fbpx Dragos Ion despre piata de L&D din Romania si proiecte inedite iD Learning | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Dragos Ion despre piata de L&D din Romania si proiecte inedite iD Learning

[[{"fid":"3452","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"height":"400","width":"300","style":"float: left; margin: 10px;","alt":"Dragos Ion","title":"Dragos Ion","class":"media-element file-default"}}]]L-am invitat zilele acestea pe Dragos Ion, Managing Partner si Senior Trainer iD Learning la o discutie despre modul in care vede el piata de training si dezvoltare din Romania, cum a evoluat aceasta in ultimii ani, despre  concluziile pe care le-a tras in urma participarii in calitate de speaker la Learning Network Festival, dar si despre compania pe care o conduce si proiectele inedite pe care le desfasoara acolo. Asa cum bine a observat si dansul, companiile sunt din ce in ce mai orientate catre oameni si nevoile acestora, iar furnizorii de servicii sunt nevoiti sa inoveze si sa isi adapteze in permanenta oferta pentru a tine pasul cu aceste schimbari. „Fabrica de manageri”, o aplicatie de coaching pentru mobil, „Willpower”, „Leadership unificat” sau „Invata despre tine in fiecare dintre rolurile tale”, sunt doar cateva dintre proiectele pe care iD Learning le-a dezvoltat sau intentioneaza sa le dezvolte pentru a atrage cat mai multi clienti si a se mentine in permanenta in topul celor mai buni furnizori de pe piata de L&D:

Luiza Pirvulescu: Aveti peste 20 de ani experienta in training si management. Spuneti-mi, va rog, 5 aspecte esentiale ale zonei de invatare si dezvoltare care sunt astazi si care atunci cand ati pornit dvs pe acest drum nu erau.

Dragos Ion: Un prim aspect ar fi acela ca a crescut ponderea practica din programele de training. Participantii invata prin descoperire, exercitii si studii de caz care devin prilej de  explorare si “cultivare” a cunostintelor.

In al doilea rand, accesarea programelor de training se face dupa o analiza a nevoilor de training, in urma rezultatelor proceselor de evaluarea a performantelor. Astfel, programele de training sunt aliniate nevoilor companiei si isi gasesc aplicabilitatea, mai multe decat inainte, in activitatea curenta a oamenilor.

Al treilea aspect este legat de tematica programelor de training. Am remarcat o specializare din ce in ce mai mare a tematicilor. Practic au trecut ca printr-o palnie, de la teme generale (Comunicare, Inteligenta Emotionala) la cat mai specifice (Drepturi in comunicarea asertiva,  Influentare constructiva in sedinte). De asemenea, am remarcat aparitia unor programe de training cu teme mai profunde, care vizeaza abordarea transformarii din interior catre exterior.

In acelasi timp, in ultimii ani s-a formalizat cadrul de coaching. El face parte din procesul de dezvoltare, sustinand cunostintele si abilitatile dobandite in traininguri sa faca parte din “rutina” zilnica. In calitate de consultanti si traineri faceam coaching si inainte, fara sa stim asta.

Un al cincilea aspect pe care l-am remarcat este o crestere a gradului de implicare a participantilor in alegerea tematicilor de training si a furnizorilor. Avem companii-client in care suntem contactati de catre beneficiari, printr-un owner de proiect, care dispun de un buget alocat si pe care il gestioneaza in functie de nevoile lor. Rolul departamentului de HR este unul de intermediere in prima faza, iar responsabilitatea gestionarii  proiectului de training revine participantilor. Programele contractate le sunt utile atat pentru activitatile din viata profesionala, cat si pentru cele din viata personala. In aceste situatii am remarcat un grad crescut de implicare si responsabilitate a participantilor.

 

L.P.: Ati fost unul dintre speakerii Learning Network Festival din 24-25 septembrie. Cu ce concluzii v-ati intors de la eveniment? Care sunt aspectele definitorii ale industriei de learning&development din Romania si care este directia in care se indreapta aceasta industrie?

D.I.: Au fost doua aspect pe care le-am remarcat. In primul rand ca exista din ce in ce mai multa interactiune, ca oamenii simt nevoia de a face schimb de experienta si bune practici,  dincolo de tot ceea ce inseamna prezentari formale.

Un alt lucru pe care l-am observat si care cred ca poate contribui la cresterea calitatii programelor de invatare este dat de faptul ca metodele si conceptele sunt oferite in mult mai multe variante – sociodrama, elemente din arta teatrala etc.

