fbpx Misiunea, un imperativ | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Misiunea, un imperativ

Marile declaratii de misiune nu pot fi neutre, reci, vagi, gonflate sau, dimpotriva, sterse. Ele trebuie sa cuprinda acel ‘ceva’ care face ca o scoala de business sa fie unica. Iar menirea ei este aceea de a fi ca o oglinda care reflecta concentrat scopurile fundamentale ale acesteia.

 Richard Sorensen, decanul Virginia Tech – Pamplin College of Business, Blacksburg, a lansat, intr-o reuniune recenta la care au participat peste alti 60 de decani, urmatoarea provocare: ‘daca fiecare dintre noi ar asterne pe o bucatica de hartie declaratia de misiune a universitatii pe care o reprezentam aici si am umple un perete intreg cu mesajele noastre, ati reusi sa faceti diferenta dintre al vostru si toate celelalte?”

Intrebarea nu si-a gasit un raspuns practic, insa ea reflecta un aspect real: cele mai multe scoli de business, indiferent de nivelul lor calitativ, nu se diferentiza esential de competitie prin declaratii de misiune care sa faca cu adevarat diferenta.

Si atunci cum isi pot da seama viitorii studenti ce reprezinta acele institutii si ce ofera ele cu adevarat?

Cum isi poate, prin urmare, o scoala de business, un program de studiu in afaceri, mesteri o declaratie de misiune scurta, patrunzatoare, semnificativa, cu impact? Cum poate ea reflecta in mod autentic scopurile, strategia, unicitatea acelei institutii sau acelui proiect? Apoi: cum este ea implementata in activitatea cotidiana?

Iata, in randurile de mai jos, pasii strategici de constructie a unei declaratii de misiune adecvate, asa cum au fost ei conceputi, experimentati, de trei decani ai unor centre de studiu de business.

1. Declaratia de misiune este intotdeauna complementara planului strategic de ansamblu al institutiei respective de invatamant.

Ordinea fireasca a conceperii este: strategia se elaboreaza prima, iar misiunea o completeaza si o evidentiaza intr-un mod care impacteaza si rezuma esenta ei.

2. In elaborarea ei se iau intotdeauna in considerare punctele forte a ale institutiei reprezentate

Aceasta inseamna, implicit, ca accentul trebuie pus pe acele elemente speciale care fac, calitativ, diferenta specifica intre ce are de ofierit in plus/altfel, un centru de business si toate celelalte.

3. Este esential ca declaratia de misiune sa tina cont si de ceea ce isi propune acea institutie pe viitor

Declaratia de misiune subliniaza si deschiderea acelei institutii spre ce va urma. Ea poate proiecta dedicatia acesteia pentru viitoare proiecte, oferind astfel o imagine nu doar despre starea prezenta, ci si despre continuitatea acesteia, despre transformarile pozitive care vor avea loc.

4. Este important ca elaborarea misiunii sa tina cont de nevoile comunitatii

Cine sunt cei care vor avea nevoie in viitor de studentii pregatiti la institutia respectiva? Ce isi doresc acele organizatii? Misiunea se adapteaza cererilor realiste ale pietei.

5. Declaratia de misiune se elaboreaza in urma mai multor feedbackuri relevante

Cu alte cuvinte reactia altor persoane sau organizatii (specialisti in branding, consultanti in comunicare, profesori asociati etc.) relativ la forma acesteia este foarte importanta. Ea reflecta dintr-o alta perspectiva felul in care sunt/pot fi percepute imaginea si obiectivele institutiei respective.

6. Afirmarea misiunii se face in mod responsabil si realist

Mai simplu spus, ea trebuie sa fie sincera, sa nu promita mai mult decat ofera, sa reflecte in mod echilibrat, armonios, scopurile si strategia institutiei pe care o reprezinta.

7. Cel mai bun test al valabilitatii misiunii: punerea fata in fata cu deciziile institutionale semnificative

Daca declaratia de misiune este, intr-adevar, oglinda organizatiei si a obiectevleor sale, atunci orice mare pas, orice proiect major, orice schimbare relevanta trebuie sa fie in acord cu ceea ce este sustinut in afirmarea ei.

8. Declaratia este omniprezenta

Asa cum ea trebuie sa reflecte ‘miezul’ valoric si actional al unei institutii, tot astfel si aceasta din urma trebuie sa o evidentieze pretutindeni…la propriu: pe siteul web al organizatiei, pe peretii cladirii etc.

9. Misiunea trebuie sa fie adaptabila

Ea este o oglinda care reflecta in permanenta realitatea strategica, valorica, de intentie, a institutiei respective. Astfel ca, ori de cate ori aceasta din urma trece prin schimbari majore, declaratia de misiune este modificata in acord cu noua imagine, cu noile scopuri, principia si proceduri.

10. Schimbarile la nivel de misiune nu se fac de pe/la o zi pe/la alta.

Tocmai pentru ca ea reflecta ceea ce are esential o organizatie – fie ea de invatamant sau de orice alta natura – declaratia de misiune are un grad mare de stabilitate. Modificarile pe care le resimte trebuie sa fie, asadar, ecouri ale unor schimbari de fundament in strategia si orientarea axiologica a acelei institutii.

In concluzie, declaratia de misiune trebuie sa reprezinte o o descriere coerenta, scurta, a ceea ce este si face si acea institutie de invatamant de business, a principiilor pe care le sustine. Ea reflecta unicitatea ei si, implicit, locul si rostul sau alaturi de omoloagele sale.

(Traducere si adaptare de Irina-Gabriela Buda dupa “Mission Imperative”, de Sharon Shinn, BizEd, martie/aprilie 2013)

 

Acest articol este oferit cu spirjinul ASEBUSS.

Categorie

Deşi am la bază studii de filosofie, în ultimii doi ani m-am concentrat mai degrabă pe cele de training, în cadrul unui master al Facultăţii... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.