Mergi la conţinutul principal

E-learning, intre tendinte si tipologii

Necesitatea educatiei continue nu mai este o noutate de mult. Chiar si pasul al doilea, e-learning-ul, nu mai are nevoie de multe argumente. Iar pentru companii, inlocuirea, acolo unde este cazul, a clasicelor training-uri cu variantele individuale de e-learning reprezinta solutii cheie pentru :• Mentinerea nivelului de profesionalizare a angajatilor, un « upgrade » periodic efectuat la locul de munca, in conditii de folosire optima a resurselor, avand ca efect principal impactul sporit asupra activitatilor organizatiei, ajutand-o in acest fel sa isi atinga scopul si obiectivele.• Sustinerea planului de cariera a angajatilor, in stransa legatura cu strategia de dezvoltare a companiei.• Controlul bugetelor de dezvoltare, sporirea gradului de retentie si deci reducerea costurilor datorate recrutarilor de completare.Studii si prognoze recente,  din diferite zone ale lumii au ajuns la concluzia unanima ca piata de e-learning va avea o crestere rapida si semnificativa la nivel mondial, in urmatorii trei ani. Docebo, unul dintre jucatorii reprezentativi din domeniu, a dat publicitatii un raport privind evolutia, trendul si prognoza pietei de e-learning in perioada 2014 – 2016. Cifrele sunt impresionante :Piata de e-learning a fost de 35.6 miliarde dolari in 2011. Proiectand rata de crestere medie anuala de 7,6%, din ultimii trei ani, se estimeaza ca cifra globala de afaceri va atinge 51.5 miliarde dolari in 2016. Exista insa regiuni privilegiate, in care evolutia este mai pronuntata. Potrivit unor studii regionale, cea mai mare rata de crestere a fost inregistrata in Asia, de 17,3%, urmata de Europa de Est, cu 16,9%, Africa (15,2%) si America Latina (14,6%).E-learning-ul este supus influentelor date de evolutia vanzarilor de dispozitive mobile si de raspandirea demografica a Internet-ului. Conform datelor furnizate de IDC, numarul de PC-uri va scadea de la cota de 28,7% din piata dispozitivelor online in 2013, la 13% in 2017. Utilizarea tabletelor va creste de la 11,8% in 2013 la 16.5% in 2017, iar smartphone-urile isi vor mari cota de piata de la 59,5% la 70,5%. Cum angajatii isi utilizeaza tot mai mult dispozitivele mobile la locul de munca, aceasta nu poate decat sa impulsioneze fenomenul e-learning-ului, facilitand extinderea cursurilor online derulate pe tablete si smart phone-uri, la job dar si in afara orelor de program.Romania anunta la randul ei o piata a cursurilor on-line intr-o viguroasa crestere, incurajata si de companiile preocupate de dezvoltarea capitalului uman. Potrivit unei anchete realizate de Ziarul Financiar pe piata romaneasca, e-learningul reduce costurile cu instruirea angajatilor cu pana la 40%.

Profilul beneficiarului de e-learning

O infografie publicata pe blogul info.shiftelearning.com face o trecere in revista a principalelor tipuri psihologice de cursanti si atitudinea lor fata de programele de e-learning. Nu va lasati pacaliti de registrul usor amuzant in care sunt prezentate aceste tipologii ; trasaturile specifice sunt surprinse si evaluate de ochiul unui psiholog  experimentat. Cunoasterea acestor tipologii este utila managerilor, atunci cand organizeaza cursuri de e-learning pentru membrii echipei lor, alegandu-le formatul si dupa criterii ce tin de psihologia cursantilor.ActivulPrincipala provocare cu acesti cursanti este ca pot deveni cu usurinta frustrati in cazul in care programul se deruleaza prea incet, nu are obiective clar definite, sau nu incurajeaza participarea. Ei au nevoie de o oportunitate de interactiune, cum ar fi discutii de grup, proiecte de echipa, si alte experiente comune cu colegii lor.PerfectionistulEste practic imposibil sa  impresionezi un perfectionist, chiar cu cele mai eficiente cursuri de e-learning. Are intotdeauna ceva de obiectat : fie ca sunt acoperite prea multe subiecte intr-un singur curs, fie prea putine. Continutul este prea stufos sau, dimpotriva, prea superficial tratat, programul se desfasoara prea repede sau prea incet. Cu toate acestea, pot fi scos din starea de nemultumire, daca este implicat in proiecte sau in discutii consistente.EmotionalulEste o persoana care simte nevoia unei raportari emotionale, fie la profesor, fie la tema cursului. Ii place sa fie invitat sa participe si, la fel ca perfectionistul, are nevoie de feedback  in timpul cursului.IntegratorulAceasta tipologie de cursant are tendinta de a stabili relatii de egalitate cu profesorii. Asteapta mai mult decat informatii de la un curs, isi doreste sa aplice tot ce a invatat, in sarcinile sale personale, de unul singur, fara a apela la vreo indrumare. E capabil sa isi gestioneze singur activitatea de invatare si sa transfere si in alte situatii cunostintele dobandite. Au standarde ridicate, atat pentru ei insisi cat si pentru altii.NemotivatulUn cursant nemotivat va cauta intotdeauna cel mai usor curs. Chiar si asa, poate fi stimulat, daca i se arata beneficiul clar si foarte concret al invatarii unui lucru, oricat de minor ar fi acela.Iubitorul de riscCa sa atragi un astfel de aventurier, trebuie sa-i prezinti cursul ca pe o explorare experta a unor idei noi, sa il atragi in discutii pe teme complexe. Il mai intereseaza daca poate afla, in curs, cum sa depisteze erorile, sa rezolve probleme complicate.SurprinsulAcesta este elevul tipic, care nu-si da seama de incapacitatea lui de a lucra in mod independent. Nu este inca pregatit sa invete altfel decat prin metodele traditionale, ceea ce ii face dificila invatarea on-line.MotivatulEste genul muncitor, cu obiective specifice, dispus sa lucreze din greu pentru a depasi orice dificultate. Pentru el, este suficient sa isi aleaga obiectul de studiu, dupa care poate fi lasat sa isi desfasoare activitatea de invatare in ritm propriu.DependentulO fire care munceste cu sarguinta, dar cere frecvent ajutor si confirmare si se simte nesigur cu privire la raspunsurile lui. Trainerii online ii pot ajuta pe acesti cursanti sa invete singuri prin a-i incuraja sa citeasca sau sa vizioneze cu atentie continutul, inainte de a solicita indrumare.IncepatorulReprezinta o categorie care devine usor frustrata, cu un grad scazut de incredere in sine. De multe ori produce munca de calitate inferioara, lipsita de originalitate. Incepatorul este de cele mai multe ori fie foarte tanar, fie aflat la prima experienta de e-learning.

APT

Initial parte a grupului APT de companii de resurse umane, APT Evolution se concentreaza pe sustinerea proceselor de dezvoltare ale angajatilor... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.