Mergi la conţinutul principal

Sistemul 4MAT al stilurilor de învățare

În 1972, Bernice McCarthy a dezvoltat Sistemul 4MAT, potrivit căruia există 4 tipuri principale de stiluri de învățare și fiecare dintre ele indică o serie de puncte forte în cadrul procesului de învățare. Sistemul lui McCarthy este structurat pe două coordonate continue, și anume: percepția, modalitățile prin care oamenii  preiau informațiile, și procesarea, ceea ce fac oamenii cu informațiile.
Iar, de aici, se identifică 4 stiluri de învățare, care, de altfel, oferă și anumite caracteristici specifice celor care se încadrează în fiecare stil. Aceste stiluri sunt:
1. Inovativ- imaginativ: stilul prin care se percepe prin simțuri și emoții și se procesează într-un mod reflectiv. Este stilul care are nevoie de răspunsul la întrebarea DE CE?
2. Analitic: stilul prin care se percepe prin gândire și se procesează reflectiv. Are nevoie să i se răspundă la întrebarea CE?
3. Realist: se percepe prin gândire și se procesează activ. Este stilul care întreabă CUM?
4. Dinamic: percepe prin simțuri și emoții și procesează activ. Are nevoie de răspuns la întrebarea DACĂ?

 

Ce îi caracterizează pe cei care se încadrează în aceste stiluri de învățare?

1. Inovativii- imaginativi- experimentarea, simțire și reflecție
Este stimulat de abordările creative și inovative din învățare. Ei percep informația concret și o procesează reflectiv. Preferă să adreseze întrebări, să vorbească despre sentimentele și emoțiile lor, să lucreze în grup. Preferă învățarea legată de cazuri din viața reală și să li se ofere răspuns la întrebarea "De ce am nevoie să învăț asta?". 
Sunt interesați, de asemenea, de sensul personal și de crearea de relații și preferă să aibă motive pentru a învăța, ideal fiind acelea care pot să creeze corelații între experiența personală și să ofere informații utile pentru viața lor de zi cu zi.

2. Analiticii- conceptualizarea, reflecție și gândire
Sunt cei orientați către cunoaștere, sunt conceptuali și organizați. Percep în mod abstract informația și o procesează reflectiv. Sunt gânditori logici, abstracți care vor date, idei, detalii. Preferă să învețe gândindu-se prin intermediul ideilor. Ei sunt aceia care întreabă "De ce am nevoie ca să învăț?".
Sunt dornici să obțină date pentru ați aprofunda înțelegerea asupra conceptelor și proceselor. Preferă să asculte și să se gândească la informații.

3. Raționalii- aplicarea, gândire și acțiune
Sunt cei care preferă un comportament activ de rezolvare a problemelor, învățarea prin descoperire, sarcinile care să le solicite și simțurile și deprinderile. Ei percep informația abstract și o procesează activ. Le place experimentarea directă atunci când învață lucruri noi și vor să aplice ceea ce învață în situații noi. Sunt cei care vor răspuns la întrebarea "Cum folosesc această informație?". De asemenea, sunt cei care nu vor doar să afle răspunsul la acest cum, ci vor să și-l încerce.

4. Dinamicii- crearea și acțiunea
Aceștia preferă să învețe prin descoperire proprie și lucrând independent. Sunt cei cărora le plac acele sarcini care presupun risc. Ei percep concret informația și o procesează activ. Vor acțiune. Vor să vadă, să atingă, să audă, să simtă. Vor să afle răspunsul la întrebarea "Cum ar fi dacă...?". Preferă să caute acele posibiltăți și oportunități ascunse, să exploreze și să învețe prin încercare și eroare.
 

Categorie

Specialist în comunicare şi imagine publică şi internă în domeniul de business si politici sociale, marketing online și PR. Learning facilitator,... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.