fbpx A fi inteligent emoțional sau a fi competent emoțional? Aceasta e întrebarea… | Learning Network Mergi la conţinutul principal

A fi inteligent emoțional sau a fi competent emoțional? Aceasta e întrebarea…

Inteligența este adesea asociată cu o caracteristică înnăscută sau, în cel mai bun caz, antrenată și dezvoltată în copilărie. De aceea, utilizarea termenului de Inteligență Emoțională poate descuraja adulții, care consideră că, dacă până la o anumită vârstă nu au devenit suficient de INTELIGENȚI emoțional, este puțin probabil să devină „mai deștepți” în acest domeniu. Din acest motiv, aș merge spre un concept introdus de Reuven Bar-On, un psiholog evreu, născut în 1944 în Israel, ajuns cercetător în domeniul psihologiei clinice și psihologiei organizaționale în SUA, Canada, Italia și Africa de Sud.

Teoria Bar-On (1997) susține că fiecare dintre noi avem un coeficient emoțional, format din competențe emoționale plasate pe patru paliere:

[[{"fid":"1658","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"height":"170","width":"300","style":"margin: 1px; float: left;","alt":"Competente emotionale","title":"Competente emotionale","class":"media-element file-default"}}]]1.    Zona intrapersonală:

  • Respectul de sine
  • Constiința de sine emoțională
  • Asertivitatea
  • Independența
  • Autoactualizarea (sau orientarea spre dezvoltare personală)

2.    Zona interpersonală:

3.    Managementul stresului

  • Toleranța la stres
  • Controlul impulsurilor

4.    Adaptabilitatea sau flexibilitatea personală

Pe baza scorurilor la competențele de mai sus se poate calcula un nivel al stării generale: cât suntem de optimiști și cât ne considerăm de fericiți.

Competența este o combinație de cunoștințe, abilități și atitudini, antrenabile pe parcursul vieții. Acest antrenament poate fi realizat cu succes în cadrul unor programe speciale (coaching sau dezvoltare de competențe), programe în care persoana care dorește să își dezvolte o competență intră conștient și motivat pentru procesul de învățare, alături de un coach sau un evaluator. Dacă dorești să parcurgi acest proces singur, îți propun câțiva pași rezumați mai jos:

A – awareness – conștientizarea nivelului actual de dezvoltare a competenței emoționale. Această etapă este ușor de realizat prin completarea unui chestionar de evaluare a competenței emoționale, așa cum este chestionarul EQ-i. Chiar dacă lucrezi singur în acest proces, după evaluare poți cere feedback de la consultantul care s-a ocupat de aplicarea chestionarului tău. Asigură-te că primești feedback referitor la punctele tari și punctele de îmbunătățit, feedback pe care să îl poți folosi în stabilirea unui plan personal de dezvoltare.

D – desire – ancorează-ți rezultatele obținute în realitatea personală (viața profesională și cea extra-profesională) pentru a găsi exemple elocvente referitoare la efectele pe care le au zonele puternice din evaluare. De asemenea, caută acele zone din viață care sunt afectate de un nivel scăzut al competențelor emoționale. Găsirea acestor zone te va ajuta în creșterea motivației pentru schimbare, iar zonele respective vor deveni puncte de reper pentru evaluarea finală a procesului de schimbare.

K – knowledge – poți alege să participi la un training de Dezvoltare a competenței emoționale (adesea îl vei găsi sub denumirea de training de Inteligență Emoțională), care îți va oferi posibilitatea să abordezi nivelul de cunoștințe și cel de abilități împreună sau poți alege să te documentezi singur referitor la ce înseamnă a fi Competent Emoțional. Câteva resurse poți găsi la finalul acestui articol. Indiferent ce cale alegi, asigură-te că undeva, pe parcurs, faci un plan de dezvoltare personală care să te ajute să treci la următorul pas:

A – abilities – antrenarea competențelor emoționale în vivo, în mediul real: la serviciu, acasă, cu prietenii. Aceste ultime două etape (K si A) sunt complementare și se susțin reciproc. Important este ca ele sa se desfășoare în cadrul unui plan de acțiune care are repere de timp, precum și obiective și indicatori de evaluare.