In ceea ce priveste industria de learning & development am remarcat faptul ca organizatiile cauta sa ofere mai multe lucruri care sa le fie utile atat lor, cat si oamenilor, mai degraba decat sa investeasca in lucruri utile doar pentru organizatii . Ar mai fi, asa cum am mentionat si mai sus, o crestere a gradului de implicare a participantilor in alegerea tematicii si a subiectelor abordate in traininguri, precum si a furnizorilor.

 

L.P.: Cu ce ganduri ati pornit la drum, in 2005, cu iD Learning? Ce v-ati propus atunci si cum s-au schimbat lucrurile in acesti aproape 10 ani care au trecut?

D.I.: In 2005, gandul meu a fost sa oferim clientilor programe practice, adaptate nevoilor din acel moment si armonizate cu felul nostru de a intelege si pune in practica. Imi aduc aminte ca la un curs ne-am propus sa aducem mai pe intelesul participantilor teoria legata de psihologia consumatorului in alegerile la raft. A fost surprinzator ce impact a avut un joc simplu de asezare a unor obiecte pe raft.

In 10 ani am invatat multe lucruri de la clienti si de la oamenii cu care m-am inconjurat – ca oricat de motivat si de dornic sunt sa fac un lucru, trebuie sa ajung sa ma sincronizez cu restul contextului in care sunt, pentru a valorifica programele pe care le cream si le livram. Am mai invatat cat de important este sa faci lucrurile bine, pentru ca recunoastere si succesul vin o data cu ele.

In acelasi timp, cand am pornit iD learning mi-am dorit sa creez, pe langa programe valoroase de training, si o echipa motivata si implicata. Iar implicarea oamenilor s-a demonstrat in perioada mai putin placuta din 2009-2010, cand colegii mei au inteles ca trebuie sa munceasca de doua ori mai mult pentru aceleasi rezultate.

 

L.P.: In programele dvs de invatare ati pus in practica rezultatele unor cercetari si descoperiri stiintifice si colaborati cu profesori de la facultatile de psihologie. Care este, din punctul dvs de vedere, cel mai reusit sau apreciat program din portofoliul dvs?

D.I.: In cursurile iD learning sunt notiuni de psihologie practica la care facem apel si pe baza carora construim exercitii si experiente din care participantii iau ce le este de folos lor si apoi devin comportamente de cultura organizationala. In constructia lor sunt implicati profesori ai facultatilor de psihologie si sunt utilizate rezultate ale unor studii validate stiintific.

Cel mai  apreciat program este "Fabrica de Manageri", in care participantii isi dezvolta  opt competente manageriale definitorii. Organizatiile gasesc benefica distributia sesiunilor in timp, flexibilitatea in alegerea duratei si, cel mai important, partea practica prezenta in modul de livrare.

 

L.P.: Vizunea companiei dvs. este sa deveniti agenti ai inovatiei in domeniul dezvoltarii personale si profesionale, prin proiectele noi pe care le realizati in fiecare an. Si chiar asta faceti. Aveti deja in derulare sau in plan cateva proiecte noi pe piata din Romania, printre care o aplicatie de mobil pentru coaching, un program de antrenament al vointei si un program de leadership unificat care are o componenta psihologica foarte interesanta. Vorbiti-mi mai mult despre fiecare dintre acestea, va rog.

D.I.: Noi nu inventam roata! Fiecare program, interventie, sesiune, workshop vine din nevoi ale clientilor si partenerilor nostri.

Ideea pentru aplicatia de coaching a aparut in echipa iD learning din nevoia colaboratorilor din zona de coaching de a fi gasiti mai usor si din nevoia celor care isi doresc un mod simplu prin care sa constientizeze la ce le foloseste o sedinta de coaching. Am ales sa facem o astfel de aplicatie pentru ca noi credem ca in viitor solutiile de interconectare (networking) vor sta in buzunar, pe telefoanele noastre. Aplicatia nu exclude contactul real, te poate aduce insa mai aproape de ce este potrivit pentru tine. Bineinteles aplicatia aduce si fun... Sa te joci poate fi o sursa de bucurie si sens pentru unii din noi :)

