Mergi la conţinutul principal

Motivația din perspectiva generațională

Unde motivație nu e, nimic nu e....Laitmotivul nostru cel de toate zilele, nu? Că vorbim de viața personală sau profesională, motivația este acel ingredient cheie fără de care, da!, ceasurile stau și nimic nu se (mai) întâmplă. 
Cum facem să stimulam și să creăm motivația? 

Ce ne facem că motivația a devenit un fel de rara avis și, deși teoretic pare ușor, practic, ea este greu de obținut și și mai greu de menținut? 

Întrebări pe care ni le punem cu toții. Indiferent unde lucrăm, ce rol profesional avem, că suntem angajați sau angajatori. Pentru că, mă scuzați, dar motivația nu este căutată doar de manageri și lideri pentru a o servi pe o tipsie de aur angajaților. Credem sau nu, și angajații- sau mai ales angajații!- o caută.

Sunt atât de multe de discutat pe tema motivației. Însă, azi, ca deschidere a unei teme pe cât de importantă, pe atât de vastă, m-am gândit să combin două aspecte fierbinți ale momentului care, după părerea mea, creează o combinație demnă de luat în calcul și tratată de noi toți. Și, anume, motivația din perspectiva generațională. Nu mai este niciun secret pentru nimeni că aspectele și caracteristicile generaționale sunt cât se poate de reale și, dacă nu le luam în calcul în tot ceea ce privește aspectele de muncă, precum și cele de învățare și dezvoltare, nu vom ajunge niciodată la acele rezultate dorite și nici în ceea ce privește motivația.

În prezent, piața muncii se prezintă într-un mod extreeem de interesant și de provocator din perspectiva generațională. De aceea, raportându-ne la motivație, cred că este esențial să cunoaștem acele caracteristici ale fiecărei generații pentru a putea cunoaște, exploata și clicka exact oportunitățile de motivare. Pentru că, în definitiv, motivația este un proces pe cât se poate de personal și de specific, pe atât de global.

Mai întâi, cine sunt actorii de pe actuala piață a muncii?

Vorbim de Baby-Boomers, cei născuți în perioada 1946- 1965, de Generația X, cei născuți în perioada 1965- 1980, de Generația Y sau Millennials, cei născuți între 1981 și 1995 și de Generația Z sau iGeneration, născută după 1996. 

Ce le influențează în mod major mentalitatea?

1. Economia
2. Tehnologia
3. Parentingul

Care sunt elementele în care putem vedea caracteristicile profilului lor și, prin urmare, și acele determinante motivaționale?

⦁    perspectiva asupra muncii
⦁    stilul de comunicare
⦁    opinia privitoare la autoritate
⦁    nevoia de aprobare și validare
⦁    perspectiva asupra resurselor
⦁    răspunsul la proceduri și norme
⦁    relația cu echipa
⦁    relația cu tehnologia
⦁    etica muncii
⦁    concentrarea asupra proiectelor
⦁    imaginea generală

Care sunt cuvintele cheie care îi definesc și, prin urmare, și acei factori motivatori pentru fiecare generație în parte?

  • Baby- Boomers: consens, drepturi umane, implicare, relații, echipă, toleranță, încredere, echitate, interpersonalitate
  • Generația X: alternative, cifre, realitate, operațiuni, rezultate, sistem, competență, eficiență, independență, funcționalitate, pragmatism, sensibilitate
  • Generația Y: realizare, provocare, colaborare, comunitate, descoperire, viitor, scopuri, distracție, pozitivitate, împreună, ultimele descoperiri
  • Genaratia Z: conectare, abilități interpersonale, fără limite, mobilitate, vizual, împărtășire, unicitate, povești

De aceea, următoarele mesaje pot fi motivatoare:

  • pentru Baby Boomers: fii orice vrei tu, schimba lumea, lucrează bine împreună cu ceilalți, ridica-te la nivelul așteptărilor!
  • pentru Generația X: supraviețuiește, întreabă de ce, nu te baza pe asta, revino la realitate!
  • pentru Generația Y: ești special, nu lasă pe nimeni în spate, realizează acum, servește-ți comunitatea, conectează-te non-stop!
  • pentru Generația Z: schimbă lumea, îți pasă, regăsește-te în mod creativ, nu ai nicio limită, ești unic!

Cum arată organizația în care aceste generații să se regăsească și, prin urmare, să își găsească motivația?

  • Pentru Baby- Boomers, trebuie să existe avansare, recunoaștere, orientare spre echipă, viziune, misiune, fără ierarhii
  • Generația X are nevoie de o organizație în care să existe adaptabilitate, orientare spre rezultate, eficiență, oportunități de dezvoltare, caracter informal, dar și amuzant
  • Generația Y are nevoie de o organizație în care să existe pozitivitate, colaborare, flexibilitate, respect, orientare spre realizări
  • Genaratia Z are nevoie de o organizație în care să existe creativitate, relevanță globală, recunoaștere, progres, relaxare, empatie și informație liberă și disponibilă 

Toate acestea pot constitui niște coordonate cât se poate de utile pentru nu doar pentru a crea, dar și pentru a menține acea motivație într-un ocean de atât de multe caracteristici și volatilitate.
Vă doresc motivație la cote maxime!
 

Categorie

Răzvan Sisu este Business Development Manager al CODECS, compania de învățare și școala de business din România cu una dintre cele mai îndelungate... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.