[email protected] 0770 414 202

Satisfactie profesionala garantata in 10 pasi


Satisfacția profesională este unul dintre conceptele cele mai analizate în domeniul muncii și al psihologiei organizaționale. Satisfacția individului la locul de muncă a fost asociată cu performanța, productivitatea, motivația, absenteismul, sănătatea și bunăstarea psihică/fizică. Este în general acceptat faptul că mediul de lucru poate avea o influență majoră asupra stării emoționale a unei persoane, cu atât mai mult atunci când oamenii ajung să se identifice cu profesia lor (cum ar fi cazul unui profesor, medic, avocat sau inginer) - sau cu organizația lor. Fie că percepem munca noastra ca pe o simplă slujbă, ca pe o carieră sau ca pe o profesie, nu putem nega faptul că activitatea pe care o desfășurăm la serviciu reprezintă o parte din noi înșine, o parte din viața noastră. O mare parte din viața noastră, având în vedere că cei mai mulți dintre noi petrecem mai mult de jumătate din zi la locul de muncă.

Satisfacția profesională este, prin urmare, o componentă esențială pentru o viață împlinită. Din păcate însă, statisticile arată că oamenii sunt din ce în ce mai puțin mulțumiți de viața lor profesională - mai mult de jumătate se încadrează în această categorie. Sentimentul de nemulțumire este larg răspândit în rândul angajaților, indiferent de vârstă și de nivelul veniturilor. Poate că acest lucru nu ne va suprinde într-o lume a schimbării, provocării și incertitudinii. Dar, atunci când circumstanțele exterioare ne sunt potrivnice, avem propriile resurse interne pe care ne putem bizui. Ține minte că, în cele din urmă, satisfacția profesională depinde de tine. Îți propunem în continuare 10 ponturi pentru o viață profesională fericită.

1. Cunoaște-te pe tine însuți

Definește și scrie declarația de misiune personală. Întreabă-te cine ești și unde te afli acum, unde îți dorești să fii în viitor și ce valori te călăuzesc în viață. Ce fel de activități te atrag? Ce fel de muncă te imaginezi făcând?

Efectuează o auto-evaluare. Stabilește care îți sunt punctele-forte. Analizează realizările din trecut, din timpul școlii sau de la fostul locul de muncă, în scopul de a-ți identifica abilitățile. Gândește-te la lucrurile pe care îți place să le faci în timpul liber – hobby-uri, activități culturale, implicare în comunitate. Crezi că ai putea transforma una dintre acestea într-o carieră?

Apoi, este important să ai o înțelegere clară a așteptărilor tale de la un loc de muncă. Pentru că în muncă, la fel ca și în viață, satisfacția depinde foarte mult de așteptări. Așa că merită să te întrebi ce contează cel mai mult la un job pentru tine. Tipul de muncă, siguranța locului de muncă, reputația companiei, oportunitățile de avansare, colegi buni, salarii, beneficii, program?

2. Apelează la sfatul unui consilier în carieră

Nimeni nu te cunoaște mai bine decât te cunoști tu însuți. Dar, uneori, o perspectivă din afară îți poate deschide ochii spre lucruri pe care nici nu le-ai gândit înainte. Și cum ai putea știi cât de bun ești dacă nu ai un punct de referință? Poți descoperi puterea care zace în tine cu ajutorul unui expert în consilierea de carieră. Un consilier în carieră te ajută să desoperiă calea către jobul tău de vis. Un specialist în consiliere va efectua o evaluare aprofundată a abilităților, intereselor, valorilor și obiectivelor tale. Va verifica nivelul de aptitudini corespunzător unui anumit job și îți va face cunoscute oportunitățile care există pentru tine pe piață. Consilierul în carieră îți va arăta calea și te va încuraja să crești în direcția respectivă.

Un consilier de carieră te poate ajuta, de asemenea, să depășești cu succes cele mai dificile condiții de muncă sau un proces de tranziție în carieră. Consilierea în carieră te echipează cu instrumentele potrivite pentru a face față schimbărilor și provocărilor profesionale și a le transforma în avantaj. Te ajută să capeți încredere în forțele proprii, îți oferă un mai bun echilibru muncă-viață personală și o viziune luminoasă asupra viitorului.

3. Pune-ți întrebarea "de ce muncesc?"

"De ce?" În general, oamenii au un mare sentiment de satisfacție atunci când știu răspunsul la întrebarea "De ce?" Gândește-te, așadar, la ce anume te motivează și te inspiră, ce te face să mergi înainte.

De exemplu, dacă privești munca ta ca pe un simplu job, înseamnă că factorul de motivare este reprezentat de recompensele financiare. În acest caz, banii sunt mai importanți decât natura muncii și, în situația în care ți se va ivi un loc de muncă mai bine plătit, nu vei sta pe gânduri să accepți oferta.

