fbpx Maestrii bunelor intrebari | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Maestrii bunelor intrebari

"Cel mai bun profesor este cel care sugereaza, mai degraba decat sa dogmatizeze"

Edward Bulwer-Lytton

Se spune ca, daca esti atent, poti descoperi cheia raspunsului direct din intrebare. Sau ca intrebarile insele sunt raspunsuri mascate.

In coaching mestesugul punerii intrebarilor este vital, la fel ca si in numeroase tipuri de terapie.

Maiestria consta insa in aceea de a-i oferi clientului sansa sa isi afle propriile raspunsuri, coachul formulandu-le astfel incat nimic din propriile sale asumptii sau analize sa nu fie transmis, insinuat, acestuia.

Focusul din timpul intalnirii de coaching este pe felul in care clientul se pozitioneaza fata de o problema. Acest lucru este diferit de accentul pe problema insasi. Cu alte cuvinte, un coach bun se concentreaza pe intelegerea si revelarea cadrului mental al clientului, pe aflarea modului in care acesta se pozitioneaza fata de o chestiune pe care isi doreste sa o schimbe in bine (prin renuntare, transformare, descoperirea unei strategii bune de atingere a unui obiectiv etc.)

Tocmai de aceea arta punerii intrebarilor bune este aceea de a-l provoca pe client sa isi gaseasca propriile raspunsuri in ele, cu ajutorul lor. Aceasta presupune, mai concret, constientizarea propriei viziuni, in primul rand si, apoi, schimbarea, modificarea, transformarea acesteia. Acest lucru aduce cu sine o noua perspectiva, mai buna, constructiva, a clientului asupra a ceea ce isi propune sa rezolve.

Asumptia cu care lucreaza un coach bun este tocmai aceea ca modul in care ne raportam mental la o problema este cel care conteaza esential. El ne poate pune noi bariere sau, dimpotriva, ne ajuta sa ne eliberam de cele vechi. Tocmai de aceea accentul in coaching nu cade pe analiza continutului, ci pe cea a atitudinii clientului fata de el.

Intrebarile bine puse ghideaza discret clientul spre conturarea explicita a apropriei viziuni si il acompaniaza pe parcursul procesului de schimbare a cadrului.

Si, desi coachul poate intrevedea cu mai multi pasi inainte ceea ce ii este inca ascuns clientului, maiestria cu care formuleaza intrebarea consta in a o lasa "curata": intrebarea buna, relevanta, este cea care in care clientul aseaza raspunsul, fara a i se fi oferit pe tava dinainte de catre coach.

Iata cateva exemple de intrebari bune de coaching:

  • Ce este important in acest moment pentru tine?
  • Este aceasta o nevoie sau o dorinta?
  • Cu ce crezi ca ar trebui sa incepi?
  • Cat de dedicat esti acestui obiectiv?
  • Care ar fi cel mai util lucru pe care ai putea sa il faci acum?
  • De ce anume ti-e teama?
  • Pe ce anume vrei sa te concentrezi astazi?

Inchei cu opinia Andreei Elefteriu despre cum putem intelege mai bine in ce consta arta intrebarilor in coaching:

Stephen Covey spune, in The 8th habit from effectiveness to greatness, "He who has a WHY can live with any what and how."

Jucandu-ma putin cu spusa lui Covey, din punctul meu de vedere coaching-ul este, dincolo de obiectivul "what", despre "why" si abia apoi despre "how".

Drept urmare intrebarile esentiale in procesul de coaching (in orice model de coaching utilizat) ar trebui sa urmeze algoritmul:

1 The WHAT - identificarea si clarificarea cat mai specifica a obiectivului si, acolo unde este cazul, a posibilelor sub-obiective si/sau obiective adiacente, caz in care evident intervine si prioritizarea.

2. The WHY - resortului interior, motivul care a fost declansatorul schimbarii, caci insasi solicitarea de a face coaching, venita din partea cuiva, este un semn ca procesul de schimbare a inceput.
Tot la "The WHY" consider ca intra si verificarea ecologica a obiectivelor, verificare fara de care urmatorul pas in proces nu face sens, caci daca ecologia obiectivelor nu este pozitiva, schimbarile se vor produce lent sau deloc, caci vor aparea minunatele "da, dar ..."

3. The HOW - Intrebarile aici sunt concrete, la obiect si trebuie sa genereze un plan de actiune congruent cu obiectivul propus pentru sesiunea respectiva, dar si pentru obiectivul final al intregului demers de coaching. O sesiune de coaching in urma careia nu exista un plan de actiune, nu este sesiune de coachig.

(http://betterlifecoachingblog.com/2010/08/04/50-great-coaching-questions/http://www.metasysteme-coaching.eu/english/toolbox-ii-question-skills-in...)

Categorie

Deşi am la bază studii de filosofie, în ultimii doi ani m-am concentrat mai degrabă pe cele de training, în cadrul unui master al Facultăţii... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.