Mergi la conţinutul principal

De la INTENȚIE la ENERGIE si apoi la MESAJ

Când vorbim de comunicare, de multe ori ne oprim la CUVINTE. Adică ne oprim la „CE?”.Ca emițători, ca cei care transmitem mesajul, credem uneori că simpla rostire a cuvintelor îl va ajuta pe celălalt să înțeleagă despre ce este vorba și va trece la acțiune.Ca receptori, ca persoane care primim mesajul, auzim cuvintele celorlalți și credem că am înțeles despre ce este vorba.În realitate, în multe dintre cazuri, nu este așa. De ce?Pentru că ceea ce auzim – cuvintele – sunt, de fapt, structura de suprafață a comunicării. E o structură superficială datorită în special faptului că fiecare cuvânt are semnificații diferite pentru fiecare dintre noi. Tu spui „proiect” și te gândești la o succesiune de activități care ajută la atingerea unui rezultat în domeniul tău, iar eu mă gândesc la un proiect de construcții.Cu alte cuvinte (vezi, tot cuvinte...), vorba unui prieten, „Ne înțelegem ca Ghiță și cu tac-su pe întuneric!”.Și atunci... dacă aceste cuvinte reprezintă structura de suprafață, superficială, a comunicării, unde este structura de profunzime, cea autentică?O structură mai de profunzime este în ENERGIA cu care însoțim cuvintele. Fiecare dintre noi asociem mesajelor noastre o energie specifică, energie care depinde de mulți factori printre care personalitatea noastră, gradul de maturitate, starea în care ne aflăm în momentul respectiv, miza subiectului etc. Energia este mult mai „reală”, mai autentică decât cuvintele pentru că nu este falsificată de interpretările noastre. Energia nu are etichete și interpretări, așa cum au cuvintele. Energia o simțim. Iar ceea ce simțim este în cea mai mare parte a timpului mult mai autentic decât ceea ce gândim.Energia este vehiculul prin care transmitem mesajul către cealaltă persoană. Este „CUM?” transmitem mesajul.Și există o structură și mai profundă și anume INTENȚIA. Intenția este „DE CE”-ul comunicării. Este important să fim atenți la ceea CE comunicăm și la modul CUM comunicăm. Și este foarte important să fim atenți la DE CE comunicăm. De ce? Pentru că acest nivel generează REZULTATUL comunicării, prin CE și CUM. Un exemplu poate fi din zona de feedback. Vreau să îi dau feedback unui coleg din echipă. Este important pentru mine să îi dau feedback și e posibil să fie important și pentru el (dacă nu e, caut eu o cale să fie :-) ). Cuvintele folosite și energia din care transmit acele cuvinte provin din intenția cu care transmit acel feedback. Ce vreau să fac: să informez, să atenționez sau să critic? Pentru că în funcție de intenția aleasă, prin ce și cum comunic voi genera un alt rezultat.În momentul în care intenția mea există în mintea mea, energia specifică intenției respective se formează și îmi cuprinde corpul prin emoții, iar cuvintele „se adună” pentru a forma mesajul de transmis. Întotdeauna lanțul comunicării este INTENȚIE – ENERGIE – CUVINTE – REZULTAT.Așadar, data viitoare când suntem în rolul de emițători, putem da o mai mare atenție intenției cu care transmitem mesajul. Pentru că de acolo începe formarea rezultatului comunicării. Iar dacă rezultatul comunicării este diferit de cel pe care îl doream, este o probabilitate mare ca intenția să fi fost alta decât cea care ar fi meritat să fie.Comunicare ușoară cu intenție, energie și cuvinte potrivite pentru rezultatele dorite!

Sunt dezvoltator de oameni dedicat lucrului cu oameni și companii care doresc să obțină rezultate sănătoase pe termen... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.