[email protected] 0770 414 202

Simulari de afaceri si procesul de invatare


“Poti sa afli mai multe despre o persoanaintr-o ora de joaca decat intr-un an de conversatii” - Platon - 

Am ales sa incep cu acest citat pentru ca mi se pare cea mai buna ilustrare a beneficiilor unei simulari de afaceri intr-o cultura care este mai degraba reticenta la a invata jucandu-se. 
Nicicand nu mi s-a parut mai valida aceasta afirmatie decat in ultimii 3 ani. Schimbarile tehnologice, rapiditatea care ne dicteaza modul de a opera ne fac din ce in ce mai atenti la modalitatile pe care le alegem pentru a invata, a ne dezvolta si a progresa. Daca acum 10 ani nu ne inchipuiam ca vom putea sa trecem printr-un proces complex de invatare online, in ziua de azi, acesta a devenit din ce in ce mai fezabil si chiar dezirabil. Daca acum ceva timp foloseam simularile de afaceri pentru a-iajuta pe oameni sa-si inteleaga mai bine rolul si interdependenta cu alte departamente, acum le folosim pentru a creste implicarea, a imbunatati business acumen, a implementa schimbari de cultura organizationala si a dobandigandire strategica. 

De ce simulari de afacerisi nu altceva?

Stilurile de invatare sunt diferite de la om la om insa cred ca cea mai puternica interventie care poate atinge toate stilurile este simularea de afaceri. Aceasta este foarte versatila si poate fi adaptata unui larg spectru de obiective, unele mai tehnice si astfel mai evazive iar altfel mai usor de inteles prin prisma unui joc.

Am participat prima data la o simulare de afaceri acum 11 ani si de atunci incolo la mai mult de 10 si pot spune ca, cel putin pentru mine, care am nevoie de a experimenta si apoi reflecta, sunt singura modalitate de a intelege, exersa, internaliza informatii atat tehnice cat si strategice, notiuni financiare, notiuni legate de productivitate sau legate de oameni.
Imi amintesc foarte viu si acum cand am inceput simularea si rolul meu a fost cel de CEO integrat cu Director de vanzari. Prima reactie a fost sa ma duc catre zona de vanzari si sa propun o strategie de a vinde mai mult. Insa, rolul de CEO ma oprea si m-am vazut in fata unei decizii grele: “ce este mai important sa fac? Cum ma uit la toate functiunile astfel incat sa imi ating acei indicatori dupa care eram masurati?” Acela a fost un moment de declic pentru mine. A te uita de sus la o afacere si a intelege toate resorturile este un obiectiv destul de complex. Cadrul plin de siguranta in care se intampla simularea m-a ajutat. M-am uitat si la celelalte echipe care se straduiau sa gandeasca o strategie si atunci am inteles: “Pana nu experiemntezi tu, nu poti intelege la nivel profund cum functioneaza cu adevarat o organizatie”.

Desi tendintele in invatare si dezvoltare se schimba de la an la an si oamenii devin din ce in ce mai putin rabdatori, simularile de afaceri sunt un instrument care atrage, provoaca si schimba percepti si perspective. Sunt multe benefiicile aduse de o astfel de interventie de invatare, si nu are sens sa le enumar aici, insa mi-ar placea sa va povestesc despre o experienta al unui client.

Cum arata in practica?

Este vorba de o companie multinationala care trecea printr-un proces masiv de schimbare – de la un nou General Manager la o noua strategie venita de la grup si oarecum straina pentru cei din Romania. Strategie care cerea nu doar schimbarea unor indicatori de performanta cat si cultura organizatiei – obiective destul de delicate pentru perioada foarte scurta in care trebuia sa se intample. Clientul meu isi propunea sa inceapa cu simulari de afaceri pentru top si middle management pentru a integra noua strategie si a cascada la restul organizatiei. Pe langa aceste foarte generoase obiective, ar fi dorit sa mentina dedicarea si implicarea oamenilor pe parcursul acestui proces masiv, stiind ca acest lucru este vital pentru a finaliza cu succes. 
Simularea de afaceri a fost primita cu destul de multa reticenta de echipa de top management pentru ca nu intelegeau cum, un joc ca acesta, ii va ajuta pe oameni sa inteleaga mai bine noua strategie si mai mult decat atat sa adere la ea si sa o integreze in modul de operare. Nu mica le-a fost surpriza cand dupa primele serii, oamenii au inceput sa colaboreze pentru a implementa noua strategie intr-o maniera necunoscuta pana atunci acestei organizatii, chiar si atunci cand vechea strategie era usor de atins.

Cu ce i-a ajutat si ce a schimbat la ei a fost modul prin care au experimentat ce presupune sa integrezi functiunile unei afaceri, care este puterea colaborarii atunci cand intelegi si integrezi strategia, cum te ajuta sa stii si sa intelegi partea financiara, cum poti atinge si depasi obiective atunci cand iti asumi responsabilitatea rolului tau in cadrul organizatiei. Am vazut oameni de vanzari care propuneau sa nu mai dea bonusuri de vanzari pana nu-si indeplinesc tintele, am vazut oameni din financiar care spuneau ca trebuie sa fie mai rapizi in modul de colaborare cu cei din vanzari pentru a-i sprijini sa inchida mai multe contracte, am vazut oameni care, pana atunci, nu intelegeau cum a luat top managementul anumite decizii iar acum nu doar ca le luau ei insisi la fel dar si integrau cifre, directii strategice si coeziune.

Programul a reusit sa sprijine schimbarea culturala dorita, sa modifice traiectoria unei organizatii care parea descendenta si sa puna niste caramizi solide in competentele oamneilor, a reusit sa construiasca coeziunea unei echipe mai degraba demotivate si sa schimbe perspective.

Discovery Learning

“Daca eu iti spun ceva, este adevarat pentru mine insa daca tu descoperi ceva este adevarat pentru tine”

Discovery learning este metodologia pe care se bazeaza simularile de afaceri si modalitatea prin care oamenii descopera, reflecteaza si apoi internalizeaza la un nivel mult mai profund. Simularile cu adevarat valoroase sunt cele care sunt croite pe modelul specific al diferitelor industrii si pot opera usor cu indicatori specifici astfel incat transferul la realitate sa fie mai mult decat natural si oamenii sa se poata uita la modul in care ei fac lucrurile simulandu-le. 
Ce mi se mai pare la fel de relevant este modul in care trainerii integreaza realitatea clientului in simularea propriu-zisa si pot ghida procesul astfel incat aceasta platforma sa ajute in mai multe directii.

Unul dintre cele mai frumoase feedback-uri pe care le-am primit de la clienti legate de simulari a fost: “am invatat si inteles mai multe in aceste 3 zile decat in cei 3 ani de cand sunt in aceasta organizatie.”

Autor

Laura Solomonescu

Laura Solomonescu este Manager de Vanzari si Business Associate la Interact. Experienta: Laura are o experienta de peste 4 ani in vanzarea de solutii si servicii pentru Interact Communication. Laura gestioneaza un important portofoliu de clienti si se remarca prin implicarea deosebita in mentinerea relatiei cu clientii. Unele dintre principalele calitati ale Laurei sunt proactivitatea si...

Companie

Scroll to Top
// //