Mergi la conţinutul principal

Vrei sa fii carismatic? Iesi de pe pilotul automat!

Se spune ca un om si-a pus in minte sa gaseasca Piatra Magica ce indeplineste orice dorinta. Stia ca aceasta se afla pe malul marii si ca va trebui sa se plimbe pe tarm si sa ia in mana fiecare piatra. Daca piatra era rece, trebuia sa o arunce inapoi in mare pentru ca era doar o piatra obisnuita; iar daca era calda, trebuia sa o pastreze, aceea fiind Piatra Magica.
Hotarat, omul s-a dus pe malul marii si a inceput sa culeaga pietre. Prima piatra pe care a luat-o in mana era rece. A aruncat-o in apa. Si a doua piatra era rece - a aruncat-o si pe aceasta. In acest mod si-a petrecut toata ziua, apoi ziua urmatoare, si inca o zi. Au trecut astfel saptamani intregi in care a gasit doar pietre reci pe care le-a aruncat inapoi in mare.
Dar, intr-o buna zi, a simtit ca a pus mana pe o piatra calda. In sfarsit gasise Piatra Magica! Din pacate, s-a bucurat de ea doar o fractiune de secunda, inainte de a o arunca in apa. Dupa atatea saptamani, aruncatul pietrelor ii intrase in reflex…

Automatizarea, cu bune si cu rele
Imi place povestea de mai sus deoarece ea reflecta modul cum ne traim viata sub imperiul obisnuintelor de comportament si gandire, de la faptul ca executam mecanic diverse actiuni (mergem cu metroul adanciti in ganduri si uitam sa coboram la statia dorita) pana la reactiile necontrolate, conditionate, pe care le avem in anumite situatii sau interactiuni (ne enervam de cate ori vorbim cu o anumita persoana).
Pe de o parte, excelenta in stapanirea unor operatiuni presupune o doza importanta de automatism, provenita din multe ore de experienta si de practica. Putem afirma ca stim sa conducem o masina sau sa utilizam un aparat atunci cand nu mai este nevoie sa ne gandim cum se face acel lucru - ci pur si simplu il facem. La fel, un pianist sau un dansator repeta de nenumarate ori o partitura sau o coregrafie pana cand aceasta ii intra in memoria corpului, si de abia din acest punct incolo el este capabil sa adauge actului artistic si emotia, stilul interpretativ. 

Legatura dintre carisma si prezenta
Pe de alta parte, comportamentul automat si neconstientizat, de tip stimul/raspuns, ne face sa aruncam multe "pietre magice", ceea ce se traduce prin erodarea relatiilor personale si profesionale, ignorarea oportunitatilor si "orbirea" fata de lucrurile pe care le facem gresit in mod repetat. Mai mult, exista o legatura dovedita intre a fi "cu capul in nori" si incapacitatea de a-i influenta pe ceilalti si de a fi perceputi drept carismatici. 
Carisma poate fi definita drept abilitatea de a capta cu usurinta atentia celor din jur, a-i inspira pe ceilalti si a fi persuasivi aparent fara efort. Numeroase carti si articole care studiaza acest subiect mentioneaza capacitatea de a fi cu totul in momentul prezent si a acorda celor din jur atentia noastra deplina drept unul dintre pilonii de baza ai efectului carismatic.

Ce inseamna, de fapt, sa fii prezent?
Atunci cand esti pe deplin ancorat in momentul si locul prezent, chipul, corpul, cuvintele si comportamentul tau transmit un mesaj congruent si puternic, care il face pe interlocutor sa se simta flatat si sa aiba incredere in tine: "Sunt aici si iti acord toata atentia mea, deoarece te respect si esti important pentru mine". De exemplu:

  • Asculti activ, adica nu iti pregatesti mental o replica isteata sau defensiva in timp ce celalalt vorbeste, ci chiar te straduiesti sa "auzi" si sa intelegi ce spune partenerul de discutie. Pui intrebari si focalizezi discutia spre interlocutor, nu spre tine. 
  • Tinuta ta este dreapta si neutra, respiratia este profunda si egala, strangerea ta de mana este ferma, privesti interlocutorul in ochi, zambesti si dai din cap incurajator cand iti vorbeste. 
  • Daca ai primit un refuz sau s-a intamplat ceva neplacut, te recompui cu usurinta si te concentrezi pe repararea situatiei in exterior, nu pe dialogul tau interior plin de acuzatii sau vaicareli. 

Constientizarea declansatorilor
Mai mult decat atat, iesirea de pe pilot automat presupune constientizarea acelor pattern-uri proprii de comportament sau a stimulilor care ne declanseaza anumite reactii. De exemplu, este util sa ne intrebam:

  • Ce anume din situatia X sau locul Y ma face de fiecare data sa intru in panica sau sa ma enervez? Ce puncte nevralgice imi sunt atinse?
  • Ce convingeri sau presupuneri ma fac sa ma cert de fiecare data cu un anumit coleg, chiar si cand imi propun sa fiu calm?
  • Ce cuvinte sau activitati ma arunca instantaneu intr-o stare de plictiseala sau "autohipnoza" care ma impiedica sa fiu atent sau sa particip activ la ceea ce se petrece in jur?

Odata ce ai devenit constient de starile tale si de dialogul tau interior, poti alege ca data viitoare cand te vezi cu acel coleg sa conduci abil conversatia intr-o directie constructiva sau sa iti pastrezi buna dispozitie intr-o situatie tensionata. O astfel de schimbare de dinamica va fi cu siguranta remarcata si va contribui la imbunatatirea imaginii tale profesionale si a calitatii relatiilor tale.
In concluzie, indiferent ca numim asta iesire de pe pilot automat, prezenta sau mindfulness, merita sa facem efortul de a le oferi celorlalti cadoul atentiei noastre nedivizate si de a intrerupe cercul vicios al reactiilor automate. Pentru ca, parafrazandu-l pe Viktor Frankl, intre stimul si raspuns se afla libertatea noastra de a decide cum se vor desfasura lucrurile mai departe.

Încă nu există conținut.

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.