Mergi la conţinutul principal

Gigi Andrieș: Putem muta în online tot ce ține de învățarea de tip ”knowledge”

Bună ziua, Gigi, și mulțumesc pentru oportunitatea acestei discuții. Am câteva întrebări „arzătoare, la ordinea zilei”; asistăm la o digitalizare forțată de împrejurări a relațiilor de muncă și de business, s-a cerut foarte mult ca „învățarea să continue” pentru a evita scenarii ale crizei similare din 2009-2010. Aș vrea să definim puțin contextul în care operăm înainte de a discuta despre nevoile de învățare în mediul de business.

Learning Network: Există similitudini cu scenariul crizei anterioare? Sunt acțiuni pe care companiile le pot face pentru a trece mai ușor peste perioadă? Te întreb asta pentru că voi având experiență de consultanță cu afaceri din domenii diverse aveți o șansă de a gândi holistic abordarea pe care mediul de afaceri poate să o aibă în acest moment.

Gigi Andrieș: Cred că deja sunt foarte multe păreri legate de aspectele propuse în întrebarea de mai sus. Au apărut chiar din primele zile ale perioadei de criză sanitară. Eu am văzut/auzit o groază, atât pe social media, în summit-uri online sau blog-uri. Cred ca unele vin din practica de tip încercare-eroare deja existentă în aceste luni de criză sanitară și și-au dovedit utilitatea sau nu, fără a ști dacă pot fi considerate ”rețete”. Altele sunt doar exerciții intelectuale ale ego-ului fiecăruia dintre noi, de aceea n-aș vrea să mai adaug încă una cu iz ”intelectual”. Dacă ar fi să răspund totuși strict la întrebările de mai sus, eu cred că această criză este total diferită de cea din 2009-2010, măcar dacă plecăm de la cauze. Mai cred că nimeni, dar nimeni habar n-are care pot fi soluțiile viabile, fiindcă nu numai mediul de afaceri, dar întreg contextul global se află într-o provoare nici măcar complexă, ci haotică. Ce poți face acum este să gestionezi cât mai bine prezentul, situația curentă, punând oamenii și afacerea în siguranță, atât cât se poate și fiind foarte atent la semnalele care vin din exterior, pentru a putea prinde momentul când poți înțelege tendințe, când vor apărea informații bazate pe studii și analize de date, astfel încât să poți să-ți construiești cât de cât direcții strategice specifice domeniului tău de activitate.

 

L.N: Care sunt nevoile managerilor pe care le-ați observat în această perioadă? Încotro se îndreaptă conversația?

G.A: Așa cum spuneam mai sus, cred că managerii acționează mai puțin ”intelectual” și nevoile lor sunt la nivelul acțiunilor de ”aici și acum”. Managerii sunt ”pompierii” care trebuie să stingă focul. E absurd să le ceri, spre exemplu, să gândească la cum vor reclădi casa, atâta timp cât tocmai e în flăcări casa și înăuntru sunt ”familiile lor”, cel mai adesea chiar și ei. În plus, fiecare, precum a fost și Guvernul Romaniei, are resursele pe care le are ”aici și acum”. Sigur că nu e în toate domeniile la fel. În orice criză apar și mari oportunități, pe care unii care sunt alerți în starea de  ”aici si acum” le vor specula din plin.

L.N: Această întrebare poate fi și retorică, și totuși simt nevoia să insist: cât de importante sunt procesele din organizații în acest moment? Multe companii fie că au producție sau birouri sunt în momentul în care rescriu fluxuri, procese, interacțiuni? Gospodărește ar părea un moment bun de a rearanja lucrurile la un nivel mai profund, dincolo de noile reguli de sănătate și protecție individuală și a muncii.

G.A: Da, și aici sunt probabil reacții diferite: unii vor aștepta să revină la ”cum a fost înainte”, alții se vor reinventa, iar alții vor rămâne ”între”. Orice obstacol apărut atât în viața personală cât și organizațională este un excelent prilej de a te reinventa. Spre exemplu, noi în Evolutiv asta facem în această perioadă, de când business-ul ne-a scăzut aproape de zero: încercăm cu entuziasm să facem lucrurile altfel. Și începe să ne iasă. Iată, am reușit să mutăm foarte repede în online unele dintre simulările noastre față în față.  Chiar cu succes și nu numai în România!

 

L.N: Cu ce puteți contribui voi, consultanții Evolutiv? În ce moment ar putea apela un manager sau owner de companie la ajutorul vostru?

G.A: Noi credem că, mai mult ca oricând, având în vedere și argumentele de mai sus legate de reinventare, competențele necesare managerilor și angajaților din multe organizații se vor schimba. Deja lucrurile acestea erau evidente chiar înainte de criză, însă criza a accelerat procesul. Pe lângă noi competențe ce vor trebui dezvoltate, procesul de învățare se va schimba. Noi în Evolutiv ne punem serios problema asta și credem cu tărie că vor avea succes acele instrumente și procese de învățare care vor putea să implice în mod real participanții în învățare. Tot ce adaptăm sau inventăm noi acum în Evolutiv se află sub sloganul ”Engage Learning”. Asta este promisiunea de valoare pe care o facem clienților noștri!

