[email protected] 0770 414 202

De ce programele de training in leadership nu aduc valoare?


In lumea corporatista ca si in cadrul companiilor antreprenoriale s-a creat de bine de rau, obiceiul trainingurilor si, de ceva ani incoace, a venit si moda coaching-ului. Mai discuta lumea si despre mentoring. De consultanta mai rar si in general cu o conotatie mai degraba de expertiza intr-o industrie anume.

Si dupa cuvantul training, de obicei, urmeaza cuvantul sau cuvintele care desemneaza subiectul: fie comunicare, managementul timpului, team building si multe alte denumiri si, in fine, subiectul la care vreau eu sa ma refer leadership.

Trainingul este o metoda care urmareste in principal sa transfere cunostinte (informatie) de la un nene sau o tanti care se afla acolo pe post de trainer catre cei aflati in acelasi spatiu, pe post de participanti. Trimisi acolo din mila sau vointa unui sef, fie el “cel mare” fie director de HR in corporatii. Deci, unul sau una care “da” si unii, mai multi, care “iau.”

Sefii, am uitat sa va spun, nu fac training. Adica nici nu iau si nici nu dau. Ca de aceea sunt sefi. Pentru ca stiu tot! De mult! Si nici nu au timp de prostii. Ar vrea ei dragii – unii – sa se mai instruiasca – dar trebi importante si unele chiar colosale, le rapesc aceasta placere imensa.

Acuma noi, cei care vorbim despre training in leadership – pentru ca si eu am tinut si mai tin asa ceva – nu facem altceva decat sa luam banii clientului cam pe degeaba. Pentru ca in felul asta nu are nicio sansa sa invete, daramite sa mai si practice, leadership. Intuitiv sau nu, cu toti stim ca leadershipul este un domeniu larg, eroic, curajos, spiritual, cuprinzator, poetic, idealist, etc.

Leadership este despre transformare, despre devenire, despre generarea schimbarii, despre gestiunea schimbarii, despre “maine”. Trainingul este despre trecut, despre “best practices”. Mama, ce imi plac cand aud asta cu best practices! :)

Fac o mica paranteza, dar cred ca merita. Toate statisticile din lumea asta spun ca:

  • Doar 10 % din companiile din lume rezista mai mult de 10 ani
  • Din aceste 10% aprox 5% au succes mai mult de 10 ani la rand.
  • 5% din 10% din 100% inseamna 0,005%.

Deci, oamenii vor sa invete din povestile celor 0,005% care au reusit! Deocamdata.

Cool!

Dar oare nu ar fi mai inteligent sa vedem ce au facut ailalti 99,995%?

Poate de acolo avem ceva mai important de aflat.

In concluzie,  cand un trainer iti zice ca asta este o practica foarte des utilizata, poti sa fii sigur ca nu asta este subiectul. Nu in leadership. Nu am in vedere decat acest subiect azi.

Trainingul este despre indoctrinare, despre procese, proceduri si scheme aplicate. Leadershipul este despre noile proceduri, alea ce nu au fost inca inventate. Si in niciun caz nu la tine in firma.

Traininigul focalizeaza pe best practices, iar dezvoltarea pe urmatoarele practici ce urmeza sa ti le creezi tu in firma ta. Fiecare lider este unic in felul sau. Are sau a avut propriile sale experiente, istorii, educatie, etc.

Toate acestea lasa o amprenta de-o factura sau alta asupra ta. Dar tu vrei sa te inspiri numai din vietile altora si nu discuti decat despre modelul lui John Kotter sau despre John Maxwell sau Jim Roth sau…lista este foarte lunga.

Asta in timp ce viata ta se duce aici…si trece, mai, draga. Cand? Pai uite, in timp ce discuti tu despre marii ganditori. Care chiar sunt mari, fara nicio gluma. Numai ca ei iti pot oferi lecturi suplimentare.

O carte este mult mai ieftina decat un training. Si uneori mai de folos. 

In timp ce trainingul doreste standardizarea si incadrarea in normele companiei cat de cat, producand un mixt care sa se brodeasca cu status quo-ul companiei, dezvoltarea urmareste crearea unui mod unic si diferentiat de aplicare a unor norme de leadership, a unor valori sau principii. Dezvoltarea este nuantata, nu are retete prestabilite, este contextuala, colaborativa, curge si dincolo de orice altceva este despre actiune.

Stim ca munca favorita a directorilor este “ganditul”. Adica stai pe scaun, duci mana la cap, sa vaza lumea ca ai, iti freci fruntea, te scarpini in crestet – asta daca nu ai “stadion” sau esti bec deja – si iti pui mutra ta de preocupat si ganditor.

Ganditul nu produce efecte, dragii mei.

Asta nu este, insa, o invitatie la actiune fara sa gandim de loc. Sa fim seriosi.

Vreau sa semnalez numai ca cei mai multi doar gandesc. Si asta este o problema!

Trainingul focalizeaza pe curricula, continut, tehnica.

Vai, cat iubesc, cand ma intreaba clientul: si care este agenda? Ce teme vei aborda? Materialul de curs

ne dai?

Nimeni nu mai citeste niciodata materialul de curs! Dar toata lumea cumpara materiale de curs, rezultate. De ce nu cumpara mai bine carti. Mai ales ca acum se gasesc multe si bune.

Procesul de dezvoltare asa cum l-am proiectat eu, l-am denumit transgresie. Trebuia sa-I dau un nume si impreuna cu prietenul meu Dan Balanescu, un marketer genial si supercreativ am gasit acest nume…(ca sa zic asa…nu am gasit alta rima unui proces care imbina metode diverse si asociate din varii domenii).  Pentru ca eu prin transgresie urmaresc sa imping pontentialul clientului cat mai aproape de barierele lui naturale. Trangresia asta si inseamna tradus din greceste, traversarea sau ruperea barierelor.

Trainingul este despre indoctrinare, despre mentinerea status quo-ului, transgresia este despre crearea schimbarii, despre creativitate si inovatie.

Trainingul este despre probleme, transgresia este despre solutii si creativitate.

Trainingul este despre zona de confort a fiecaruia, trangresia este despre trecerea dincolo de confort si acomodarea cu lipsa confortului.

Trainingul discuta despre liniile de raportare, despre organigrama, despre casute cu nume si functii, transgresia vorbeste despre explorarea necunoscutului, despre eliberarea oamenilor din rapoarte, despre responsabilitate si libertatea de-a alege mereu. Constientizarea ca ai mereu de ales, orice iti spui tu in minte acum, este un salt imens inainte pentru cei mai multi dintre oameni si eliberarea din lantul victimizarii si a lipsei de putere.

Este nevoie din ce in ce mai mult de gandire ampla, cuprinzatoare, sistemica, holistica. Totul se interconecteaza cu totul si ganditul “pe casute” nu ne va duce nicaieri. Asa ca va invit cu caldura la trangresie, la gandirea si leadershipul holistic.

 

Autor

Catalin Ionescu

Catalin Ionescu, unul dintre cei mai cunoscuti consultanti si traineri din Romania, experienta  de peste 22 de ani, din care 14 ani petrecuti ca Presedinte si CEO al CODECS, intiatorul multor programe noi in Romania in decursul anilor, de la coaching la project management si outplacement. Experienta de trainer, consultant si coach cu peste 60 de companii si institutii publice, a proiectat si a...
http://www.caionescu.blogspot.com
Scroll to Top
// //