fbpx Coaching...o altă perspectivă | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Coaching...o altă perspectivă

Industria IT continuă să fie una în plină expansiune. O zonă în care se inovează în mod constant și care atrage cele mai mari talente. Pe măsură ce această industrie continuă să crească, în afară de nevoia de specialiști în diverse tehnologii, mai există de asemenea o nevoie de oameni care să managerieze acești specialiști. Lideri de echipă, manageri sau manageri de proiect care știu cum să folosească în mod efectiv talentele și resursele companiei. 

Saltul către o poziție de management cere un set diferit de competențe și de abilități și, prin urmare, un efort atât din partea organizației, cât și a celor aflați în aceste poziții sau care se pregătesc pentru ele de a-și dezvolta competențele și abilitățile necesare. 

Instrumentele pe care organizațiile le au la dispoziție variază- training, mentoring, sesiuni de follow-up după training, mutarea de la un departament la altul și lista poate continua. În acest articol, vom vorbi despre unul dintre aceste instrumente. Și anume, coachingul.

Programele de coaching pentru profesioniștii din IT sunt mai degrabă rezultatul unei serii de factori, de alegeri personale, suport pentru sistemele de management de proiect și Agile sau un efect al învățării și transformării interne în cadrul companiei. Oricum, nevoia de coaching este una în creștere și, fără îndoială, creează trenduri în sensul cererii pentru anii care urmează- indiferent de ce arii de business vorbim sau de ce provocări întâlnesc oamenii în viețile lor private. 

Totuși, trebuie să fim atenți și conștienți de anumite aspecte. 

Impactul unui proces de coaching poate fi unul neașteptat cauzat de două perspective particulare.

Prima are legătură cu selectarea coach-ului și a doua vizează modelul de coaching folosit.

În plus, eficacitatea procesului de coaching se poate opri sau diminua uneori. Iar aceasta poate fi doar un simplu blocaj sau poate reprezenta ceva cu mult mai profund în provocările cu care se confruntă clientul. 

Vezi cursurile de coaching disponibile pe www.learningnetwork.ro

Ce putem face în asemenea situații?

 

1. Alegerea coach-ului.

Se spune că Richelieu și-a menținut poziția sa atât de puternică datorită inteligenței acțiunilor sale. Dar foarte puțini știu că el s-a bazat foarte mult pe sfaturile părintelui Francois Leclerc du Tremblay, adevărata eminență cenușie a bisericii catolice franceze. În prezent, acești sfătuitori nu poartă robe și trăiesc printre noi promovând dezvoltarea personală, calitatea crescută a vieții personale sau a acțiunilor de afaceri și profesionale ale celor care le solicită serviciile. 

Cu toate acestea, nu orice sfătuitor este coach. Pentru a defini termenul este important să definim ceea ce este un coach. Mai exact, din ce poziție va munci el. În viața noastră privată și profesională, întâlnim foarte multe persoane bine intenționate, care sunt gata să ajute. Aceștia sunt fie experți care nu vor renunța niciodată la atitudinea lor de "întotdeauna am dreptate" nici chiar pentru un onorariu mai mare. Ei nu au abilități de ascultare activă și sunt mereu dispuși să între în conversație cu câte o vorbă....memorabilă, fie sunt începători care doresc să compenseze lipsa de experiență prin imaginație și atitudine nonconformistă. 

Un coach este cineva care lucrează în parteneriat. Care îl face pe cel care este antrenat să se simtă confortabil, îi câștigă și merită încrederea și nu judecă. Poziția pe care coach-ul o adoptă este aceea de alter ego. De aceea, dialogul va fi unul sincer și privat. Persoana antrenată trebuie să răspundă la acele întrebări pe care nu și le adresează singur niciodată. Iar, pentru coach, este de dorit să ajute relația să crească în mod natural și să rămână un alter ego.

 

2. Există o mulțime de modele în lumea coaching-ului. 

Oricum s-ar numi ele- SOL, RAAGAA, FUEL, SOLVE, OSCAR, CLEAR, COACH, STEER, CIGAR, GROW sau TGROW- ele toate folosesc puterea întrebărilor deschise adresate din perspective diferite sau la diverse momente și care au drept scop să rezolve provocările personale.

Ceea ce este revelatoare este puterea modelului. Coaching-ul reprezintă o conversație structurată ce se poartă pentru a-ți îmbunătăți viața personală sau profesională. Acești pași, indiferent de cum s-ar numi ei, au fost validați în ultimii 20-30 de ani prin rezultatele pe care le-au obținut cei care au trecut printr-un proces similar: sportivi, antreprenori, manageri, doctori, IT-iști, actori, pictori, cântăreți, etc. Dar fiți atenți la faptul că aceste rezultate au fost obținute nu prin conștientizarea, sau intenția, sau atitudinea persoanei care a fost antrenată către proces, ci, mai degrabă, prin entuziasmul față de soluția adaptată cu care persoana respectivă a venit!

3. Simplele blocaje

Pot apărea din cauza incapacității temporare a persoanei antrenate de a genera câteva soluții posibile la schimbările pe care le întâmpină. Iar pentru aceasta, sunt multe motive: totul este foarte nou, pattern-uri de gândire, presiune, stres sau starea emoțională. Una sau mai multe dintre acestea pot face ca persoană care este antrenată să nu vadă alternative. Acest fapt este unul cât se poate de normal având în vedere faptul că oamenii sunt educați să gândească bazându-se pe anumite modele sau filtre: temporale, logice, etice, religioase, de castă sau de merit. 

Pentru ca procesul să se poată desfășura mai departe este important ca blocajul să fie identificat de către coach și, totodată, tot coach-ul trebuie să folosească tehnici diverse pentru a-l ajuta pe celălalt să răzbească. Pentru un client temporar, acest blocaj poate fi sărit, rupt sau deturnat. Oricum, această atitudine poate reprezenta un minus.

Din postura de coach, soluția este aceea de a schimba filtrul sau perspectiva- de la mental la emoțional, de la spiritual la fizic. 

4. Puterea unui model de coaching

(oricum s-ar numi el) poate fi de asemenea oprită de către dilemele pe care persoana antrenată le poate avea, modelele sale nesănătoase, disonanța cognitivă și filtrele folosite pentru principiile, valorile, credințele și misiunile pe care și le-a stabilit. 

Cu toate acestea, coaching-ul nu trebuie. Deși se spune că training-ul poate rezolva provocările comportamentale și, pentru toate celelalte, există psihoterapia, lucrurile nu trebuie să stea chiar așa. Nu în Life Coaching sau Business Coaching. 

Coaching-ul te poate ajuta în acest moment fără să trebuiască să te întorci în trecut- așa cum faci în psihoterapie- sau fără să apelezi la protecția astrelor. 

Coaching-ul în sine poate evolua odată cu coach-ul și persoana care este antrenată- nivelul de tensiune fiind în funcție de un ajutor miraculos (neuroprogramarea lingvistică).

Mai exact, strategii precum Timeline, Parts Integration, Disney Model, Changing Beliefs sunt doar câteva dintre nuanțele care vor face călătoria mult mai relevantă și transformatoare pentru persoana antrenată. Și, în final, aceasta înseamnă o schimbare personală spre a fi mai bun.  

Așa că asigura-te că ai aceste lucruri în minte pentru a beneficia pe deplin de efectele pozitive ale coaching-ului!

Categorie
Iulian Ionita

Cu o experiență de afaceri extinsă, de peste 21 de ani, în companii multinaționale precum Nestle, KJS, Delta, SCA, Auto-Italia, WNS, Kruk, Iulian... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.