Programul de antrenament al vointei “Willpower” vine in urma nevoii unui client din zona IT. Solutia a fost construita pentru a-i ajuta pe participantii la cursuri sa puna cele invatate in practica lor curenta. De altfel, zi de zi putem observa in jurul nostru ca obiectivele, deadlineurile si planurile sunt insuficiente. Faptul ca stim bine care sunt beneficiile vietii sanatoase, din toate punctele de vedere, nu ne face sa lasam tigarile, sa nu mai pierdem vremea cu lucruri neimportante, sa ne risipim energia in conflicte nepotrivite sau sa avem mai multa rabdare. Cheia este vointa! Resemnati spunem "N-am suficienta vointa". Si este adevarat! Aici avem si o veste buna! Putem sa avem mai multa vointa. Ne putem antrena pentru ca in timp, "bateria vointei" sa se consume mai incet si sa putem face fata mai bine acolo unde avem nevoie de ea. In organizatiile de astazi, unde sunt necesare autocontrolul si autonomia in realizarea sarcinilor profesionale, devine din ce in ce mai important sa fim mai bine "dotati ". Aceasta este, din punctul meu de vedere, o parte din raspunsul la intrebarea: "Colegii mei stiu sa negocieze, stiu sa vanda, stiu ce inseamna sa conduca o echipa! De ce nu o fac?"

"Leadership unificat" este o eticheta pe care am ales-o pentru unul din programele iD learning de leadership. De multe ori, in cursurile pentru manageri, intrebarile participantilor au fost: "Cum putem sa motivam un coleg sa ne urmeze, daca el nu-si doreste?"; "Cum putem face ca mesajul nostru catre organizatie sa fie nu numai inteles, ci si pus in fapte?". O capcana sta in aceasta granita pusa  intre „eu” si „voi”.  Dar: "You must touch the heart to move the mind"! Comportamentul ce te face lider vine din ce ai la "radacina". Comportamentele "invatate" care nu sunt "unificate" cu valorile, credintele si principiile proprii, sunt "simtite" ca fiind false de catre cei ce trebuie, din considerente ierarhice, sa ne urmeze. 

In plus, e greu sa fii credibil chiar in fata ta, daca inca nu stii bine ce valoare are sa fii recunoscator. Este un program care evidentiaza foarte bine sloganul nostru “Invata despre tine” si perspectiva noastra  - schimbarea vine din interior catre exterior, din om catre toate rolurile pe care le are (manager, antreprenor, specialist intr-un anumit domeniu etc).

 

L.P.: De asemenea, si viziunea pe care o aveti despre dezvoltare personala este diferita de cea a altor companii. Ma refer aici la programul “Invata despre tine in fiecare dintre rolurile tale”. Despre ce este vorba, mai exact?

D.I.: Este vorba despre cine suntem noi. Spuneam mai devreme ca in viata avem roluri. La cele enumerate mai sus mai pot fi si cele de sot, parinte etc. Multi dintre noi fac diferente intre ele si nu consider ca putem pune eticheta de rau sau bine. Avem, insa, in toate rolurile un nucleu comun si exista o interdependenta a lor  – un rol jucat mai putin bine poate avea consecinte si in celelalte, cu cateva exceptii. Performanta intr-unul din aceste roluri este in legatura si cu celelalte. O viata de familie tumultuoasa poate avea influenta si in performanta profesionala. Si invers!

Aici este contributia pe care noi, iD learning, o aducem. In a fi alaturi de cei care vor isi exprime esenta si autenticitatea in fiecare din aceste „roluri”. Sa invete despre ei!

 

L.P.: Am vorbit despre trecutul, prezentul si viitorul iD Learning prin proiecte si programe. Dar cum arata trecutul, prezentul si viitorul iD Learning in cifre?

D.I.: In 2005 iD learning insemna 3 oameni. In prezent iD learning este o echipa mixta de peste 20 de colaboratori si angajati permanenti, precum si peste 30 de clienti carora le oferim solutii anual.

Ne bucuram ca in 2013 profitabilitatea a crescut fata de anul anterior cu aproximativ 20%, iar 2014 a fost un an care si-a aratat semnele bune inca din primele doua luni, avand venituri pe care in anul anterior le-am atins in perioada septembrie-octombrie. Anul 2015 speram sa fie si mai generos, intentionam sa lansam trei proiecte noi – programul Leadership Unificat, aplicatia de coaching si o platforma de e-learning.

In acelasi timp, anul acesta am crescut bugetul alocat pentru marketing si promovare, investind in proiecte pe care le consideram inedite. Chiar la inceputul lui octombrie am demarat o campanie de comunicare in format print in lifturile din cladirile de birouri, iar companiile ne pot invita la sesiuni demo pe tema mesajelor expuse. Ceea ce ne dorim de la aceasta campanie este o crestere a recunoasterii in piata, precum si o conturare a identitatii si profilului nostru in mintea celor care cumpara servicii HR.

 

Categorie

In prezent, sunt Online Content Manager al portalului LearningNetwork.ro. Trecutul nu... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.