[email protected] 0770 414 202

Ce nu te învață școala: Cum să înveți?


Mergem la școală să învățăm și în mod paradoxal nu ne învață nimeni cum să învățăm. Mai mult, în toți ce 12 ani de școală se pune foarte mare accent pe câteva tehnici (cum ar fi sumarizarea), care au fost dovedite științific că produc foarte puțină învățare. În studiul Psychological Science in the Public Interest  sunt evaluate 10 tehnici de îmbunătățire a învățării de la mnemonica la subliniere. Rezultatele sunt surprinzătoare.

Raportul este destul de stufos, așa că am selectat căteva idei care să te ajute să îți faci o idee. Desigur, îmi veți aminti de stilurile de învățare (care se pare că nu funcționează totuși chiar așa, voi detalia săptămâna viitoare) și îmi veți spune că fiecare are preferințele sale și că nu este neaparat ca o anumită tehnică să producă același rezultat și în cazul tău. Îți propun să nu dai de-o-parte niciuna dintre tehnici înainte să o experimentezi personal.

Interogarea

O metodă care presupune să te concentrezi mereu pe întrebarea De ce? Și să îți folosești cunoștintele anterioare pentru a demonstra ca un anumit fapt este adevărat. Este important să ai abilitatea de a crea întrebări care să permită explorarea subiectului. Studiul arată că această metodă este superioară simplului citit, și dacă există o banză de informații anterioare este relativ ușor de folosit.

Explicarea

Este foarte utilă pentru învățarea conceptelor abstracte. Tehnica se concentrează pe a explica cum am ajuns la o anumită concluzi și care au fost deciziile luate pe parcurs. Este destul de simplă de utilizat și funcționează de la gădinită până la facultate și după.

Sumarizarea

De când ne știm la școală facem rezumate și notițe. Și foarte mulți dintre noi (și eu printre :-) ) credem că este o metodă eficientă. Este o tehnicp bună de pregătire pentru examenele scrise, dar dacă dai un test grilă , s-ar putea să nu te mai ajute la fel de mult.

Sublinierea

Cred că este cea mai simplă și populară tehnică pentru că nu necesită nici o pregătire anterioară, singurul efort este acela de a citi textul. Din păcate studiul se concentrează pe efectele unei singure tehnici folosite odată nu împreună. S-ar putea să descoperim că este mai eficientă folosită împreună cu alte metode.

Mnemonica cuvintelor-cheie

Este o tehnică de memorare care se bazează peasocierea cuvintelor prin sunetele pe care un cuvânt le are cu imagini create pentru a fixa acel cuvânt. Studul arată că are impact în memorarea pe termen scut și că paote fi util în studul limbilor străine, memorarea numelor unor persoane sau a anumitor termeni științifici. Dacă mnemonica te poate ajuta cu o săptămâna înainte de examen se pare că nu ajută ancorarea informației în memoria de lungă durată.

Crearea de imagini pentru învățarea unui text

Experimentul a cerut grupului de stundeți pur și simplu să creeze imagini pe măsură ce citesc. Are un oare care efect în aminitirea unor propozitii și se pare că est mai eficient atunci când citești decât când citești tu însuți.

Re-citirea

Se pare că are impactul cel mai mic în învățare, totuși s-a constatat că re-citirea textului imediat după ce a fost citit aduce mai multe rezultate decât sublinierea și sumarizarea.

Testarea

În general în sistemul de învățământ testarea vine cu mize mari. Literatur de specialitate arată că, testările dese, fără miză neaparărat, produc efecte importante în calitatea învățării – după testare îți aduci aminte de două ori mai repede fără nici un fel de suport.

Distribuirea învățării în timp

Dacă te-ai întrebat cum e mai bine să înveți – în calupuir mri sau pe bucățele mici, studiul ne răspunde la această întrebare în mod surprinzător – trebuie să împarți sesiunile de învățare proporțional cu timpul pe care ai nevoie să îți amintești – de exemplu dacă ai un examen peste un an este bine să înveți în fiecare lună.

Învățarea “pe sărite”

Dacă ai avut dilema cum este mai bine să înveți – concentrându-te pe un singur subiect, sau sărind de la unul la altul, studul încă nu are un răspuns complet. Se pare că pentru activitățile în care ai nevoie de abilități fizice sau cognitive se observă un beneficiu de 43% pentru cei care învață pe sărite.

Sunt curioasă să știu cum înveți tu?

EnJOY Learning!

Autor

Clementina Anghelache

Clementina Anghelache este antreprenor în publishing și learning facilitator. În 1994 a început să lucreze în vânzări, o provocare pragmatică pentru o persoană ce aspira să studieze filozofia. A aflat astfel că îți poți depăși limitele și că este important ceea ce îți propui. În 2000 a trecut de la vânzări catre marketing iar în 2003 a facut pasul spre antreprenoriat, creând brandurile  Learning...
Scroll to Top
// //