Neal Schaffer: Reinventarea personală – o poveste de viaţă şi Social Media
Căutatul unei slujbe a devenit o muncă în sine, şi încă una dintre cele mai provocatoare şi mai solicitante. Trebuie să fii asemenea unui mult mai abil Willy Loman (personajul lui Arthur Miller), un comis-voiajor versatil, deprins să-şi adapteze tehnicile de vânzare în funcţie de potenţialul cumpărător. Iar „marfa”, în acest caz, este reprezentată de talent, creativitate, inteligenţă, pricepere, pasiune… Astfel că este cu atât mai necesar să fii determinat, intuitiv, concentrat, răbdător, proactiv, cu un pas în faţa concurenţei, să vânezi oportunităţi, să găseşti cele mai bune soluţii pentru a te face cunoscut, pentru a-ţi face ideile auzite, să ai răbdare, să iei decizii rapide sub presiune şi să ştii să gestionezi un eventual eşec. Iar dacă, pe lângă toate astea, eşti şi o persoană muncitoare, căreia chiar îi place jobul respectiv, ăsta este cu adevărat un bonus :-)
Trăim într-o societate în care pe cine cunoşti contează adesea mai mult decât ce cunoşti. Nu mă refer doar la sistemul de rude, prieteni, cunoştinţe, care funcţionează în unele medii, ci la networkingul care dezvoltă numeroase posibilităţi de colaborare, întâlniri din care se nasc proiecte, parteneriate de tot felul.
În luna mai, Neal Schaffer, autorul cărţii Maximize Your Social: A One-Stop Guide to Building a Social Media Strategy for Marketing and Business Success, va veni la Bucureşti pentru a susţine o conferinţă specială şi a ne împărtăşi puţin din călătoria sa. Este unul dintre cei mai influenţi oameni din lume, iar tot ce a construit, de la Advertising Age′s Top 100 Global Marketing Blog la Windmill Networking, la atelierele de coaching şi implementare de strategii a pornit din întâlniri esenţiale, din căutări profesionale şi ciocniri cu tot felul de moduri de recrutare, care s-au transformat în lecţii învăţate.
E-adevărat, drumul lui Schaffer, vorbitor de şase limbi asiatice (japoneză, chineză, mandarină, coreeană, thailandeză şi cantoneză), nu a fost unul convenţional, însă experienţa sa este revelatoare pentru toţi cei care se află în faţa unei schimbări pe care nu ştiu cum să o gestioneze. Pentru că, în fiecare etapă a parcursului său, se simte efectul aripilor de fluture.
Din cauza crizei politice din China acelei perioade, a protestelor de stradă şi a unui climat care descuraja investiţiile internaţionale, şi-a început cariera în Japonia, deşi încă din perioada colegiului Amherst se hotărâse că destinaţia sa profesională va fi Beijingul. A fost nevoit să se replieze (pentru moment, credea el), să-şi găsească locul în societatea japoneză, la începutul anilor ′90, însă singura ofertă de slujbă primită a fost în domeniul comercial.
Pentru absolventul unui colegiu de arte, aşa cum era el, situaţia ar fi putut fi destul de complicată dacă, din motive pe care nici acum nu şi le poate explica, în curricula de Amherst nu ar fi fost introdus, în ultimul an de studii, şi un curs de economie, care i-a influenţat decisiv viaţa.
A primit un post important într-o companie japoneză, de manufactură şi vânzare, dar marele vis, de a-şi urma drumul spre China, continua să ruleze undeva în fundal, aşteptând momentul să se realizeze. Dorind să devină promotorul schimbării pe care o aştepta în viaţa sa, a hotărât să îşi dea demisia. Însă, atunci când directorul companiei la care lucra a aflat motivul plecării i-a făcut o ofertă pe care nu a putut-o refuza – l-a numit coordonatorul vânzărilor pentru China, astfel că, la doar 27 de ani, Neal Schaffer a devenit cel mai tânăr „kakari-cho” (assistant manager) din istoria firmei japoneze.
Era doar începutul… Cu timpul a învăţat din ce în ce mai mult să nu se împiedice de propriile lui bariere, să accepte situaţiile în care se află şi să le valorifice în favoarea sa.