R – rewarding – asigură-te că schimbările pe care tu le simți odată cu antrenarea unor abilități (vorbesc aici mai ales de cele intrapersonale) sunt sesizate și de cei din jurul tău. Cere feedback, evaluează-ți indicatorii stabiliți ca repere la începutul procesului, reia testul de inteligență emoțională. Acestea pot fi doar câteva modalități de a te recompensa pentru schimbările realizate.

Există dovezi care susțin nevoia de a ne dezvolta competența emoțională, atât pentru buna noastră funcționare într-o lume în schimbare, cu presiuni de tot felul și cu factori greu predictibili uneori, dar și pentru relațiile noastre (de la relațiile cu cei din familie, până la colegi și clienți). Mai jos, sunt câteva informații referitoare la efectele competenței emoționale asupra activității profesionale și a rezultatelor companiilor:

Un studiu realizat de Bachman et al. în 2000 arată că cei mai buni recuperatori de creanțe dintr-o agenție americană, cu un scor de 163% în atingerea targetului, au obținut un scor semnificativ mai mare în ceea ce privește auto-actualizarea, independența și optimismul, ca subscale ale EQ-i, față de colegii care și-au atins targetele doar în procent de 80%.

În companiile de asigurări, agenții de asigurări cu rezultate slabe la competența intrapersonală și la empatie s-au dovedit că obțin bonusuri din vânzări la nivel de jumătate față de valoarea bonusurilor obținute de agenții cu competențe bine dezvoltate pe aceste două zone (Hay/McBer Research and Innovation Group, 1997).

În perioada în care recrutarea și selecția de personal era realizată pe baza unor criterii standard, fluctuația de personal în 5 dintre cele mai mari companii HORECA din SUA atingea valori de aproape 50% pe an. Odată cu introducerea Competenței Emoționale (cu câteva dintre subcompetențele sale) ca și criteriu de selecție, turnoverul s-a redus la 6% (McClelland, 1999).

Astfel, a fi competent emoțional înseamnă a avea relații de succes, a face față provocărilor într-o manieră fluidă și flexibilă și a fi autentic. Am să închei cu ceea ce spunea Platon: „orice proces de învățare are o bază emoțională”. Putem spune deci că antrenându-ne competențele emoționale devenim mai inteligenți (nu doar emoțional)?

Antreneaza-ti si dezvolta-ti competentele emotionale impreuna cu Andreea Bob, trainer ATU Consulting intr-o noua sesiune a programului Inteligenta Emotionala

Bibliografie

1.            Bar-On, R., Maree, J. G., Elias, M. J. (Eds.), (2007). Educating people to be emotionally intelligent. Westport, CT: Praeger.
2.            Bharwaney, G., Bar-On, R., & MacKinlay, A. (2007). EQ and the bottom line: Emotional intelligence increases individual occupational performance, leadership and organisational productivity. Bedfordshire, UK: Ei World Ltd.
3.            Bar-On, R. (2006). EQ-i leadership user’s guide. Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
4.            Bar-On, R., & Parker, J.D.A. (2000). Emotional Quotient Inventory, Manual tehnic și interpretativ, www.testcentral.ro
5.            Bar-On, R., & Parker, J.D.A. (2000). Handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment and application at home, school and in the workplace. San Francisco:Jossey-Bass.
6.            Goleman, D (2008) Inteligența emoțională. Ed. Curtea Veche.
7.            Hill, D. (2010). Emotionomics, Cum să câştigi inimile şi minţile oamenilor. Ed Publica.
8.            * - http://www.eiconsortium.org/members/baron.htm
9.            *- http://www.eiconsortium.org/reprints/ei_issues_and_common_misunderstandings.html
Companie
Categorie
Gabriela Hum
Psiholog și trainer

Gabriela Hum - Consultant - ATU Consulting

Psiholog și trainer, Gabriela HUM este activă în zona de dezvoltare personală și training din... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.