 

L.N: Odată deschisă cutia Pandorei, vom trăi sub iminența posibilității de a ne muta în online din nou oricând este necesar. Oportunitate sau amenințare pentru mediul de business? Dar pentru companiile de consultanță și training?

G.A: Evident că online-ul este o mare oportunitate. Credem cu tărie că viitorul imediat al proceselor de consultanță și training va avea pilonul de bază în blended learning.

 

L.N: Ce putem muta din training în online și ce nu?

G.A: Putem muta în online tot ce ține de învățarea de tip ”knowledge” adică acumulare de cunoștințe, chiar și de formare de deprinderi prin exersare de rutină. Ceea ce nu se va putea muta este ”starea”, emoția atașată momentului de descoperire, experimentare și trăire în comun din întâlnirea față în față. Este fix ceea ce se întâmplă atunci când privești un meci sau un spectacol la televizor sau când ești în arenă sau în sala de spectacol. Cred că toți am trăit astfel de experiențe. Sunt no comment! Spre exemplu, eu nu sunt un fan al jazz-ului, dar eram în extaz în Teatrul de vară de la Costinești, pe vremea studenției, la recitalurile Aurei Urziceanu, Johnny Răducanu sau Anca Parghel.

 

L.N: Simulările de business, deși nu sunt folosite pe scară foarte largă, și-au dovedit utilitatea în companiile și echipele care le-au accesat. Ce este diferit în simularea de business online față de cea clasică în sală? Ce este asemănător?

G.A: Din punctul nostru de vedere ”starea” de care vorbeam mai sus și care este la cote maxime într-o simulare față în față ajunge în felul în care am transformat noi simulările la cel puțin 80% în varianta online. Și asta am ținut mult să se întâmple, fiindcă am creat multă interactivitate între participanți și între traineri și participanți în toate etapele simulărilor. Se lucrează pe activități concrete, pe subgrupe și în plen, este competivitate, fiindcă am păstrat concurența între echipe, se face foarte multă legătură prin debriefing și dezbateri între comportamentele și rezultatele de pe parcursul simulării și viața reală din organizațiile de unde provin participanții. Am exclus aproape total expunerile trainerilor, modelele și conceptele sunt introduse firesc, pe măsura ce apar situațiile potrivite.

În plus, lucrurile bune sunt date de faptul că anumite calcule de rutină se pot face acum automat și nu mai există ”timpi morți” cauzați de greșeli, neînțelegeri sau de încetineală în reacțiile unor participanți. De asemenea, o simulare de două zile față în față se desfășoară acum în 3-4 sesiuni de maxim 3 ore, în zile diferite. Asta poate fi atât un avantaj cât și un dezavantaj.

 

L.N: Aveți programat eveniment deschis pe 29 iunie. Cui se adresează? Câți participanți așteptați? Ce experiență vor avea? Care este principalul beneficiu pe care îl vor avea?

G.A: În 29 iunie invităm pe toți cei interesați să poarte o discuție de trei ore pe tema managementului talentelor din organizații. Am avut recent astfel de sesiuni atât cu oameni din HR, dar și din alte domenii. Managementul talentelor nu este o activitate a HR-ului, ci mai ales a managerilor care au oameni în subordine. Ideal ar fi să fie între 12 și 16 participanți, iar principalul beneficiu va fi o discuție foarte interactivă și practică pentru înțelegerea holistică a procesului de management al talentelor dintr-o echipă, un departament sau organizație.

 

L.N. Este primul eveniment online deschis publicului pentru voi? Aveți emoții? Pe ce vă bazați în a face acest eveniment un succes?

G.A: Evident că avem emoții, nu ești viu ca trainer, dacă ajungi să nu mai ai emoții! Dar experiența noastră, a trainerilor, cu zeci de mii de oameni avuți în față pe parcursul a zeci de ani de activitate, sprijinită și de un instrument foarte valoros cum este orice simulare de business din portofoliu Evolutiv, ne face să-i asigurăm pe participanți că va fi un eveniment memorabil.

 

Eu una abia aștept să particip! Participă și tu la SimTalent online pe 29 iunie.

Gigi Andrieș a intrat în lumea organizațiilor care învață pe cea mai firească dintre căi: învățând pentru a-și putea face mai bine meseria. Cele peste 8.000 de ore petrecute în fața unor săli de manageri de toate nivelurile din întreaga țară înseamnă pentru Gigi bucuria de a fi contribuit la transformarea și maturizarea unor organizații, la performanțe în business care s-au tradus, pentru cei alături de care a lucrat, în satisfacții profesionale, dezvoltare personală, prosperitate. I-au întărit convingerea că oamenii vor să învețe, să-și testeze limitele, să joace în echipe câștigătoare – și că menirea lui e să le fie alături. Și l-au mai învățat, în același timp, că timpul petrecut alături de soție și de cei doi copii, acasă sau în vacanțe, sunt un inepuizabil rezervor de energie, echilibru și motivație în viața profesională.

Categorie
Clementine
Publisher

Clementina Anghelache este antreprenor în publishing și learning facilitator. În 1994 a început să lucreze în vânzări, o provocare pragmatică... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.