Mergi la conţinutul principal

Leadership sau Learnership?

Liderul e responsabil de procesul de invatare din organizatie!

Pana unde este un angajat responsabil de invatare?Cat de mult este dator managerul fata de echipa sa in procesul de invatare?Si, mai ales, unde incepe si unde se termina procesul de invatare si de dezvoltare la locul de munca?Va propun astazi sa ne gandim putin la “learnership”.Conceptul de “learnership”* este vazut ca un amestesc de leadership si invatare unde responsabilitatea pentru invatare si pentru conducere este difuzata in mod progresiv de la nivel central catre o masa mai numeroasa de membri din cadrul organizatiei, care devin cu totii implicati in procesul de invatare, uneori conducand, alteori urmand intentiile celorlalti, dar intotdeauna cu atentie sporita pe alcatuirea complexa a mediului organizational care incurajeaza invatarea.Learnership-ul este din in ce mai des asumat mai ales in programele educationale ample desfasurate de organizatii internationale in tarile emergente din Africa. In intelesul general al termenului, learnership-ul reprezinta acel cumul de responsabilitati, abilitati si competente, care incurajeaza invatarea si care conving si responsabilizeaza asupra necesitatii invatarii pe termen lung.Nu imi propun sa delimitez acum cele doua concepte, ci sa va invit sa reflectati cateva minute asupra asemanarilor dintre acestea, deosebirilor si mai ales limitelor lor de functionare si necesitate intr-o echipa.

Cand e necesar learnership-ul?

Rolul “learnership-ului” este sa implice permanent echipa in cautarea motivatiei pentru invatare si sa inteleaga procesele care incurajeaza si sprijina acea invatare.O echipa in care functioneaza un tip de leadership care include notiunea de learnership, membrii vor fi mai receptivi la a invata aspecte noi, la a creste gradul de cunoastere si de expertiza in domeniul lor. Cea mai frecventa situatie in care este necesar un altfel de leadership este aceea a schimbarii, a modificarii directiei de functionare a unei organizatii, a implementarii unor noi procese, a restructurarii, si exemplele pot continua.

Cat de mult din invatare isi asuma liderul?

A responsabiliza echipa asupra importantei invatarii pentru dezvoltarea personala este esential pentru evolutia ei. Insa un lider nu este singurul responsabil de acest aspect. Learnership-ul este despre asumarea responsabilitatii la toate nivelurile de management, pentru o implicare constanta si echilibrata si pentru un interes sustinut pentru cultura de invatare. Primul aspect la care m-am gandit scriind acestea a fost “peer education”. ”Peer education” este un tip de educatie care presupune lucrul in echipa, schimbul de informatii si expertiza intre colegi, fara sublinierea unui statut de “profesor” sau de “antrenor”. Acest “peer education” este de asemenea un mod esential pentru a facilita accesul membrilor unei echipe la cunostintele comune, la impartasirea de observatii si concluzii personale. Crearea unui context comunicational eficient este esential si consider ca intra intr-adevar in atributiile unui lider sa se preocupe de buna functionare a acestui tip de educare intre membrii echipei. Insa learnership-ul nu este numai atat.

Unde se termina learnership-ul si unde incepe leadership-ul?

Lucrul cu o echipa nu este numai despre responsabilizare. Cand un manager are mai multa experienta in domeniul de activitate al echipei sau cunoaste obiectivele stabilite de managerii sai si le intelege pe acestea, este de datoria sa sa alinieze eforturile echipei potrivit cu acestea si sa valorifice adecvat si eficient cunostintele sale. Insa consider ca raspunsul la aceasta intrebare apartine fiecarui lider si echipei din care face parte.Organizatiile care incurajaza invatarea, valorizeaza eforturile membrilor lor au nevoie neaparat de lideri care sa inteleaga nevoile, obiectivele si sistemele de functionare ale echipelor si sa contribuie la dezvoltare cu toate resursele pe care le au la dizpozitie. “Learnership-ul” nu este un instrument, ci este un concept, un mod de functionare si organizare  a proceselor care sa incurajeze invatarea, sa implice echipa si sa faciliteze accesul acesteia la invatare.*asa cum a fost el descris de Ray W. Cooksey, in lucrarea “Learnership in complex organizational textures”

Categorie
Adriana Boscanici

Cu o experiență de peste 11 ani în training, vânzări, dezvoltare personală și coaching, Adriana Boșcănici a creat și conduce din anul 2006 propria... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.