[email protected] 0770 414 202

Gândirea strategică nu este doar pentru managerii de top


Poate că unul dintre cele mai frustrante feedback-uri pe care le-am primit ca manager a fost „nu gândești strategic”. Atât. Fără nici o altă informație despre cum ai putea să faci lucrurile, ce ar trebui să schimbi, ce nu funcționează, ce ar trebui să faci sau măcar la ce ar trebui să te gândești.

Îmi amintesc în mod specific, de un context de muncă în care angajată fiind, traversând o perioadă cu multă presiune în care trebuia, și mă iertați că folosesc vorba aceea românească „să facem din rahat bici și să și plesească”, eram frustrată de lipsa resurselor și de lipsa de ghidare din partea managerului superior care, foarte calm – fără a fi lipsit de preocupare față de situație – mi-a spus că nu văd imaginea de ansamblu, că trebuie dacă nu am viziune și nu gândesc strategic, măcar să îmi fac bine jobul. Trecând pestre frustrarea personală și lipsa de claritate pe care am avut-o, reflectând la acea discutție mi-am dat seama că a gândi strategic nu este apanajul top managementului și că la fiecare nivel din organizație e nevoie de această abilitate.

Am început să caut să înțeleg ce își dorea acel manager de la mine. Și primul pas a fost să definesc ce este gândirea strategică. Am aflat că este un fel de a gândi care te ajută să identifici avantajul comptetitiv, să vezi în barierele de moment oportunități de creștere, să îți dezvolti abilitatea de a previziona ce se va întâmpla în piață, să identifici trendurile.

De la primele întrebări la dezvoltarea unei găndiri strategice drumul e lung. Dar nu-i așa, o călătorie de o mie de pași începe cu primul.

Cunoaște: Observă și caută trenduri

De multe ori rezolvarea sarcinilor curente ocupă cea mai mare parte a timpului. Ne concentrăm pe rezultatul imediat și nu observăm trendurile, atât interne cât și externe.

  • Crează-ți o rutină zilnică în a fi atent la trendurile interne, de exemplu vezi ce subiecte sunt aduse frecvent în discuție.
  • Conectează-te cu colegii din companie și din industrie și urmărește discuțiile momentului.

Gândește: Pune întrebări dificile

Se spune că întrebările sunt limbajul strategiei. Prim întrebare adresată către sine „Cum îmi pot lărgi punctul de vedere?”. Devino mai curios. Pune cele mai dificile întrebări.

Vorbește: Trebuie să sune strategic

Pasul următor este să începi să vorbești strategic. Caută o structură mai bună pentru ideile tale astfel încăt atât în scris cât și verbal să le fie mai ușor colegilor să se concentreze pe mesajul principal. Scopul este să devii priceput în a provoca status quo-ul, a identifica problemele, a modela percepțiile și a orienta deciziile strategice. Sună complex? Este într-adevăr un proces complex.

Acționează: Fă-ți timp pentru reflecție și abordează conflictele

Ca să poți găndi strategic este necesar să îți faci timp pentru asta. Un prim pas ar fi să începi să pui prioritățile în ordinea corectă. Îmbunătățiprea propriilor abilită'i de eficență și productivitate sunt un început bun. Apoi alt factor care va arăta că ai făcut progrese este modul în care abordezi conflictele sau te lansezi în dezbateri.

Ca să îți dezvolți găndirea strategică este nevoie să ieși din zona de confort. S-ar putea la început să simți că pedalezi în gol. Viziunea ta poate fi întunecată de emoțiile noi care vin împreună cu schimbarea. Însă perseverând vei deveni tot mai bun și va veni o zi în care vei fi mulțumit de alegerea făcută.

Desigur, poți căuta cursuri și mentori care să te ajute să treci mai repede prin toate etapele.

Autor

Clementina Anghelache

Clementina Anghelache este antreprenor în publishing și learning facilitator. În 1994 a început să lucreze în vânzări, o provocare pragmatică pentru o persoană ce aspira să studieze filozofia. A aflat astfel că îți poți depăși limitele și că este important ceea ce îți propui. În 2000 a trecut de la vânzări catre marketing iar în 2003 a facut pasul spre antreprenoriat, creând brandurile  Learning...
Scroll to Top
// //