Mergi la conţinutul principal

Modelul clear in coaching

Modelul CLEAR prezintă o perspectivă diferită asupra focusului într-o sesiune de coaching. El a fost dezvoltat de către Peter Hawkins la începutul anilor '80.

CLEAR reprezinta, de fapt, acronimul de la:
  • Contracting/contractarea:  deschiderea discuţiei, setarea scopului, stabilirea rezultatelor dorite, acordul asupra regulilor ce vor fi respectate pe parcurs.
  • Listening/ascultarea:  folosirea ascultării active şi a intervenţiilor catalizatoare prin care coach-ul îl ajută pe client să îşi înţeleagă mai bine situaţia şi să aibă o nouă perspectivă asupra ei.
  • Exploring/explorarea:  aceasta presupune două etape.

Pasul 1: coach-ul asistă clientul să înţeleagă impactul pe care problema în discuţie o are asupra sa.

Pasul 2: coach-ul îl provoacă pe client să se gândească la mai multe posibilităţi de acţiune în viitor, pentru a rezolva situaţia.

  • Action/planul de acţiune:  coachul oferă sprijin clientului în alegerea unei căi de acţiune şi în a decide care este pasul următor pe care trebuie să îl facă.
  • Review/recapitularea:  închiderea şedinţei de coaching, consolidarea noii poziţionări a clientului relativ la problema sa, la deciziile pe care le-a luat şi la valoarea pe care o are pentru sine progresul făcut. De asemenea, coach-ul încurajează clientul să ofere feedback referitor la ce a fost de ajutor în procesul de coaching, ce a fost difi cil şi să convină împreună ce ar dori să schimbe la următoarea sesiune de coaching.

Spre deosebire de modelul GROW, acest model face explicită nu numai importanţa faptului de a stabili obiectivul, dar şi de a se referi la problemele contractării propriu-zise, încurajând întrebări de genul:

  • Ce te ajută să înveţi?
  • Ce te blochează?
  • Ce ai dori anume azi de la procesul de coaching?

Pe de altă parte, modelul CLEAR scoate în evidenţă importanţa demersului de recapitulare a sesiunii de coaching abia încheiate, acesta fiind unul dintre cele mai puternice instrumente de a focusa coachingul pe care îl oferim asupra nevoilor viitoare
de coaching ale clientului. Revederea procesului de coaching în ceea ce a avut eficace consolidează valoarea şi importanţa stadiului la care a ajuns clientul.

Mulţumiri Dr. Mike Munro Turner pentru permisiunea de a prelua textul de mai sus.

Companie
Categorie
Magda Bunea

Magda Bunea este coach şi trainer, unul dintre puţinii cu activitate de peste zece ani în poziţii manageriale în marketing, PR şi... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.