S-a oprit puţin din cursa în care intrase cu propriile sale aspiraţii şi a început să privească în jur – era în Japonia, iar gândurile lui mergeau spre China, iar asta genera un conflict permanent, pentru că nu-şi dădea răgazul să se bucure de ce avea, de ce primea, de ce ar fi putut învăţa de la oamenii care îi erau aproape. Aşa că a hotărât să se concentreze pe lumea vânzărilor din Japonia, a intrat în noi proiecte şi a fost parte importantă a unui start-up, care i-a oferit multe lecţii semnificative de viaţă. Lucrând în vânzări, a trebuit să se obişnuiască treptat cu respingerea, să îşi îmbunătăţească abordările după fiecare răspuns negativ primit şi să transforme problemele în oportunităţi de descoperire a unor soluţii.
Însă mărturiseşte că cea mai mare provocare a carierei sale a reprezentat-o întreţinerea familiei… O schimbare majoră a apărut în parcursul lui atunci când cel de-al doilea copil urma să se nască, iar drumul său profesional se îndrepta spre o nouă destinaţie: America. Pentru că, vreme de prea mulţi ani, soţia sa fusese nevoită să îşi crească aproape singură fiul (Neal fiind mai tot timpul plecat în călătorii de afaceri), în Japonia, o ţară străină, în care se simţea izolată, în momentul în care fiica lor se pregătea să vină pe lume, Schaffer a luat o decizie radicală: reîntoarcerea acasă, redefinirea priorităţilor: „Să pun familia înaintea carierei era ceva ce nu mai făcusem până atunci, povesteşte el, dar era un mod firesc de a-mi reaminti care sunt lucrurile importante în viaţă şi motivul pentru care muncim: familiile noastre.”
Şi a luat-o de la capăt… A descoperit că lumea în care intrase era cea a concurenţei acerbe, nimeni nu era de neînlocuit şi, după o serie de restructurări care l-au lăsat fără loc de muncă, şi-a dat seama că, înainte de a lucra la pregătirea sa, la dezvoltarea sa profesională, la perfecţionare, trebuia să construiască ceva foarte important: brandul personal.
Aşa a început aventura reinventării, pentru cel care avea să devină unul dintre cei mai căutaţi vorbitori, coordonatori de ateliere de resurse umane, o personalitate care a influenţat şi a revoluţionat, conform Forbes, percepţia oamenilor asupra obţinerii unei slujbe… Neputând să găsească postul dorit, la îndemnul soţiei sale, s-a hotărât să scrie o carte de consultanţă, despre cum pot fi folosite reţelele de Social Media pentru a-ţi cunoaşte angajatorii şi a ajunge să îţi împlineşti visul – aşa au apărut Windmill Networking: Understanding, Leveraging and Maximizing LinkedIn, în 2009, şi, de curând, Maximize Your Social (inspirată de un mesaj pe care l-a primit pe LinkedIn InMail).
Se spune că: „Those who can do, and those who can’t teach” şi, într-un fel, asta a fost valabil şi în cazul lui Schaffer, care s-a dovedit a fi un consultant vizionar, care a deschis drumuri importante multor oameni în căutare de locuri de muncă şi multor companii în căutare de angajaţi valoroşi.
Iar, pe 28 mai, la Bucureşti, va vorbi cu siguranţă despre lecţiile învăţate…
„1. Schimbările în carieră sunt inevitabile. Provoacă schimbările de care ai nevoie şi acceptă-le pe care ţi se întâmplă. Câteodată, aceste transformări te pot face să îţi regândeşti traseul profesional, în mai bine.
2. Nu o să ai niciodată controlul absolut asupra carierei tale. Nu încremeni într-un proiect. Dacă nu-ţi place direcţia în care te îndrepţi, schimb-o!
3. Uneşte punctele. De la a vrea să construiesc ceva de la zero la a învăţa ceva nou, la a le preda altora aceste lecţii, tot ceea ce mi se întâmplă pare o extensie firească a începutului meu în vânzări.
Orice carieră are multe drumuri sinuoase, pe unele le prevezi, altele te iau prin surprindere. Să-ţi conştientizezi planurile profesionale, ţelurile şi să fii proactiv în implementarea lor îţi va permite să faci mişcarea potrivită, atunci când mingea va fi lansată în direcţia ta. Şi va veni momentul tău, aşa cum a venit şi al meu.”
Articol preluat de pe Books Express, autor