Ghidul competențelor pentru un trainer calificat


Încep acest articol printr-un dublu disclaimer: nu toate proiectele de training au nevoie de trainer cu toate compentețele de mai jos, ele nu se dezvolta într-un simplu TOT de 3 zile, eu nevoie de experiență practică și studiu; lista competențelor poate nu este completă dar cu siguranță este un punct de plecare atât pentru cei care caută furnizori de training cât și pentru cei care își doresc o carieră în training.

Competențele necesare trainerilor le-am grupat în 5 categorii:

  • evaluarea nevoilor de performanță
  • training design
  • facilitare/livrare
  • transferul învățării
  • evaluarea trainingului

Pentru început aș vrea să readuc în atenție definiția competenței, așa cum o folosim pe LearningNetwork.ro; competența este o sumă de cunoștințe, abilități și atitudini necesare pentru a fi eficient într-o anumită arie profesională.

Auzim de multe ori termenul de training & development sau learning & development cu referire la învățarea la locul de muncă și are în vedere suma activitățolor desfășurate de profesioniștii care se ocupă de învățarea într-o organizație.

Trainingul se referă la un proces planificat de dezvotlare a abilităților și cunoșințelor prin experiențe specifice de învățare. Designul trainingului trebuie să asigure atingerea unui nivel de performanță urmărit și definit pentru participanții la training.

Evaluarea nevoilor de performanță

Această etapă poate dura de la câteva ore la câteva zile, pentru că este important pentru un trainer să înțeleagă ce au nevoie participanții să poată face diferit după training. Pentru aceasta trainerul are nevoie de următoarele competențe:

  • pregătirea evaluării
  • Identificarea diferențelor de performanță
  • determinarea cauzelor lipsei de performanță
  • identificarea posibilelor soluții
  • validarea pașilor și prezentarea soluțiilor

Facilitarea/ livrarea trainingului

Oamenii folosesc de multe ori termenii de trainer, facilitator sau instructor ca si cand ar avea acelasi sens. Pentru noi facilitatea înseamă în sensul literar a face lucrurile mai ușoare. Pentru livrarea trainingului indiferent că este vorba de livrarea “la clasă” sau un webinar cu sute de participanți, indiferent de subiect, trainerul are nevoie de următoarele competențe:

  • pregătirea livrării
  • crearea unui mediu potrivit învățării
  • implicarea participanților
  • încurajarea învățării
  • evaluarea sesiunii

Transferul învățării

Implică proiectarea și promvoarea activităților și materialelor care ajută cursanții să aplice ceea ce au învățat în timpul cursului la locul de muncă. Competențele necesare sunt:

  • abilitatea de a proiecta materiale necesare transferului de cunoștințe și abilități
  • abilități de implementare

Evaluarea trainingului

Evaluarea trainingurilor este întâlnită într-o varietate foarte mare de forme: chestionare, teste de cunoștințe, demonstrații de abilități, analiza comparată pre- și post training. Competențele necesare sunt:

  • evaluarea reacției cursanților
  • evaluarea atingerii obiectivelor de învățare
  • evaluarea transferului cunoștințelor, abilităților și/sau atitudinilor
  • evaluarea rezultatelor de business

 

Autor

Clementina Anghelache

Clementina Anghelache este antreprenor în publishing și learning facilitator. În 1994 a început să lucreze în vânzări, o provocare pragmatică pentru o persoană ce aspira să studieze filozofia. A aflat astfel că îți poți depăși limitele și că este important ceea ce îți propui. În 2000 a trecut de la vânzări catre marketing iar în 2003 a facut pasul spre antreprenoriat, creând brandurile  Learning...
Scroll to Top
// //