Dacă, în schimb, îți vezi activitatea profesională din perspectiva unei cariere, ești mai degrabă interesat de posibilitățile de avansare. Și locul de muncă actual ar putea fi doar o treaptă pe scara carierei. Titlurile și onorurile sunt, în acest caz, măsura succesului.

În sfarsit, atunci când se întâmplă ca jobul tău să coincidă cu adevărata chemare, sentimentul de împlinire vine din munca în sine. Munca ta este vocația ta, o activitate cu valoare în sine, realizată pentru sine, mai degrabă decât pentru beneficii materiale sau avansare în carieră.

Reține că toate aceste trei abordări sunt la fel de îndreptățite. Banii sunt importanți ca mijloc de îndeplinire a nevoilor și valorilor noastre. Titlurile au și ele însemnătatea lor, deoarece transmit autoritate și constituie un avantaj în obținerea unui nou loc de muncă. Esența este să îți stabilești prioritățile. Dacă știi cu adevărat ceea ce vrei de la jobul tău vei putea să îți atingi mai repede obiectivele și să fii mulțumit din punct de vedere profesional.

4. Formulează așteptări realiste 

Nimic nu este perfect, dar nimic nu ne oprește să tindem spre perfecțiune. În muncă, la fel ca și în viață, satisfacție 100% este un mit. Chiar și cele mai bune joburi au inconvenientele lor. Satisfacția depinde de cum știi să gestionezi compromisurile. După cum spuneam mai sus, este important să îți cunoști prioritățile și să te concentrezi să dai ce ai mai bun din tine. Este bine să distingi între tipul activității și toate celelalte aspecte exterioare (condiții de muncă, salarizare, siguranța locului de muncă etc). Dacă nu ești mulțumit de tipul de muncă pe care o faci, atunci ar trebui să ai în vedere o schimbare de carieră. Dacă ceea ce te deranjează sunt condițiile de lucru, ai posibilitatea de a negocia situația cu managerul tău sau poți alege altă companie.

Oricare îți va fi hotărârea, amintește-ți: cariera ta este în primul rând responsabilitatea ta. Satisfacția vine atunci când ai inițiativă. Și, chiar dacă lucrurile nu merg întotdeauna strună, nu trebuie să pierzi niciodată din vedere obiectivele mari. Obstacolele sunt parte a progresului.

5. Creează noi provocări

Teoria fluxului (Csikszentmihalyi) spune că ar trebui să existe un echilibru între nivelul abilităților unui individ și nivelul de provocare profesională. Abilitățile necorespunzătoare vor provoca anxietate, în timp ce un grad de provocare inadecvat va duce la plictiseală. Presupunând că nivelul abilităților tale este unul de vârf, ar trebui să te concentrezi pe asumarea de noi responsabilități care să îți ofere un sentiment de control și să-ți întărească încrederea. Atunci când te simți plictisit la lucru, e timpul să-ți îndrepți privirea spre noi orizonturi.

O idee bună ar fi să discuți cu managerul tău despre oportunități de carieră laterale și despre training inter-funcțional. Mutările laterale te ajută să descoperi care este cel mai potrivit job pentru pentru aptitudinile și obiectivele tale, îți furnizează experiență pentru viitoarele locuri de muncă și, nu în ultimul rând, îți dezvoltă spiritul de echipă. Ori de câte ori compania lansează un proiect nou, fii pregătit să te oferi voluntar pentru echipa de proiect. Valorifică toate oportunitățile de formare și dezvoltare profesională, asumă-ți responsabilități din ce în ce mai mari și menține-ți standardele la un nivel înalt.

6. Cultivă relația cu angajatorul

Munca actuală va căpăta un nou sens atunci când vei ajunge să înțelegi misiunea și obiectivele generale ale organizației din care faci parte. Vei avea un puternic sentiment de satisfacție atunci când vei fi cunoscut valoarea contribuției tale la binele comun al companiei. Dacă vrei să te simți ca un adevărat membru contributor, participă ca voluntar la o misiune specială. Astfel, îi vei dovedi angajatorului că “îți pasă” și vei reuși, totodată, să îți descoperi abilități și puncte-forte de care poate nu erai conștient până acum. Munca ta de voluntariat poate include, de asemenea, și mentoratul: sprijinul profesional acordat unui coleg, unui nou membru al echipei sau unui stagiar. Munca este un sport de echipă și a-i ajuta pe alții să reușească generează o deosebită satisfacție personală.

Depune mereu eforturi pentru a îmbunătăți perfomanțele organizației. Ori de câte ori vei descoperi un nou mod de a face lucrurile, o idee de creștere a productivității și profitabilității companiei, comunică informația părților interesate. Gândește-te că tot ceea ce faci pentru echipa ta faci pentru tine. Creezi în jurul tău un mediu productiv, iar un mediu productiv îți va face viața mai ușoară.

