[email protected] 0770 414 202

LIDERUL CARE ANTICIPEAZA SCHIMBAREA: CONSUMATORUL DE ASTAZI SI CEL DE MAINE


Transformari actuale si tendinte in comportamentul consumatorilor si efectul acestora asupra organizatiilor.

O parte semnificativa a muncii unui lider in organizatii presupune anticiparea schimbarilor celor mai probabile care vor avea loc in “ecosistem”, adica in mediul de piata in care activeaza compania respectiva. Pionieratul presupune un spirit al anticiparii si schimbarii.

Liderul care vrea si intelege ca trebuie sa fie cu un pas inaintea vremurilor sale trebuie sa isi dedice o parte importanta din timpul sau reflectiei despre tendintele noi din piata si din lumea de business in general.

Care sunt tendintele care influenteaza comportamentul consumatorilor?

  1. Prima dintre ele este de natura demografica si se refera la imbatranirea populatiei. Pana in anul 2030 se estimeaza ca numarul persoanelor care vor ajunge sa aiba, la nivel global, peste 65 de ani, va ajunge la 1.000 de milioane (de la 300, cate sunt in prezent).
  2. Cea de-a doua este reprezentata de explozia si dezvoltarea unei noi clase de mijloc care provine din tarile in curs de dezvoltare. Se estimeaza ca, in perioada 2000-2030, aproximativ 3.000 de milioane de persoane vor face parte din noua clasa de mijloc, vorbind in special de regiunea pacifica a Asiei. Acest lucru implica un consum mai mare de produse precum masinile, electricele etc.
  3. Cea de-a treia tendinta se refera la dezvoltarea urbana. Numai in China exista deja peste 200 de orase mari, avand fiecare un numar de peste un milion de locuitori. Se estimeaza ca in 50 de ani (1980-2030) 46 % din populatia globului va locui in mediul urban (de la 18 procente in prezent).
  4. Cea de-a patra directie are in vedere supratehnologizarea. Peste 2.000 de milioane de persoane utilizeaza astazi interentul.
  5. Ultima tendinta se refera la criza de resurse (apa, alimente, materie prima etc.).

Prin ce transformari trece astazi consumatorul?

Putem remarca patru schimbari relevante in atitudinea clientilor:

1. Prima schimbare are in vedere dorinta tot mai pronuntata a clientilor de a folosi internetul ca mijloc de procurare a produselor sau serviciilor pe care le doresc.

2. Cea de-a doua transformare semnificativa in atitudinea clientului se refera la accesul multiplu, simultan, la produsul sau serviciul dorit. Astazi consumatorul poate vedea un film in avion, pe telefon, pe laptop, la cinema sau in fata televizorului. Aceasta libertate aduce cu sine si alegerea de a accesa produsul sau serviciul in conditiile considerate cele mai bune, mai economice, mai confortabile.

3. O a treia schimbare se reflecta in polarizarea pietelor. Extremele pietei medii (low cost/high end) sufera transformari. Consumatorii prefera pe de o parte oferte de servicii si produse cu preturi mici si calitate rezonabila si, pe de alta, oferte cu preturi medii si calitate inalta.

4. Ultima schimbare: clientii sunt mult mai “prezenti” atunci cand vine vorba de raportarea la produse si servicii. Spre exemplu 40% dintre consumatorii europeni sunt interesati de produsele de tipul “do it yourself”. 

Ce efect au schimbarile din comportamentul clientilor asupra organizatiilor?

Piata este pentru organizatii ceea ce este mediul natural pentru un animal. Animalele stiu cand au loc schimbari in natura si cand, in consecinta, este nevoie sa faca ele insele transformari in rutina lor. Transformarile de  mai sus par sa indrepte organizatiile catre adaptare si evolutie in urmatoarele directii:

  • Posturile mai creative vor fi la tot mai mare cautare. De altfel, multe aspecte ale organizatiei vor deveni tot mai sofisticate (in mod paradoxal, una dintre cele mai sofisticate atitudini pe care o intalnim azi in companii este valorizarea simplitatii, a caracterului informal).
  • O alta modificare semnificativa priveste organizatiile de nivel mediu si va fi legata de adaptarea acestora la noile piete. Aceste organizatii vor trebui sa gaseasca resurse pentru adaptare inteligente pentru a putea avea succes in zone economice unde exista produse/servicii deja consacrate.
  • A treia schimbare va fi legata de gestionarea, reformarea modului in care se realizeaza distributia. Ea trebuie sa devina mai unitara, sa se realizeze intr-o maniera mai inchegata.
  • O alta schimbare interesanta pe care o vor experimenta organizatiile, va fi legata de gestiunea informarii clientilor si de politicile de gestionare ale serviciilor. Multe companii vor trebui sa isi redefineasca viziunea astfel incat accentul sa nu mai cada pe vanzarea de produse ci, mai degraba, pe “formarea” clientilor.
  • Ultima transformare se refera la gestiunea inovatiei. Timpurile cer ca organizatiile sa reflecteze mereu asupra felului in care se lucreaza in interiorul lor si a modului de gandire al oamenilor care o alcatuiesc.

Liderii adevarati trebuie sa stie sa anticipeze schimbarile care vor avea impact asupra organizatiilor lor. Pionieratul pune in lumina imperativul atentiei atunci cand vine vorba de viitor, de tendintele lui, de impactul probabil al acestora asupra clientilor si de forma de lucru din organizatii.

Autor

Luis HUETE

Luis Huete este profesor in cadrul IESE Business School, consultant pentru sfera de top management, speaker, autor si executive coach. Luis este licentiat in drept in cadrul IESE Business School si bursier Fulbright, proiectul sau de dizertatie pe tema strategiilor de servicii comerciale ale bancilor fiind premiat de Decision Science Institute in anul 1988. El a lucrat, de altfel, ca cercetator...

Companie

Scroll to Top
// //