Mergi la conţinutul principal

Leadershipul din perspectiva comunicării

A comunica înseamnă a pune în comun, a împărtăși gânduri, idei, emoții și trăiri cu scopul de a trimite către celălalt o invitație pentru a se deschide.  COMUNicarea este instrumentul prin care putem aduce valoare unei relații, de orice fel ar fi ea, inclusiv profesională.  A comunica nu înseamnă a convinge, a impune, a domina sau a investiga.
Eu cred că nu ne putem imagina leadershipul sau, mai bine zis, tot ceea ce înseamnă a fi cu adevărat lider fără să integrăm abilitățile de comunicare (și nu doar în fișa postului), ca o parte esențială a acestui tot unitar.   

Aparent, toată lumea "comunică" cu toată lumea, însă, la o privire mai atentă, se naște cel puțin o întrebare: Câți dintre noi suntem cu adevărat dispuși să ne conectăm cu celălalt și să fim prezenți într-o interacțiune umană?  De această disponibilitate de timp și emoțională, depinzând rezultatul comunicării.

Cauți un curs de leadership? Vezi propunerea Leadership 360 de la Exec Edu https://www.learningnetwork.ro/curs/leadership-360-cursuri-pentru-lideri-de-succes-exec-edu/5051

Revenind la leadership și privindu-l din perspectiva comunicării, mă gândesc în primul rând la modul în care sunt trimise și recepționate mesajele celor care comunică.  Leaderul unei echipe sau al unei organizații are o responsabilitate din acest punct de vedere pentru că el este cel care alege modul în care pleacă mesajele spre echipă, el decide cum le formulează în cuvinte și, în egală măsură, el este și receptor pentru mesajele care vin spre el.

Psiho-sociologul francez Jacques Salome, cel care a creat metoda ESPERE*, vorbește despre patru niveluri de ascultare:

  1. Nivelul faptelor (persoana vorbește despre fapte, ceea ce face)
  2. Nivelul emoțiilor (persoana exprimă verbal sau non-verbal ceea ce simte)
  3. Nivelul rezonanțelor (al ecoului din trecut)
  4. Nivelul rațional (al ideilor, al gândurilor)

evidențiind faptul că este esențial să răspundem pe același nivel pe care comunică interlocutorul nostru.  Nefăcând acest lucru, este ca și cum fiecare dintre cei care interacționează s-ar afla pe benzi paralele fără a crea premisa că mesajele lor se pot întâlni.

Pentru o abordare realmente utilă, liderul are nevoie de deschidere proprie și de o abordare sistemică.  Oamenii sunt fiecare în parte un sistem de sine stătător, care se integrează într-un sistem complex numit echipă sau organizație.  În acest context, liderul are nevoie să comunice cu interlocutorii lui pe același nivel pentru că, doar în felul acesta, va recepționa mesajele în plinătatea lor de conținut și, în egală măsură, răspunzând pe același nivel, se va asigura că mesajul lui va ajunge la destinatar.  

Raportându-ne doar la două din cele patru niveluri pe care se construiește comunicarea în metoda Espere, este de preferat ca un lider să poată identifica nivelul de la care comunică oamenii săi.  În sensul acesta, iată câteva aspecte utile:

  • Să se conecteze cât mai mult (100% dacă e posibil) în interacțiunea umană
  • Să identifice emoția din spatele cuvintelor și să-i permită celuilalt să și-o exprime
  • Să fie prezent în ascultare, tăcând
  • Să fie disponibil în a asculta fără să interpreteze
  • Să nu judece persoana
  • Să nu anticipeze răspunsul 
  • Să-l încurajeze pe celălalt să fie deschis 

Nu există leadership fără comunicare cum nu există viață fără comunicare...

Deși comunicarea nu se învață la școală, vestea bună este că aceste abilități de comunicare interpersonală pot fi învățate la cursurile de specialitate și, apoi, cu voință și răbdare, ele devin comportamente care schimbă atât viața liderului, cât și viața organizației.
 

Categorie
Dana Russu

Preocupată de timpuriu de natura umană și de modul în care oamenii parcurg etapele evoluției, Dana și-a demonstrat și exersat abilitățile de a... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.