[email protected] 0770 414 202

Evita demotivarea angajatilor in sala de training!


Invatarea poate fi perceputa ca o nevoie, ca un privilegiu, ca un lux, dar si ca o obligatie. Depinde de invatacel si de context.

Desi proiectele de dezvoltare si perfectionare in organizatii sunt realizate (cel putin asa ne place sa credem) cu cele mai bune intentii atat pentru companie cat si pentru angajat, se intampla uneori ca mersul la training sa fie socotit mai degraba o pierdere de vreme din perspectiva participantului. Ce il face pe acesta sa se simta demotivat in sala de curs?

Va invit sa aruncam o privire asupra catorva explicatii.

Prima poate sta foarte bine sub semnul intrebarii:

“Ce legatura are asta cu mine?”

Cand luam parte la un proces de invatare este extrem de important ca el sa corespunda intereselor noastre de dezvoltare, fie si partial. Din perspectiva evolutionista creierul nostru isi investe in mod pragmatic (si selectiv) energia in eforturi de cunoastere. Suntem setati biologic spre acumulare de cunostinte utile pentru noi.

Apoi

“Ce legatura are asta cu jobul meu?”

Un training trebuie sa fie relevant pentru ceea ce avem de facut in cadrul organizatiei. Vrem sa stim ca suntem trimisi sa luam parte la un eveniment de invatare cu un scop bine delimitat, transparent, cu radacini solide in proiectele noastre profesionale prioritare in agenda de lucru.

Nu in ultimul rand

“Ce se intampla la training?”

De multe ori ce se intampla in sala de training poate fi un factor in sine de scadere a moralului. Un trainer care nu contine sala sau proiecteaza energii emotionale nepotrivite, un continut fie greoi, fie nefericit livrat, neantrenarea participantilor, interactiunea cu colegii de curs sau chiar detalii  legate de chestiuni practice (pauze de cafea, lumina in sala, asezarea scaunelor etc.), toate acestea pot demotiva si un angajat entuziast.

Iata, in randurile de mai jos, cateva din rezultatele unui studiu relevant pentru factorii motivationali care stau la baza unui eveniment de invatare de succes intr-o organizatie.

In articolul “The influence of the training environment on the trainee motivation and perceived training quality” (International Journal of Training and Development 3:1), cercetatorul Christopher Orpen subliniaza faptul ca un training cu adevarat eficient (“training effectiveness”) presupune realizarea a doua criterii: satisfactia motivationala a participantilor, pe de o parte si, pe de alta, atingerea standardelor de calitate si utilitate (aplicabilitate) a procesului de training. O conditie esentiala pentru succesul implementarii unui proiect de training este insa si mediul de training (“training environment”), adica suma tuturor conditiilor de desfasurare a acestuia.

Studiul prezentat in articol isi propune sa observe legatura dintre cele doua criterii si aceasta conditie, care a fost luata in considerare atat din perspectiva organizationala, cat si din cea personala, a angajatului.

Studiul a fost realizat in Australia, pe 105 manageri din 12 companii cu profiluri diferite, toti participantii avand o vechime de cel putin 5 ani in organizatia respectiva. Chestionarul a avut in vedere trainingurile la care deja participasera si urmatorul din agenda de invatare.

Se pare ca elementele care au fost relevante din perspectiva motivatiei in training au fost:

  • In primul rand relatia stransa dintre nevoi si rezultatele participarii;
  • Calitatea resurselor;
  • Stimulentele (“incentives”) legate de necesitatea participarii;
  • Dedicatia angajatilor fata de organizatie;
  • Implicarea angajatailor pentru jobul respectiv.

De asemenea, sfatuiesc unii cercetatori, pare ca este extrem de important pentru participanti ca acestia sa simta implicarea reala a managerilor in programele de training. Aceasta inseamna crearea conditiilor optime de facilitare a desfasurarii lui (echipamente, resurse financiare si de timp etc.). Altfel, este poate mai de dorit chiar sa se renunte la organizarea unui program de invatare organizational facut “de mantuiala”. Angajatii mai au nevoie, pentru a fi motivati, sa stie ca vor fi rasplatiti pentru efortul depus ca participanti, cat si pentru felul valoros in care vor implementa abilitatile si competentele dobandite ulterior.

Si in training, ca in orice experienta cotidiana, motivatia este strans legata de relevanta experientei (in orice sens este ea inteleasa) pentru actorii implicati.

Autor

Irina-Gabriela Buda

Deşi am la bază studii de filosofie, în ultimii doi ani m-am concentrat mai degrabă pe cele de training, în cadrul unui master al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele educaţiei (Universitatea Bucureşti). Tocmai de aceea mă bucur să pot îmbina plăcerea de a scrie cu interesul pentru un domeniu care a devenit actual pentru mine de ceva vreme încoace.
Scroll to Top
// //