Mergi la conţinutul principal

Iulian Penescu: Lecțiile lui 2020

Acum un an nimeni nu își închipuia ce avea să urmeze. Iată-ne un an mai târziu: work from home, echipe remote, evenimente și cursuri online sunt numai câteva din schimbările generate de pandemie. 2020 a fost un an dificil pentru industria de L&D, dar noi suntem curioși ce lecții putem învăța din această experiență, ce bune practici putem împărtăși și care este viziunea pe termen lung din perspectiva partenerilor noștri în domeniu.

 

Learning Network: Care este cea mai importantă lecție pentru tine după acest an?

Iulian Penescu: Mi s-a reconfirmat că în business, planul de rezervă și o echipă care se adaptează rapid la context te scot din impas. O altă lecție este aceea că dacă faci lucrurile corect, atunci când ești în dificultate există cineva acolo sus care are grijă de tine. Unii îi spun Univers, alții Forță Divină, eu îi spun Bunul Dumnezeu.

 

L.N: Ce părere ai: resimți schimbări pe piața de L&D în România?

I.P: În mod cert. Sunt observații personale raportat la ceea ce ni s-a întâmplat nouă ca firmă de training. La începutul crizei, majoritatea business-ului s-a mutat online. Cu greu putem prevedea ce se va întâmpla în viitor. Cu siguranță, chiar dacă trece criza sanitară, online-ul va avea un cuvânt însemnat de spus. Din punctul meu de vedere, avantajele sunt mai mult pentru angajatori decât pentru angajați și mai mult în zona de reduceri de costuri decât în zona de formare și dezvoltare de competențe. Din ianuarie anul acesta am început să avem și cursuri la sală și observ că este un trend în ușoară creștere. Firmele de training consacrate în piață (din informațiile pe care le am) s-au adaptat rapid acestei situații. Vorbeam zilele trecute cu doi prieteni care activează în zona de training în Anglia și Franța și îmi spuneau că firmele de acolo sunt cu mult în urma alor noastre în procesul de adaptare la livrarea de programe în mediul online.

Dacă mă refer la bugete, și aici există dezechilibre. Companiile care au redus sau chiar au tăiat bugetele de training sunt mai multe decât cele care au alocat bugete mărite  în comparație cu perioada de dinainte de criză.

 

L.N: Cum ați reacționat voi ca echipă?

I.P: Într-un cuvânt, am acționat. Benefic a fost pentru noi faptul că aproape jumătate din colegii consultanți sunt și coachi. Ei aveau anterior crizei sute de ore de coaching, mentoring sau consiliere suținute online și erau obișnuiți cu facilitățile platformelor virtuale. Imediat ce a început pandemia, am decis  ca fiecare coleg din echipa noastră să susțină câte un modul de 2-3 ore de curs și ceilalati să îi oferim feedback. Am făcut-o aproape în fiecare zi timp de vreo două luni de zile.  A fost un mod în care am reușit foarte repede să transferăm interactivitatea de la sala de curs în online pentru majoritatea programelor pe care le susținem. Apoi, când piața s-a dumirit că se poate și altfel, ne-a găsit  pregătiți. Crizele au două efecte în orice firmă, pot crea sinergie în echipe sau le pot desființa. La noi a fost valabilă prima situație.

L.N: Ce crezi că a contat pentru echipa ta?

I.P: Au fost mai mulți factori care ne-au ajutat să ieșim cu bine din situația nou apărutăÎn primul rând am acționat ca o echipă. În al doilea rând, a contat tipul de business pe care îl avem. Susținem programe inhouse și programe open.  Faptul că înainte de criză aveam execitiul promovării cursurilor open, ne-a ajutat să avem și contacte destule în zona unor clienți mai mici, fapt ce ne-a avantajat la venituri. Ca echipă, ne-am adaptat rapid contextului. Ne-am consultat foarte des, am învățat unii de la ceilalți și cred că ceea ce a contat foarte mult a fost faptul că am îmbinat înțelepciunea seniorității (traineri, consultanți, coachi) cu avântul și competențele din zona IT ale colegilor mai tineri din zona operativă. Corelate, ne-au adus rezultate. Efortul a fost mai intens decât de obicei dar zic eu că ne-am adaptat cu bine cerințelor din piață.

 

L.N: Poți împărtăși cu noi o decizie dificilă pe care ai luat-o în acest an?

I.P: Zilnic iau decizii. Nu-mi dau seama acum dacă vreuna a fost dificilă. Am o tipologie comportamentală spontan performantă, așa că nu stau mult pe gânduri când apar oportunitați. Cu riscul sunt cumva prieten.

 

L.N: Care simți că a fost cea mai importantă decizie pe care ai luat-o în 2020?

I.P: Să ne temperăm în a copia comportamentele celor care s-au întrecut în a oferi cât mai multe webminarii gratuite în piață și să căutăm alte modalități de promovare. Am susținut în ultimul an doar 5 worksop-uri interactive online, fără costuri, dedicate special pentru departamente țintă din organizații. Toate celelalte programe au fost plătite.

 

L.N: Așa între noi pasionații de învățare, ce crezi că ne așteaptă în viitor?

I.P: Orice eveniment care vine în viață unei comunități vine ca o lecție sau ca o binecuvântare. Eu zic să privim lucrurile optimist. În 6 luni de zile am făcut, forțați de împrejurări, progrese care în mod obișnuit poate ne luau 7-10 ani. Orice va veni, omul are o capacitate fantastică de adaptare.

 

Companie
Categorie
Echipa Learning Network

Learning Network este terenul de joacă al celor care cred în puterea învățării, sunt curioși să își descopere limitele și își doresc să obțină... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.