Mergi la conţinutul principal

Feedback şi Feedforward

Cum ar fi dacă am trăi într-o lume în care comunicarea nu ar fi sinonimă cu “probleme”? O lume în care fiecare ar transmite celor din jur gândurile, sentimentele, dorinţele, temerile, visurile sale în cel mai uşor şi natural mod. O lume fără blocaje, poticneli, bâlbâieli, informaţie transmisă trunchiat, distorsionat, eronat. O lume fără “nu mă înţelegi!”, “nu asta este ceea ce am spus”, „nu comunicăm...”. Probabil ar fi o lume în care am avea mai mult timp pentru noi, am fi mai eficienţi, mai fericiţi sau... poate mai plictisiţi.

În tot acest iureş care înseamnă comunicare auzim tot mai des noţiuni ca feedback şi feedforward.

Feedback-ul

Este un proces prin care aducem în atenţia persoanelor din jurul nostru: acţiuni recente, impactul acestor acţiuni şi aspectele pe care acesta le-ar putea face mai bine pe viitor.Efectele unui feedback potrivit:

  • duce la îmbunătăţirea aptitudinilor
  • măreşte încrederea în capacităţile şi potenţialul personal
  • îi lasă persoanei sentimentul că a fost ajutată
  • generează încredere şi cooperare

Caracteristicile unui feedback potrivit:

  • se crează un acord cu privire la discutarea problemelor
  • accentul cade pe aptitudini şi nu pe persoană
  • se echilibrează în prezentare părţile negative şi pozitive
  • se oferă o descriere concretă a aptitudinii vizate
  • se verifică dacă persoana a înţeles corect mesajul
  • se oferă sprijin pe viitor

În vreme ce feedback-ul se canalizează pe trecut, pe situaţii specifice, feedforward-ul se axează pe viitor, pe nenumăratele oportunităţi care pot apărea. Când oferim feedforward oferim sugestii de îmbunătăţire a comportamentului celuilalt şi încercăm să îl ajutăm cât de mult putem.Îţi voi oferi patru sugestii despre ce ai putea face în viitor. Te rog să accepţi intenţia pozitivă cu care ţi le dau. Poţi folosi doar ceea ce rezonează, are sens pentru tine. Restul poţi să ignori. Aşadar eu în viitor as face asta...... sau/şi asta.......sau/şi.........

De multe ori feedforward-ul poate fi mai benefic decât feedback-ul pentru că:

1. Se orientează pe un viitor pozitiv. Trecutul nu poate fi schimbat, dar viitorul da. Oferind variante şi idei de îmbunătăţire creştem şansele ca oamenii să aibă succes în viitor.2. Chiar şi feedback-ul constructiv poate crea rezistenţă în interlocutor pentru că se canalizează pe problemă. Feedforwardul este perceput ca fiind pozitiv pentru că se canalizează pe soluţie.3. Nu necesită o cunoaştere anterioară a persoanei căruia oferim, putem veni oricând cu idei şi sugestii atâta vreme cât cunoaştem sarcina cu care se confruntă acesta.4. Are mai puţine şanse de a fi luat personal, pentru că se vorbeşte de ceva ce este în viitor.5. Se bazează pe credinţa că oamenii pot face schimbări pozitive în comportamentul lor în viitor.6. Poate fi la fel de concret ca si feedback-ul. Dacă, de exemplu, cineva a avut o prezentare de susţinut şi aceasta nu a ieşit bine, în loc să i se spună ce nu a făcut bine i se vor oferi sugestii specifice despre ce poate îmbunătăţi.7. Nu este asociat cu o judecată sau un sentiment de superioritate a celui care dă.Articol preluat de pe Business-Edu.ro

Categorie

Ana HODOȘ, Manager de proiect, consultant resurse umane, trainer acreditat, s-a specilizat în a lucra cu echipele manageriale şi operaţionale... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.