA-ul?

Un profesor american cu care am focut un curs de mai multe zile de coaching pentru executivi, mi-a spus la sfarsitul cursului:

“Dragii mei, sa stiti ca tot ce trebuia s-a inventat acum 5,000 de ani. Voi din pacate nu mai aveti ce inventa, asa ca pune-ti mana si cititi ce au scris inteleptii de acum cateva mii de ani. Acolo se afla toate raspunsurile.” Atunci nu am inteles prea bine ce spunea…acuma stiu, dar au si trecut de atunci 12 ani. 

Categorie

Catalin Ionescu, unul dintre cei mai cunoscuti consultanti si traineri din Romania, experienta  de peste 22 de ani, din care 14 ani petrecuti ca... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.