Mergi la conţinutul principal

Dezavantajele reducerilor de costuri

Programele de reduceri de costuri din cadrul companiilor isi pot atrage uneori o reputatie nu tocmai buna, atunci cand sunt nu sunt abordate corect.

O abordare incorecta de reduceri de costuri este impunerea unui procent de reduceri de costuri identic pentru toate departamentele din cadrul companiei, sau pentru toti furnizorii companiei. Aceasta apare de obicei atunci cand managementul comapniei realizeaza ca organizatia nu isi va atinge obiectivele financiare si decide ca toti vor trebui sa suporte in mod egal efortul reducerilor de costuri.

Impunerea unui procent egal de reduceri de costuri la nivel de companie are trei efecte negative:

  1. Departamentele care in mod proactiv, voluntar, si-au redus deja costurile vor trebui sa gaseasca acum modalitati de a-si reduce in continuare cheltuielile cu un procent pe care este posibil sa nu il poata realiza;
  2. Managerii care au experimentat multiple runde de asemenea reduceri de costuri impuse in mod unitar, pot realiza ca singura modalitate de a realiza pe viitor acest obiectiv este sa-si mareasca bugetul cu cheltuieli nejustificate, astfel incat sa aibe suficiente rezerve pentru taierea bugetului atunci cand apare directiva de reduceri de costuri.
  3. Reducerea de costuri impusa in mod egal tuturor departamentelor poate rezulta in eliminarea unor cheltuieli necesare sustinerii cresterii companiei pe termen lung, precum trainingul angajatilor sau noi investitii in dezvoltarea afacerii. Daca aceste cheltuieli sunt reduse fara o analiza atenta, initiativa poate prejudicia, pe termen lung, strategia de crestere a companiei.

Efectele negative de mai sus (care, din pacate, chiar apar in multe companii), pot fi eliminate prin elaborarea unui plan diferentiat de reduceri de costuri, care sa isi fundamenteze obiectivele distincte fiecarui department pe analiza profesionista a cheltuielilor.

Vezi: Cursuri de achiziții recomandate de LearningNetwork

Beneficiile inregistrare de companiile care au inceput analiza cheltuielilor cu furnizorii, drept arie distincta de responsabilitate a functiei de achizitii, fiind de natura:

  • Eficientei proceselor de achizitii: reduceri de costuri, usurinta identificarii categoriilor cu potential de reducere de costuri, eliminarea penalitatilor de plata si garantarea reducerilor de volum;
  • Efectivitatii functiei de achizitii in organizatie: usurinta cuantificarii performantei procurementului, cost total redus si ROI ridicat al functiei de achizitii, reducerea timpului de raportare;
  • Cresterea motivatiei buyer-ilor: eliminarea frustrarilor generate de presiunea timpului in proiectele de achizitii, cresterea stimei de sine si a importantei in cadrul organizatiei, o perceptie mai mare asupra puterii personale in negocierile cu furnizorii

In vremuri dificile, majoritatea organizatiilor adopta masuri de reduceri de costuri precum:

  • reduceri de personal sau a beneficilor angajatilor;
  • reduceri ale calitatii produselor;
  • negocieri agresive cu furnizorii pentru reducerea costurilor.

Totusi, cei mai multi analisti sunt de acord ca tacticile pe termen scurt creeaza pe termen lung probleme majore privind reputatia in fata clientilor (datorita deteriorarii calitatii), a furnizorilor (datorita stilului neanderthalian de afaceri) si a angajatilor (datorita limitarii potentialului de crestere).

Este motivul pentru care Managementul Cheltuielilor a crescut in popularitate si devine o parte a strategiei pe termen lung in organizatiile interesate sa livreze valoare pe termen lung, adresand reducerile de costuri dinspre interior, prin schimbarea strategiilor de achizitii, a metodologiilor de reducere de costuri, a aplicatiilor informatice menite sa sprijine obiectivele functiei de achizitii.

Este motivul pentru care modulul de Management al cheltuielilor cu furnizorii este nelipsit in cursurile noastre.

Purchasing Training
Categorie

Alina Ionita este trainer fondator al Purchasing Training SRL-D, prima companie din Romania care sustine cursuri specializate de achizitii non-... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.