Mergi la conţinutul principal

Beneficiile - un domeniu cu potential

Beneficiile- un domeniu cu potential

Ca si titulatura, biroul Compensatii&beneficii in Romania este unul “tanar” in departamentul RU.
A aparut de fapt atunci cand ariile traditionale de Administrare Personal, respectiv Salarizare nu au mai putut raspunde unor cereri care ieseau din zona operationalului si “frizau” deja o zona de design si strategie. Intrucat am trait acele timpuri, as spune ca pe atunci era inceputul anilor 2000 (in Romania).
Cunoasterea/know-how de comp&ben este insa de import.
Si intrucat deja in alte tari acesta este un domeniu (suficient de) dezvoltat tehnic, nu are sens sa ne apucam sa “reinventam noi apa calda” deci ne vom folosi de acest tezaur de cunostinte!

Aria de comp&ben are insa o specificitate puternica de la tara la tara, totusi exista anumite guidelines care sunt majoritar aplicabile cat si anumite bune practici care pot acoperi multiple industrii si tipuri de companii, putand folosi ca sursa de inspiratie pentru orice om de comp&ben.

Citeste si: Cand si cum acordam compensatii si beneficii angajatilor?

Una din specificitatile “flagrante” la care vreau sa ma refer este cea a beneficiilor.
Romania avea multe de invatat la acest capitol inca de pe vremea de boom economic (pana prin 2007/2008) cand beneficiile erau in plin avant pe piata de atunci si faceau de multe ori “diferenta” intre companii.
Cu toate astea, chiar si asa, reprezentativitatea efectiva pe piata romaneasca a unor concepte ca “benefits cafeteria” sau chiar si “flextime” era nesemnificativa.
Existau insa filiale ale unor multinationale renumite care aveau implementate aceste concepte venite “via Group” insa per total, aceste concepte pentru marea majoritatea companiilor de atunci erau simple vise (sau poate chiar multi oameni de RU nu stiau nici macar ce inseamna aceste concepte). Este insa la fel de adevarat ca nici fiscalitatea/taxarea nu ajuta oamenii de Resurse Umane sa fie prea creativi pe aceasta parte. Dar asta e o alta discutie...

De atunci insa, din 2007/2008 si pana acum, situatia s-a inrautatit dramatic, chiar se poate considera ca atunci a fost “epoca de aur” a beneficiilor in Romania.
Pe durata crizei (economice) foarte multe companii au taiat masiv beneficiile, chiar total, datorita costurilor implicate si in unele cazuri din cauza schimbarii regimului de taxare.
Eu sunt insa convinsa ca, la un moment dat, usor, pe masura ce situatia economica se va imbunatati, beneficiile vor reveni ca subiect de actualitate.
Atunci, vom relua din locul in care ne-am oprit sau o vom lua din nou de la zero si vom gandi din nou scheme de beneficii.

Descarca gratuit: Ghidul de compensatii si beneficii 2015

Iar din practica celorlalte tari in care beneficiile sau know-how ul aferenta cestora e cu adevarat avansat, noi ca oameni de RU si ca specialisti in comp&ben vom avea (din nou) ce afla, ajusta corespunzator si aplica.

Mai exista deasemenea si o bogata bibliografie comp&ben (internationala), iar noi subiecte vor aparea mereu.
Deci, lucrurile evolueaza, iar pentru a fi la curent este si va fi nevoie ca (mai) mereu sa citim - chiar daca doar punctual atunci cand avem nevoie- sa intrebam pe altii sau sa le cerem o parere, inclusiv via linkedin, despre o anume practica (pentru noi noua, pentru altii poate deja (demult) experimentata).
In afara de literatura de specialitate, mai exista o sursa bogata de informatii actualizate periodic si practici curente care nu trebuie omisa: rewards surveys mai ales ca acopera specificitatea pietei romanesti. Atentie insa, trebuie alese doar acele surveys care sunt relevante pentru noi/compania noastra, altfel rezultatele nu sunt cele de care avem nevoie, sau rezultatele vor fi ireale si implicit pierdem banii (platiti pe survey) si timp pretios.

Categorie
ADRIANA ANTONOVICI

Adriana Antonovici, licentiata ASE, instruita in HR, si acreditata trainer are o experienta de peste 10 ani in HR, acumulata in diverse companii... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.