7. Solicită feedback

De multe ori, trudești din greu la proiecte complexe și investești timp și energie într-o multitudine de sarcini. Dar știi tu oare dacă munca ta într-adevăr adaugă valoare organizației? Cum poți fi sigur că  eforturile tale nu sunt irosite? Oare faci lucrurile cum trebuie? Este ceva ce ai putea face mai bine? Poate că există un comportament care are nevoie de consolidare, pentru a te ajuta să crești eficiența muncii tale.

Deci, cum ajungi să conștientizezi nevoile individuale de dezvoltare profesională? Răspunsul este simplu. Prin feedback. Feedbackul îți permite să afli dacă activitatea ta prezentă coincide cu ce ți-ai propus să faci. Satisfacția profesională apare atunci când acțiunile tale sunt în conformitate cu obiectivele tale. O modalitate foarte bună de a-ți evalua punctele-forte și nivelul de performanță este feedbackul la 360 de grade. Feedbackul multi-sursă este o metodă testată de îmbunătățire a productivității, a motivației și a niveluluii de satisfacția profesională.

8. Organizează-ți munca

Într-o lume dominată de multitasking, în care atenția ne este din ce în ce mai solicitată, spiritul de organizare devine esențial. Prin urmare, alcătuiește-ți o listă de sarcini prioritare de finalizat până la sfârșitul săptămânii în curs. Apoi planifică ce trebuie realizat în fiecare zi pentru a îndeplini obiectivele  săptămânale. Ca să eviți rutina, alternează sarcinile care îți fac plăcere cu cele mai puțin agreabile. Și, pentru a te asigura că progresezi în direcția corectă, trasmite săptămânal statutul proiectelor la care lucrezi managerului/părților interesate. La fiecare pas solicită feedback pentru a rămâne pe calea cea bună.

Stabilirea unor obiective mici va facilita împlinirea obiectivelor mai mari. În loc să te lupți cu o sarcină uriașă, e mai simplu să o împarți în tranșe mici, ușor de gestionat. Pașii mărunți îți dau timp să te adaptezi, să înveți și să elaborezi strategii. Îndeplinirea obiectivelor zilnice sau săptămânale îți va oferi un sentiment de realizare și progres.

9. Cultivă-ți pasiunile 

Dacă simți că munca ta devine prea grea, prea stresantă sau prea repetitivă, e vremea să te relaxezi. Găsește timp pentru activitățile care te delectează cel mai mult. Hrănește-ți vechile hobby-uri, pasiuni sau încearcă o experiență inedită, ceva la care ai visat mereu. Aceste initiațive nu numai că te vor elibera de stresul unei zile de muncă, ci, mai mult, vor naște în tine idei noi de carieră.

În cazul în care nu ai încă posibilitatea schimbării jobului, e bine să privești locul de muncă actual ca pe un mijloc temporar de a câștiga bani, bani necesari pentru realizarea viselor tale. Valorifică timpul liber construind planuri pentru jobul viitor sau pentru o activitate liber-profesionistă. Și nu te înceta niciodată să faci ceea îti place cu adevărat. Ceea ce îți place să faci exprimă ceea ce ești.

10. Construiește-ți o rețea personală

În ziua de astăzi, networkingul face diferența. Oportunitățile înfloresc atunci când oamenii se întâlnesc. Networking înseamnă a construi relații cu beneficii reciproce pentru părțile implicate. Concentrează-ți energia înspre a dezvolta relații solide cu membrii echipei tale și cu alte persoane din cadrul organizației sau din domeniul tău de activitate. Networkingul reprezintă o mare șansă de a face schimb de idei, cunoștințe și experiență și conferă un nou sens vieții tale profesionale.

În mediul de afaceri actual, cultivarea unui rețele personale este crucială pentru succesul pe termen lung. Piața locurilor de muncă se schimbă rapid, așa că trebuie să fii cu ochii-n patru pe oportunități și să profiți din plin de ele atunci când îți apar în cale. O rețea personală puternică te ține la curent cu tendințele industriei și îți îmbunătățește vizibilitatea într-o piață competitivă. Rețeaua ta de contacte te poate ajuta să obții locul de muncă mult visat mai devreme decât ai fi gândit. Satisfacția vine din conectarea la sanșă.

Autor

APT

Grupul APT

Initial parte a grupului APT de companii de resurse umane, APT Evolution se concentreaza pe sustinerea proceselor de dezvoltare ale angajatilor sustinand atat companiile prin gama larga de servicii cat si persoanele care isi doresc sa faca urmatorul pas in cariera. Astazi detinem un bogat portofoliu de training si servicii de dezvoltare complexe: assessment/ development centers, evaluare 360,...

Companie

Scroll to Top
// //