fbpx Angajații care folosesc social media sunt mai relaxați și mai productivi | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Angajații care folosesc social media sunt mai relaxați și mai productivi

Mai mult de jumătate dintre utilizatorii români de internet (56%) au un cont de Facebook, peste media europeană. În luna septembrie 2015, Facebook a atins un record istoric, un milliard de oameni conectați la rețea într-o singură zi, iar în România a depășit pragul de 8 milioane de persoane.

Deși cei mai mulți consideră că site-urile de rețele sociale precum Facebook, Instagram și Twitter sunt o pierdere de vreme, o serie de studii au arătat exact opusul. Da, surprinzător, studiile au arătat că persoanele care folosesc site-urile de social media sunt cu 9% mai productive decât persoanele care nu folosesc social media.

Citeste si Oamenii nu respecta functia.

Pare de necrezut. Cum poți deveni mai productiv, în condițiile în care aceste site-uri îți distrag atenția de la sarcinile zilnice. Cercetătorii cred că site-urile de rețele sociale le oferă angajaților o pauză bine meritată pentru creier. În plus, se pare că oamenii care sunt mai sociabili și sunt conectați cu alți oameni prin intermediul rețelelor sociale interacționează mai bine cu colegii de muncă și rezolvă mai repede și mai bine problemele care apar. Chiar dacă studiile susțin că rețele de social media pot crește productivitatea unui angajat, cele mai multe companii nu aderă la acest punct de vedere. Stigmatul de social networking ca activitate prin care pierzi timp, cu siguranță pare să domine percepția celor mai multe companii. Multe firme blochează sau monitorizează îndeaproape aceste site-uri.

Sume uriașe cheltuite pentru “spionarea” angajaților

Nu toți angajatorii sunt de acord că vizitele repetate pe Facebook și Twitter sunt benefice. O firmă de avocatură din America a efectuat un sondaj pe mai mult de 100 de angajatori pentru a aduna informații despre cum social networking a afectat relațiile dintre manageri și subalterni. Studiul, citat de HR Tools, a constatat că 56% dintre angajatori au monitorizat activitățile online ale oamenilor în timpul orelor de program. 38% au blocat angajaților accesul la site-urile de social media și 6 % au concediat angajații care le-au folosit în timpul oreleor de program.

Mai mult decât atât, angajatorii verifică conturile de social media ale angajaților pentru a vedea ce anume postează aceștia despre companiile în care lucrează. De exemplu, companiile aeriene Virgin Atlantic au concediat 13 angajați pentru postările nu foarte prietenoase despre companie.

Citeste si Stresul iti afecteaza calitatea vietii?

Intrebarea este dacă toate aceste monitorizări sunt cu adevărat utile, dar și mai important, se justifică toate cheltuielile pe care firmele le fac în acest sens? Se cheltuiesc milioane de dolari pe software-uri pentru a bloca site-urile de social networking.

Dependența de social media, cel mai mare pericol

Mai multe cercetări au arătat că într-adevăr utilizarea rețelelor sociale în timpul orelor de muncă poate crește productivitatea. Un studiu realizat de Univesitatea din Melbourne, Australia, a concluzionat că pauzele scurte pe care le poți lua navigând pe internet sunt benefice pentru creier și măresc puterea de concentrare. Acest studiu a fost efectuat pe persoanele care folosesc social media mai puțin de 20% din timpul de lucru.

Pe de altă parte, oamenii care deprind o dependență de mediul online ar putea fi mai puțin eficienți. Medicii psihologi atrag atenția că orice persoană care petrece mai mult de 2-3 ore/zi pe rețele de socializare, neglijându-și treburile zilnice, semnalează o dependență. Un lucru este cert:  tot mai mulți oameni aleg să-și petreacă timpul liber în mediul virtual, iar companiile vor fi nevoite să se adapteze la această realitate. Fie acceptă acest lucru și își asumă consecințele, fie pot instala software-uri de monitorizare a activități angajaților, care nu vor face nimic altceva decât să-I frustreze. Însă, să nu uităm că social media există și pe smartphone-uri, așadar oamenii oricum vor fi conectați tot timpul la mediul online.

Poate cel mai important lucru este nu să interzici ci să responsabilizezi. Ca în orice domeniu, în orice companie, poţi obliga oamenii să facă ceva sau le poţi interzice să facă altceva. Cu adevărat productivi devin însă doar atunci când ei singuri decid să se concentreze asupra propriilor responsabilităţi. În acest caz, nu interdicţiile sunt soluţia ci motivarea şi conştientizarea faptului că nu eşti plătit pentru orele petrecute la muncă ci pentru valoarea pe care o aduci acelor ore.

Articol preluat de pe HPDI.

Categorie

Andrei este licențiat al Facultății de Jurnalism și Științele Comu­nicării din cadrul Universității din București.

Prin natura... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.